Joanjo García: “Hem d’aportar alternatives a la promoció de la literatura en els mitjans”

JoanjoGarcia

Joanjo García, llicenciat en Història per la Universitat de València i Premi Enric Valor de Novel·la en valencià 2013.

JORGE CHENOVART. “On estaven els meus pares el 23-F?”. Aquesta és una de les moltes preguntes que es fa Jerry Dalmau, protagonista de Quan caminàrem la nit, Premi Enric Valor de Novel·la en valencià 2013, escrita per Joanjo García, llicenciat en Història per la Universitat de València. Més en voga que mai, aquest succés no és més que un dels molts que el protagonista de la novel·la vol conéixer millor durant els quasi dos-cents fulls del llibre i que l’autor hi reflecteix de manera quasi biogràfica. “Sóc de formació historiadora i des de molt xicotet li preguntava als meus pares on estaven en els successos més importants de la història. La resposta sempre era la mateixa: treballant” afirma García en el programa Llegim de Ràdio Universitat.

La novel·la, ambientada a les ciutats de València i Madrid en les dècades dels setanta i dels noranta, és un juí generacional on s’amaga un secret familiar, que el protagonista decideix revelar. Un repàs per la història recent d’Espanya, quan la paraula democràcia anava assolint un prestigi que prompte es posarà en dubte. “El 23-F és la metàfora d’una transició que s’acaba aquell dia, s’assalta el Congrés i després ve el rei, amolla un discurs i tota aquesta esperança democràtica, amb gent als carrers, noves paraules, s’avorta d’alguna manera”, afirma García. Una història on Tejero és el nexe d’unió entre ambdues generacions.

L’actualitat sociopolítica valenciana manté vincles amb la cultura i l’ambició d’un poble i un territori de majoria valencianoparlant. D’una societat en la qual no feia falta anar a escola per a saber parlar valencià. Ara la lectura adquireix un valor afegit i potser indispensable en la transmissió del coneixement en la llengua pròpia. “Es parla molt sovint de la falta de lectors, cal anar cap a ells”, afirma Joanjo, qui ha sigut company de facultat d’alguns dels vocalistes de grups determinants en el manteniment de la música en valencià, com ara Feliu Ventura, Josep Nadal o Xavi Sarrià. “Tots ells, com Jerry Dalmau, pertanyen a una generació que començava a llançar qüestions i a preguntar-se moltes coses”, explica García, i recorda que “l’optimisme en els joves és molt favorable, ens introduïm en una etapa del final de la prosperitat que fa necessària una resposta col·lectiva, i ara supose que serem molts més”.

“La presència de la literatura en els mitjans és escassa, podem queixar-nos-en, però hem d’aportar alternatives que servisquen més que la contínua queixa”. Les paraules de Joanjo García responen a maneres diferents de promoció, i és que la seua actitud en aquest tema és una altra història. No només serveix que haja sigut premiat per la Diputació d’Alacant, ni que la seua signatura editorial siga coneguda en el món literari valencià. Hi ha altres vies en les quals les xarxes socials es mostren com el suport perfecte. Quan caminàrem la nit ha viatjat per tot el món, des de les llibreries de davall de casa fins a Amèrica del Sud, incloent-hi algun fotomuntatge que ha facilitat l’arribada de l’obra a la inaccessible Corea del Nord. Les fotografies d’amics, amants de la lectura, han servit per a donar a conéixer aquest llibre. La “literatura internet” es postula com el present i el futur de la lectura.

Podeu escoltar l’entrevista sencera amb Joanjo García en el programa Llegim fent un clic ací.