L’audiovisual, a l’abast dels més joves

mice03

LAIA MAS. La Segona Mostra Internacional de Cinema Educatiu (MICE) té lloc aquests dies a la ciutat de València. Des de dissabte passat, diverses activitats omplin aules i pantalles dels centres culturals que participen en aquesta iniciativa que pretén apropar l’audiovisual a joves i xiquets. La cita converteix València en l’epicentre del cinema vinculat a l’educació a través d’aquest projecte que, una vegada més, parteix de la ciutadania. Josep Arbiol, president de l’associació Jordi El Mussol, és, junt amb Ainhoa Berastegui, secretària d’organització d’aquesta, l’impulsor i director del certamen; un certamen que compta amb escàs suport institucional a pesar que l’any passat hi van participar huitanta films de vint països diferents.

Cartel final seccion oficial verticalAcostar la cultura de la imatge a la població infantil, fomentar noves formes d’oci, potenciar la comunicació audiovisual i l’intercanvi d’idees, així com difondre i promocionar la cultura audiovisual en totes les seues manifestacions, tot contribuint al lliure accés dels futurs ciutadans a la cultura en general. Aquests són els objectius de la MICE que enguany es desenvolupa entre l’edifici de la Nau, la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació, la Sala Tívoli de Burjassot, la Sala Escalante i el Teatre Rambleta, on es desenvolupen els actes principals. A més, també es poden veure les pel·lícules dins de tendes de campanya a través de la iniciativa El meu cinema en un iglú. Cada grup d’amics decideix quins curts de la secció oficial vol veure en el seu iglú particular. I fins i tot seran ells mateixos els encarregats de fer de jurat; en aquest cas, només els menors d’edat poden votar.

mice01

Hui en dia és un fet que l’educació audiovisual està arraconada en els plans d’estudi de les escoles i els instituts, per no dir que és pràcticament inexistent –amb l’excepció d’una optativa que s’ofereix només en alguns centres. És per això que aquesta i altres iniciatives pretenen apropar l’audiovisual a les xiquetes i xiquets. La MICE no és l’únic projecte en aquest sentit: en algunes escoles, pares i professors s’organitzen amb el mateix objectiu. Aquest és el cas del col·legi públic Pare Català de Benimaclet, on un grup de pares i mares que treballen en l’àmbit de la comunicació han començat a promoure, des de l’AMPA, una sèrie d’activitats relacionades amb el cinema. Entre les quals, cinefòrums, així com també xarrades per a educar els pares i mares en aquest camp, ja que bona part de l’educació dels menuts la reben a casa. Els promotors pretenen coordinar-se amb l’escola per tal que a poc a poc aquesta matèria s’introduïsca en els plans d’estudi i cada vegada més persones estiguen formades en l’educació mediàtica. Una manera, potser, de suplir les mancances del projecte educatiu que ara impulsa el Ministeri, que no contempla res relacionat amb l’educació audiovisual ni en primària ni en secundària.

Es pot trobar més informació en el web del certamen.