Juan Fernández de Guevara: “El que va passar a Europa amb la crisi de l’euro és que hi havia situacions molt diferents”

euro1

LORENA HERNÁNDEZ. Què passa en un mercat quan hi ha molta oferta d’un producte? Doncs que cauen els preus. De la mateixa manera funcionen els diners. Quan n’hi ha massa circulant, els bitllets i les monedes perden valor, amb la qual cosa es necessiten més per adquirir allò que es necessita. Aleshores, fan falta més diners per a comprar el mateix, pugen els preus, amb l’anomenada inflació. Com ha comentat el professor del Departament d’Anàlisi Econòmica de la Universitat Juan Fernández de Guevara, “l’arrel d’aquest fenomen està sempre en un excés de diners en l’economia”.

És només un dels molts interrogants que sorgeixen quan es parla de diners i del sistema monetari. Es tracta d’un element que constitueix una part fonamental del món en el qual vivim. Va sorgir com una solució pràctica per a facilitar les transaccions fa segles i a hores d’ara l’engranatge de l’economia es mou mitjançant infinitat d’operacions senzilles i més complexes arreu del món. Tot un mecanisme complexíssim en el qual entren en joc decisions de vegades transcendents. A Europa es compta amb una moneda única, l’euro, que ha plantejat molts reptes i interrogants els darrers anys.

L’anomenada crisi de la moneda única va posar sobre la taula una sèrie de deficiències del sistema que calia solucionar, com ara la necessitat d’una unió bancària. Per a Juan Fernández de Guevara, part del problema va raure en la disparitat de condicions entre els membres de l’Eurozona: “El que va passar és que hi havia situacions molt diferents, perquè no era una zona monetària òptima; a Espanya teníem un excés de crèdit, en altres països no”. Tanmateix, com ha indicat el professor, la política monetària havia de ser comuna i, per tant, les decisions preses no van beneficiar de igual manera tots els membres.

D’altra banda, el docent ha comentat que l’euro també ha tingut efectes molt positius, com ara la unió de polítiques en matèria monetària i la lluita conjunta per a guanyar credibilitat i confiança, pilars bàsics del sistema. Per això no defén ni propugna una tornada a la pesseta, un cas plantejat en situacions com ara una hipotètica independència de Catalunya. En aquest sentit, Guevara ho té ben clar: al cap i a la fi, serà més una decisió política que econòmica.

El professor del Departament d’Anàlisi Econòmica de la Universitat ha insistit en la necessitat de construir un sistema fort en el qual es puga confiar, perquè segons ha assenyalat, en economia tot està basat en la credibilitat. Per tant, es tracta d’un aspecte que s’ha de cuidar molt. El programa A Fons de Ràdio Universitat ha tractat aquesta matèria en profunditat. Es pot escoltar fent clic ací.