Alumnes de Treball Social aprenen a mitjançar en situacions de conflicte veïnal

Alguns dels membres del projecte "Entrevecinos", a l'Aulari Sud del Campus dels Tarongers

Algunes de les membres del projecte Entrevecinos, a l’Aulari Sud del Campus
dels Tarongers.

LORENA HERNÁNDEZ. Un veí posa la música massa alta a una hora en la qual es necessita dormir; una família té problemes que repercuteixen en la bona convivència de la comunitat veïnal. Són alguns dels problemes freqüents a les finques on viuen diverses famílies. Ara un servei gratuït desenvolupat per la Confederació d’Associacions de Veïns i Consumidors de la Comunitat Valenciana, Cavecova, ofereix la possibilitat de resoldre els conflictes entre veïns mitjançant la mediació.

“La mediació parteix de la idea segons la qual es vol sensibilitzar la població en una convivència pacífica i utilitzar la mediació com a mitjà per a resoldre els conflictes veïnals”, ha comentat Yolanda Sánchez, presidenta de l’Associació de Veïns d’Albalat dels Sorells i representant de Cavecova. El projecte, presentat recentment a la Universitat de València amb una sèrie de xarrades dirigides als estudiants del Grau de Treball Social i de l’assignatura Projectes socials, rep el nom Entrevecinos i pel moment s’està desenvolupant als barris de Favara, Patraix i Malilla de València, encara que s’estudia la possibilitat d’incorporar després de Pasqua la Patacona i Albalat dels Sorells.

El servei funciona de la següent manera: la persona interessada es posa en contacte amb ells; normalment sol ser la part més afectada pel problema o la que pateix la major dificultat; els mediadors contacten amb l’altra persona i, després de dialogar amb els dos costats, es produeix l’encontre. La mediació permet obtindre una visió global de la qüestió, així com actuar com a part desinteressada i neutral. Sol funcionar, perquè com ha comentat Paloma Martínez, treballadora social i mediadora, “al final, com que són les parts les que s’impliquen, es troben solucions”.

Hi ha diversos assumptes pels quals el veïnat decideix utilitzar aquest servei, encara que el tema estrella és el soroll. En aquest sentit, Yolanda Sánchez ha comentat que a Espanya encara falta una major conscienciació sobre la possibilitat de resoldre els conflictes mitjançant la mediació, en lloc d’anar als jutjats, no com passa en altres països europeus on aquesta manera d’aproximar-se a un problema està molt estesa. “La gent està molt interessada, perquè veu que és una forma de resoldre els conflictes amb la qual tots guanyen, de manera que no es trenca la relació”, ha assenyalat la presidenta de l’Associació de Veïns d’Albalat dels Sorells.

Les associacions de veïns porten més de quaranta anys en funcionament, primer i fonamentalment amb la seua lluita reivindicativa, la millora de la qualitat de vida dels ciutadans i ciutadanes. A hores d’ara, després de passar un període de major tranquil·litat, tornen a cobrar vida als barris de les ciutats, sobretot com una manera de recolzament als veïns de cada zona, i també per a donar veu a les principals queixes i peticions dels seus membres. El programa Fes Pinya de Ràdio Universitat  ha tractat aquesta qüestió en profunditat. Es pot escoltar fent clic ací.