La Universitat presenta el Museu del Tèxtil Valencià, ubicat a Ontinyent

REDACCIÓ. La Universitat de València ha acollit recentment la presentació del Museu del Tèxtil de la Comunitat Valenciana, el qual naix sota la direcció i l’impuls de la institució acadèmica, l’Ajuntament d’Ontinyent i Caixa Ontinyent a través de la Fundació Universitària de la Vall d’Albaida (FUVA). El projecte de musealització per a la nova sala ha sigut realitzat pel professor de la Universitat Rafael Gil i per Marta Berlanga, alumna del Màster de Patrimoni Cultural de la institució.

En la nova sala s’emprarà el material recopilat per la Fundació del Museu del Tèxtil, que fins ara estava emmagatzemat sense possibilitat de ser visitat. La nova sala museística està dividida en quatre espais –instruments, elaboració, teixits i audiovisual– i acull prop de setanta peces de les quasi cent trenta inventariades, relacionades amb el procés de fabricació tèxtil.

Museu-textil-1

Foto: Museu Tèxtil de la Comunitat Valenciana.

Segons el professor de Museografia Rafael Gil, “aquestes peces, entre les quals hi ha canyes, parafina, fils de plata i or, tisores, goma aràbiga, peses, telers del segle xviii i del xix, llibres antics, mostres de diferents teixits, espolins, o velluts, expliquen el procés de creació del tèxtil, i desenvolupen el discurs museogràfic, és a dir, tracten d’explicar com es va realitzant el tèxtil, amb especial insistència en els elements propis d’Ontinyent”.

Fotos: Museu Tèxtil de la Comnitat Valenciana

Foto: Museu Tèxtil de la Comunitat Valenciana.

Durant la presentació del museu, el rector de la Universitat de València, Esteban Morcillo, va destacar que una proposta museística com aquesta “representa un projecte viu, que recupera i conserva memòria històrica del passat, vital per a construir el futur. És un projecte formatiu i de recerca que s’emmarca dins d’un conjunt d’activitats que representen el ferm compromís que hi ha entre la Universitat i la societat”.

A la presentació del museu, que va tindre lloc a l’edifici del Rectorat de la Universitat, van assistir Jorge Rodríguez, alcalde d’Ontinyent i president de la FUVA; Antonio Carbonell, president de Caixa Ontinyent; i Rafael Gil, professor de Museografia de la Universitat de València i responsable del pla director del museu. Jorge Hermosilla, vicerector de Participació i Projecció Territorial, i Daniel González Serisola, delegat del rector per als Estudiants, també hi van assistir.