Mara Díez: “Cada vegada hi ha més problemes oculars a causa de l’estrés i l’ansietat”

VALENCIA 25 1 11 UNIDAD DE OPTOMETRIA DE LA UV FOTO MIGUEL LORENZO

Unitat d’Optometria i Clínica Optomètrica de la Fundació Lluís Alcanyís
(Universitat de València).

JORGE CHENOVART. Ja siga per qüestions de treball o per hobby, estar davant de l’ordinador s’ha convertit en una tasca habitual en la vida diària de les persones. Qui treballa amb ordinador sol estar una mitjana de huit hores diàries davant. Però l’ús dels mòbils i tabletes i la lectura contínua augmenten la quantitat d’hores que es fixa la vista en una pantalla. A totes aquestes activitats se suma l’anomenada per alguns experts pandèmia del segle xxi, és a dir, l’ansietat. “Cada vegada més, augmenten els problemes de vista, per no eixir a espais oberts. De fet, estar estressat pot generar miopies generades pel mateix estrés”, afirma Mara Díez, directora de la Clínica d’Optometria de la Universitat de València en el programa A la Teua Salut de Ràdio Universitat.

S’estan imposant noves tècniques per a desestressar la vista, com ara el ioga ocular, un mètode natural de recuperació visual amb el qual es treballa la purificació dels ulls, la distensió ocular, la tonificació o la sensibilitat, entre altres aspectes. “Cada vegada és més necessari treballar la musculatura ocular, la rehabilitació dels ulls és més complicada i la nostra idea és començar a implantar-ho a la Universitat el més prompte possible”, afirma Díez.

La Clínica d’Optometria posa a punt, mitjançant pràctiques constants, estudiants d’últims anys de carrera. El cas de Borja Mayol és un exemple de casualitat i de canvi de destí. Volia estudiar Infermeria, però finalment es va decidir per fer Òptica a la Universitat de València. Aquest estudiant se sent satisfet de l’inici de la seua vida laboral. “Ací estic molt bé, no em penedisc de res. Durant la carrera he tingut poques pràctiques, però en aquest últim any podem tractar qualsevol persona que necessite ajuda. Abans féiem pràctiques amb els companys de la carrera i ja ens sabíem les graduacions de tots”, afirma.

L’optometria resulta desconeguda per a un gran sector de la població, ja que el concepte d’òptic no va més enllà de l’òptica del barri on graduen la vista i es venen ulleres. Segons Mara Díez, “cada vegada estem tenint més presència en camps que són nostres però que no estaven molt regularitzats, com ara la graduació de vista per a conductors. Hi ha moltes més eixides que treballar en una òptica”, explica. Com a detall, aquest és el primer any que els optometristes han eixit en borsa sanitària per a treballar a hospitals. Per la seua banda, Borja Mayol reclama més atenció per part de la població: “Hi ha molta desinformació, ens tenen com a dependents de tenda i poc més”. Però alguna cosa està canviant, especialment a partir de la instauració del Grau en Optometria. “Hi havia dues opcions, que acabara sent una formació professional i rebaixar la categoria laboral, o bé estar a la universitat, així també tenim més eixides professionals”, explica Díez.

L’alimentació també afecta la vista. Complexos vitamínics per a gent gran, fruita, verdura i poc greix resulten determinants per a no patir problemes de visió. Encara que no perdre la vista amb el pas dels anys és pràcticament impossible. “Quan arribem als quaranta, la nostra vista pateix més, però l’envelliment és una cosa natural i la presbícia també”, afirma la professora Díez.

Es pot escoltar més informació sobre optometria en el programa A la Teua Salut de Ràdio Universitat clicant ací.