Vicente Miñana: “Amb l’entrada en vigor de la LOMQE, l’educació física fa un pas cap enrere”

Facultat de Magisteri de la Universitat de València

Facultat de Magisteri de la Universitat de València.

JORGE CHENOVART. Alguna cosa està canviant en l’educació física, o, millor dit, alguna cosa canviarà d’ací a poc en l’ensenyament d’aquesta matèria, que des del 1991 amb la LOGSE s’havia mantingut com una assignatura comuna, equiparant-se amb les matemàtiques o l’anglés. “Amb l’entrada de la LOMQE, fem un pas cap enrere. Amb aquesta llei, l’educació física no serà una matèria troncal”, explica Vicente Miñana, professor de la Universitat de València i president del Col·legi Oficial de Llicenciats en Educació Física i Ciències de l’Activitat Física i l’Esport.

Aquest pas cap enrere al qual fa referència Miñana es troba en la mesura presa pel Govern, amb l’entrada en vigor de la nova llei educativa, que situa l’educació física com a matèria específica i no troncal en totes les modalitats educatives en ESO i Batxillerat. A més, no hi ha cap modalitat educativa, ja siga de ciències o de lletres, en la qual puga encaixar aquesta matèria d’una manera directa. “Entitats com ara l’OMS o la Unió Europea afirmen que l’educació física ha de tindre un paper més important, a causa del sedentarisme dels més joves”, afirma Miñana. Sembla que hi ha un xoc d’opinions entre les entitats internacionals i el Govern espanyol.

En molts col·legis i instituts, l’educació física desapareix una vegada s’arriba a l’etapa del batxillerat, perquè no és una matèria de la qual s’examine en la selectivitat. No obstant, la percepció que es té sobre l’educació física com una assignatura prescindible una vegada assolida la maduresa escolar ha canviat en uns anys cap ací. Segons la professora de la Universitat Carme Peiró, “sempre hem hagut de justificar-nos per a estar en el currículum acadèmic, però l’actuació governamental ha provocat que hàgem de fer-ho encara més, hi ha més hores d’altres assignatures en detriment de l’educació física”, i afegeix: “Però en l’actualitat la percepció de l’educació física ha canviat, ja que cada vegada està més arrelada i coneixem el paper que juga en la nostra salut”. Per aquesta raó, per al sector de l’esport pot resultar incomprensible l’arraconament d’aquesta matèria.

No és necessari tornar als anys huitanta per a saber que l’educació física no era donada per professors llicenciats en la matèria o de Magisteri en Educació Física. No obstant, l’ensenyament d’aquesta matèria ha evolucionat, ara les classes ja no són simples jocs o exercicis per a passar l’estona, que a més podien generar competitivitat. No es tracta d’una assignatura que haja de complementar-se amb les activitats extraescolars. Aquesta línia és la que segueix Carme Peiró, qui aclareix que “ens estem allunyant del rendiment i la discriminació. De fet, aquests alumnes són els qui més necessiten l’educació física. La formació del professorat a la Universitat està dirigida a la cooperació i el coneixement del cos humà per dins i per fora”.

Facultat-Esports-01

Com a president d’una institució encarregada de defendre els valors i la rellevància d’aquesta matèria en l’ensenyament escolar, Vicente Miñana afirma: “En l’actualitat es tenen en compte els continguts conceptuals, justificant de manera teòrica totes les coses que es fan perquè l’alumne les comprenga”, i afegeix: “Si no treballàrem en aquestes vessants, no tindria sentit l’assignatura”. Una matèria que tot indica que serà relegada a un segon pla, després de molts anys que ha intentat situar-se en la primera línia i amb centenars d’estudiants que cada curs comencen a estudiar-la a la Universitat.

Es pot escoltar més informació sobre aquest tema en el programa El Temps dels Esports de Ràdio Universitat fent un clic ací.