Les noves tecnologies, al servei de la democràcia universitària

VALENCIA 22 11 12 ELECCIONS CLAUSTREFOTO MIGUEL LORENZO

REDACCIÓ. Les noves tecnologies han irromput amb força en els processos electorals de la Universitat de València, i en cada cita amb les urnes se’n perfeccionen els mecanismes. Així, qualsevol persona interessada (i identificada amb el seu usuari) a seguir l’escrutini del pròxim 20 de febrer podrà fer-ho, en temps real, des d’una pantalla d’ordinador.

Les eleccions al Rectorat entren en la seua recta final: dijous 20 de febrer, més de 56.000 membres de la Universitat de València tenen dret a depositar el seu vot i elegir entre els dos candidats presentats, els catedràtics Vicent J. Martínez i Esteban Morcillo. Les urnes estaran obertes entre les 10 i les 18 hores. I just a partir d’aquesta hora començarà l’escrutini, que podrà ser consultat en temps real.

Com explica Carlos Alfonso, president de la Junta Electoral, tal com arriben les actes amb l’escrutini de cada mesa s’aniran incorporant a un programa informàtic i es podran consultar immediatament. Així es farà fins que estiga comptat un percentatge molt avançat del total dels vots. En aquest moment s’aturarà la consulta pública de les dades i s’esperarà a tindre el cent per cent dels vots escrutats per tal d’informar del resultat complet la comunitat universitària. Això es farà en el transcurs d’un acte a l’edifici del Rectorat, amb presència dels candidats i dels seus respectius equips, el qual serà retransmés en directe per MediaUni, la televisió de la Universitat.

El Servei d’Informàtica de la Universitat ha preparat l’eina que permetrà aquest recompte en línia visible per a tots i totes. Fuensanta Doménech, subdirectora del servei, explica que amb internet i mitjançant un navegador “qualsevol membre de la comunitat universitària (amb el seu usuari i contrasenya) podrà consultar els resultats”. Doménech assenyala: “L’aplicació realitza el càlcul dels vots ponderats de les meses tancades dels diversos col·legis electorals segons com es van introduint els vots (en blanc, nuls i vàlids als candidats) des de la Junta Electoral”.

Una vegada identificat l’usuari, s’accedirà a una pàgina que mostra per defecte una gràfica amb els resultats globals dels vots ponderats per candidats i per col·legis electorals (només de meses tancades); el nombre de meses per estats (obertes i tancades); el nombre de meses per estats i col·legis electorals (obertes i tancades); i el percentatge de taules escrutades.

No només l’escrutini està plenament integrat en les noves tecnologies. També la campanya s’està lliurant, en bona mesura, en l’àmbit electrònic. Les dues candidatures disposen de comptes electorals en les principals xarxes socials, així com de sengles pàgines web. La pàgina del candidat Vicent J. Martínez es troba allotjada en http://canviarelrumbdelanau.com/. La del candidat Esteban Morcillo es pot consultar en http://www.estebanmorcillo2014.net/.

Els candidats també disposen de la prerrogativa de realitzar un determinat nombre d’enviaments massius de correus electrònics amb informació electoral. Aquests correus arriben a totes les persones que utilitzen un compte de correu amb l’extensió de la Universitat de València. Les candidatures poden personalitzar aquests enviaments per col·lectius: estudiantat, professorat i personal d’administració i serveis.

Tota la informació sobre el procés electoral es pot consultar en l’adreça de la Junta Electoral.