Un estudiant de Dret de la Universitat debatrà sobre desocupació juvenil al Parlament Europeu

Pere Fernandez Millan, Estrasburg 2

Pere Fernández Millán.

REDACCIÓ. Pere Fernández Millán estudia quart de Dret a la Universitat de València i és un dels quatre estudiants espanyols seleccionats per a participar en un programa que simula el procés legislatiu de debatre i prendre decisions sobre temes d’actualitat política de l’àmbit de la Unió Europea que es desenvolupa al Parlament Europeu.

Desocupació juvenil i un acord de mercat entre els EUA i Europa són els temes que es tractaran en el programa Model European Union, el qual comença aquest dissabte 29 de març al Parlament d’Estrasburg. Pere Fernández representarà Dinamarca amb el Partit Europeu dels Verds (Greens-EFA Group), del qual actuarà com a secretari general. Enfront tindrà els altres 149 alumnes seleccionats de tota la Unió, repartits en altres formacions polítiques.

–Per què ha decidit participar en el programa Model European Union?
–Participar en un programa de prestigi a nivell europeu sempre és una cosa positiva a destacar en una carrera professional, en el meu cas Dret. No obstant, a més de decidir presentar-me al procés de selecció del programa pel que em podia suposar a nivell acadèmic, tinc un gran interés en el Dret Europeu i el Dret Internacional, i fer el que a un li agrada i el motiva sempre és molt gratificant.

–En què consisteix aquest programa? Quins objectius té? Quant de temps dura?
–El Model European Union és una simulació del procés legislatiu de la Unió Europea que se celebra a Estrasburg, en el mateix Parlament Europeu. Durant una setmana els estudiants seleccionats, repartits en diversos grups parlamentaris, debatem dues iniciatives reals d’actualitat en el marc de la UE. Els objectius són purament acadèmics i professionals, ja que el programa ofereix als participants una oportunitat única de conéixer de primera mà com s’elaboren i s’aproven normes europees. A més, aquest programa es caracteritza pel seu valor educacional i l’excel·lència acadèmica, cosa que permet que una formació prèvia en aquestes matèries siga perfeccionada.

–Com ha estat la preparació?
–A nivell general, la preparació prèvia de cada estudiant en la matèria és essencial, ja que per a ser seleccionat cal demostrar coneixements en l’àmbit de la Unió Europea. Una vegada seleccionat, la preparació de cada participant és en línia i coordinada per l’equip organitzador. Depenent del grup parlamentari i del país que et toca representar, cal realitzar tres seminaris que conclouen amb un treball final sobre les diferents institucions europees i sobre les dues propostes que es porten a debat. En el meu cas, represente Dinamarca en el Partit Europeu dels Verds (Greens-EFA Group) i he estat secretari general del meu grup parlamentari, per la qual cosa he hagut de realitzar un treball addicional sobre la posició que el meu partit adoptarà en el debat parlamentari.

–Quins requisits es necessiten per a participar en el programa?
–El procés de selecció per a participar en el programa es realitza, com he dit, en línia i tots els estudiants europeus que vulguen formar part de la simulació han d’enviar una sèrie de documents: el currículum, una carta de motivació personal i un treball sobre una iniciativa proposada per l’equip del MEU. A més, es requereix un nivell alt d’anglés, ja que tot es realitza en aquesta llengua, i un bon expedient acadèmic.

–Debat sobre desocupació juvenil i un acord de mercat entre els Estats Units i Europa. Li semblen temes interessants?
–Sens dubte. Els dos temes, l’un social i l’altre econòmic, són a nivell de la Unió Europea de màxim interés i importància hui en dia. Estic completament segur que tots els participants tenim molt a dir i que aportar en aquests debats, ja que els dos tenen conseqüències directes en el futur dels joves i de l’economia a nivell europeu.

–Eres l’únic estudiant valencià que participa en el programa, com et sents?
–El fet de ser l’únic valencià i un dels quatre espanyols seleccionats per a aquesta edició em fa sentir molt content. A més, em sent plenament agraït per haver tingut l’oportunitat d’haver-me format amb grans professors i professionals que també han ajudat perquè siga una persona formada i qualificada per a participar en aquest tipus de projectes.

–Penses que l’experiència et resultarà positiva? Per què? Tenies alguna trajectòria prèvia en matèries similars?
–Per descomptat, crec que tant a nivell acadèmic com en el personal aquesta experiència serà molt positiva per tot el que he comentat. És la primera vegada que participe en un projecte d’aquestes característiques, encara que sempre m’ha interessat aquesta branca del Dret i la política a nivell general. Fa un any vaig tindre l’oportunitat, a Dublín, d’assistir a una conferència sobre drets humans a càrrec de Hillary Clinton i va ser excepcional.

–Eres estudiant de quart de Dret. Com veus el teu futur més immediat? És l’eixida del país una solució, o hi ha alternatives a casa?
–El meu futur immediat consisteix a acabar els meus estudis a la Universitat i fer un màster d’aquesta branca del Dret. A Espanya la formació educativa a nivell general és bona, i actualment hi ha joves molt qualificats i preparats. No obstant, ja he cursat part dels meus estudis a l’estranger i això m’ha permés créixer acadèmicament i com a persona, per la qual cosa no descarte continuar els meus estudis en algun altre país de la Unió Europea.