Ser sincer i conéixer bé l’empresa, factors clau per a enfrontar-se al procés de selecció d’una gran companyia

trabajo1

LORENA HERNÁNDEZ. Humilitat i voluntat, liderar amb l’exemple, atrevir-se a ser diferents, unitat i entusiasme, consciència de costos, desig permanent de renovació, acceptar i delegar responsabilitats…Són alguns dels valors de l’empresa Ikea, companyia que està de moda a la Comunitat Valenciana perquè pròximament obrirà una tenda a Alfafar. Quatre-cents llocs de treball i molts candidats i candidates. Però què és el que busquen les multinacionals d’aquestes característiques?

“El cas d’Ikea és paradigmàtic, perquè es tracta d’una de les poques grans empreses que últimament s’han decidit a invertir i a crear ocupació a la Comunitat Valenciana”, ha comentat Salvador Vivas, professor del Departament de Direcció d’Empreses Juan José Renau Piqueras. Segons el docent, empreses com ara Ikea són grans organitzacions amb un model de negoci altament definit i una cultura organitzativa molt acusada, que busquen els treballadors que més s’acosten al seu ideari o a la seua cultura com a organització.

Qüestionaris en línia, dinàmiques de grup, tests psicotècnics o entrevistes personals solen ser les proves més freqüents en aquests processos de selecció de les grans empreses, que d’altra banda són camins de llarg recorregut, en els quals només es quedaran els candidats i les candidates més adients per als llocs. Per exemple, una dinàmica de grup ben coneguda és aquella del globus que està caient, en la qual els participants han de desenvolupar un paper donat prèviament i posar-se d’acord per a sobreviure.

El que busquen les empreses amb aquestes proves és detectar actituds concretes que siguen importants en els seus futurs treballadors. “Ja no consideren el treballador com un conjunt de continguts i de coneixements adquirits, sinó com una persona capaç de desplegar una sèrie d’actituds positives a l’empresa i cap al treball”, ha comentat Salvador Vivas, qui ha apuntat que els guanyadors d’aquestes proves solen ser aquells que aconsegueixen el major consens possible i que tracten de ser directes a l’hora de resoldre problemes.

El professor de la Universitat també ha assenyalat que és molt important no fingir i ser un mateix, de la mateixa manera que s’ha de fer en els currículums. És per això que recomana que cadascú es faça una mena d’anàlisi pròpia d’aspectes positius i negatius, per tal d’autoanalitzar-se i aprendre a conéixer-se, acceptant els seus punts forts i febles, sempre amb una actitud oberta a la millora.

Un altre ingredient que s’ha de tindre molt en compte a l’hora d’enfrontar-se a un procés de selecció d’aquestes característiques, en paraules de Salvador Vivas, és informar-se i documentar-se sobre l’empresa en la qual es vol treballar, la qual cosa demostra l’interés i el compromís que es tenen amb la companyia. El programa Ocupa’t de Ràdio Universitat ha tractat aquesta qüestió en profunditat. Es pot escoltar fent clic ací.