Menys països amb pena de mort, però més execucions

pena

LORENA HERNÁNDEZ. Menys països, però més morts. Les execucions com a pena, malauradament, encara es troben al món. De fet, han augmentat. L’any passat n’hi va haver un quinze per cent més. Són dades d’Amnistia Internacional, que mostren que la pena de mort és una realitat vigent en algunes parts del món. Al capdavant, la Xina, el gran botxí del planeta, en paraules de Carlos de las Heras, portaveu de la campanya d’Amnistia contra aquest tipus de càstig. Un país sobre el qual, malgrat tot, no es tenen dades concretes en relació amb aquesta qüestió, ja que ho tracta de manera totalment opaca.

“Amnistia Internacional no ofereix xifres de Xina des del 2009, perquè és un secret d’Estat, qualsevol difusió d’informació en aquest sentit pot ser perseguida legalment”, ha comentat Carlos de las Heras. Li segueixen Iraq i Iran, dos països que van provocar en bona mesura que augmentara l’any passat el nombre d’execucions. “En aquests països se sol condemnar a pena de mort per accions que no haurien de ser delicte, com ara l’adulteri o la sodomia”, ha explicat el portaveu d’Amnistia Internacional de la campanya contra la pena de mort, qui a més ha afirmat que a l’Iran també resulta molt difícil conéixer la xifra real d’execucions per la falta de transparència.

Carlos de las Heras ha assenyalat que a països com ara l’Iraq la pena de mort es presenta com una solució als elevats nivells de delinqüència, la qual cosa no és real des de la seua perspectiva, ja que la pena de mort no funciona com un element dissuasori. Un altre cas particular és el dels Estats Units, que se situen en cinquena posició en aquest rànquing. El cas més cridaner, el de Texas, on s’executa més del quaranta per cent de les condemnes a mort del país. “Estats Units és el reflex del món. Cada vegada hi ha menys estats que duen a terme execucions, però dels que ho fan cada vegada executen més”, ha comentat el portaveu de la campanya d’aquesta organització contra la pena de mort.

Tot i les xifres, el professor del Departament de Dret Penal de la Universitat de València Antoni Llabres ha indicat que cal ser optimistes, ja que “la tendència cap a la desaparició de la pena de mort és un fet incontestable”. Segons ha comentat Llabres, aquest tipus de càstig va nàixer quasi amb la història de la humanitat, perquè quasi totes les civilitzacions antigues de les quals es té coneixement la tenien contemplada en el seu sistema de sancions. Tanmateix, al llarg del temps s’ha evolucionat molt i a poc a poc es tracta d’una realitat cada vegada menys present al món”.

“És un problema de primera magnitud contra el qual s’ha de continuar lluitant, però hem de ser positius en la lectura del que està ocorrent en les últimes dècades. Per exemple, a Europa des de fa cinc anys no s’ha produït cap execució”, ha comentat Antoni Llabres. El programa Fes Pinya de Ràdio Universitat  ha tractat aquesta qüestió en profunditat amb dues entrevistes a Carlos de las Heras i Antoni Llabres. Es pot escoltar fent clic ací.