Vint-i-cinc anys de la Falla Universitat Vella-Plaça del Patriarca

2.--Falla

Les falleres majors i els presidents de la Comissió Universitat Vella-Plaça del Patriarca.

REDACCIÓ. Vint-i-cinc és un número redó. Cinc lustres. Un quart de segle és el temps que du en actiu la Falla Universitat Vella-Plaça del Patriarca. Enguany celebren aquest aniversari muntant un cadafal que amb el títol de 25 anys de… aposta per la innovació i uneix tres dels artistes fallers que més han destacat en l’elaboració del monument durant aquest temps.

Lluís Mesa, president de la Falla Universitat Vella-Plaça del Patriarca.

25 anys de… resulta una manera de veure el passat i parar-se. De triar allò més positiu que s’ha viscut, de diluir els moments més negatius i, sobretot, de pensar en el futur. És la manera d’aprendre a obrir pas a una nova saba i a noves ales”, diu Lluís Mesa, president de la comissió fallera. I afegeix: “Sent una gran alegria d’haver sigut president fundador el 1989 i tornar-ho a ser enguany. A més, tinc la sort que la fallera major és la meua filla. Hem preparat un acte al Claustre de la Universitat el 17 de març a les dotze hores en el qual participaran les falles del nostre sector”, destaca Mesa.

Però el món dels records necessita fer-se real i superar-se, i el cadafal d’enguany té aquest objectiu, amb un nou drac, una nova golda o un nou remat de la primera falla que es va plantar a finals dels anys huitanta, motius que ara, junts, seran cendra la nit del 19.

falles3

Ninots de la Falla Universitat Vella-Plaça del Patriarca.

Els tres artistes són Emilio Miralles, el primer i amb qui es va iniciar la falla, amb un espectacular cap de dona que simbolitzava la Universitat. També Marc Martell/Víctor Valero, els quals plantaren un dia punxes, un altre KK i finalment unes plantes especials i que feren un personatge inoblidable: la Golda. I el tercer artista faller que enguany participa en el monument col·lectiu és Rafa Ferrando, qui va dissenyar “un personal drac del Patriarca”, en paraules de Mesa.

Olaya Mesa, fallera major.

La Falla Universitat Vella-Plaça del Patriarca, que es declara innovadora i amb membres “amants de cultura i llengua” i que han defés “les tradicions valencianes”, sempre ha tingut com a centre el paper de la Universitat en el si de la societat. De fet, l’any passat va plantar un monument que va reivindicar la Universitat com a depositària de la raó. I per a això va retrocedir als primers cadafals d’universitaris i universitàries, col·locats a la ciutat de València en els anys quaranta del segle passat. El lema del monument ho deia tot: La raó de la Universitat.

Ninot d’Emilio Miralles que recrea el primer conjunt plantat per la comissió l’any 1989.

Actualment la Falla Universitat Vella-Plaça del Patriarca està formada per prop d’un centenar de persones, entre xiquets i adults, que provenen majoritàriament del barri en el qual s’assenta la comissió i que agrupa, entre els membres de la comissió adulta, antics estudiants de la Universitat de València. El president infantil és Antonio Rosendo Devesa, la fallera major infantil Beatriz Macián Montero i la fallera major Olaya Mesa i Garcia.

La presentació de la falla amb el vicerector Antoni Ariño.

Com a novetats respecte de l’any passat, des de la comissió apunten que s’ha recuperat el sentit més innovador, pel que fa al cadafal, i que la falla vol continuar amb aquesta línia. Així, Emilio Miralles, un dels tres artistes, en el taller del qual s’ha fet gran part de la falla, a la localitat d’Almàssera, destaca el sentit innovador quant a la decoració: “Experimental”. El monument, amb una base d’entre cinc i sis metres, i més de cinc metres d’altura, es planta aquest divendres.

9.--Falla

Podeu consultar l’actualitat de la Falla Universitat Vella-Plaça del Patriarca en el seu perfil de Facebook