La podologia camina amb pas ferm a la Universitat

podologia-2

JORGE CHENOVART. Els peus són la part del cos humà que aguanta tot el seu pes, que ens diferencia de la resta de primats i que pot romandre més oculta. També són la part que, per a les models, quan se’ls pregunta sobre el que menys els agrada del seu cos, assenyalen. “Els peus han quedat sempre relegats a l’oblit, però últimament la població es va conscienciant sobre la seua importància, el seu tractament”, afirma el director de la Clínica Podològica de la Universitat de València, Cecili Macián, en el programa A la Teua Salut de Ràdio Universitat.

podologia-3

La Universitat de València s’ha convertit en un referent en l’estudi dels peus, gràcies a aquesta clínica, on s’estudien i són tractades persones amb problemes que es troben a l’altura del betum, en el sentit més sanitari i local de l’expressió. A més, la seua presència en l’àmbit universitari beneficia els estudiants que han escollit estudiar-ne el grau i que des dels primer cursos hi poden realitzar pràctiques. Es tracta d’una de les carreres més demanades i amb major nota de tall. L’exemple d’estudiantat en pràctiques és Àngels Salvador, qui afirma que “és una carrera complicada, vocacional, on el més positiu és tractar el pacient de primera mà”, i afegeix: “La gent no s’adona que no sols cal fixar-se en els peus, sinó en l’estudi dels malucs, dels genolls i de les alteracions que repercuteixen en totes les parts de cos”.

Els peus no són iguals. Uns pensen que són lletjos, altres que són molt atractius, cal no oblidar el component fetitxista que tenen. Unes bones sabates doten d’estil i elegància qualsevol peu, i quan són còmodes t’ha tocat la loteria. “Hi ha unes bases fonamentals en el moment de triar un calçat adequat, un contrafort rígid, sola de goma, suficient forma per adequar-se a la morfologia del peu, i comprar-se el calçat a última hora de la vesprada, ja que és quan els peus es troben menys dilatats per la retenció de líquids”, assegura Cecili Macián.

podologia-4

Perquè la recerca de l’anatomia del peu siga el més minuciosa possible, s’ha evolucionat en l’ús de les noves tecnologies aplicades a la podologia. Hi ha un arsenal d’aparells de diagnòstic que faciliten el treball, que tenen efectes positius en la salut del pacient. Per a Àngels no va ser una sorpresa trobar-se amb aquest tipus de ferramentes de treball. “Si en qualsevol camp mèdic s’empra la tecnologia, per què no s’anava a aplicar en podologia?”, diu.

podologia-5

El treball del podòleg es troba, més que mai, en auge. Aquesta afirmació la fa Cecili Macián, qui assegura que “encara que fa falta un impuls per a donar a conéixer les nostres competències, la gent es preocupa per conéixer la nostra funció”. Durant molts anys, l’estudi dels peus es trobava en terra de ningú, ja que “hi ha especialitats que pensen que poden tractar el peu, com ara la reumatologia, la dermatologia o la traumatologia”, explica Macián, i reitera que “els qui hem de parlar en els mitjans sobre els problemes amb els peus som els podòlegs, som el present, els qui ens en preocupem, i és la matèria que ens interessa de manera directa”.

Podeu escoltar més informació sobre la podologia en el programa A la Teua Salut fent un clic ací.