El país de les dones

finestra612

INÉS SOLER/NOELIA HERNÁNDEZ. Els sentiments i les emocions que l’obra El país de les dones, representada el passat 8 d’abril a Magisteri, va evocar al públic assistent van ser “d’agraïment”, de reconeixement a la “valentia” d’unes mares que s’atrevien a eixir a escena per a transmetre una força i una energia “esperançadores” sobre el paper que juguen les dones en la societat. Des del que pareix una experiència aïllada d’un xicotet centre escolar de Màlaga, aquestes dones ens representen a cadascuna de nosaltres i han fet arribar el seu missatge fins a València, gràcies a l’oferiment de la professora Dolors Molina de la nostra Universitat.

L’aula de teatre  del CEIP Nuestra Señora de Gracia va començar el seu camí fa ja deu anys. Des d’un principi, la directora del grup sols accepta treballar amb adults, amb la condició que participen exclusivament les mares del col·legi, es planteja crear un espai de dones on el teatre supose un mitjà que els permeta créixer com a dones. A iniciativa d’unes poques mares es va consolidar un grup que porta ja quatre obres en la seua trajectòria. Començaren amb Ja està bé, la vida en l’esclavitud del treball domèstic. Després vingué Maternitat, la vida amb la grandesa i la tendresa de ser mare, a partir de poemes de Gioconda Belli. La poesia d’aquesta autora també va inspirar l’obra Espill, on en mirar-se una dona li resulta difícil reconéixer la joventut i la bellesa que encara posseeix, tot i l’edat. I ara han posat en escena El país de les dones, inspirada en la novel·la de Gioconda Belli, on recreen a l’escenari una forma d’estar i de fer món en femení.

finestra261

Quan les protagonistes de l’obra ens relaten les seues experiències com a dones, mares, actrius, com encaixen les diferents facetes en les seues vides i el que ha suposat la seua participació en el teatre de l’escola dels seus fills i filles, destaquen paraules com ara realització personal i compromís amb una mateixa i amb el que fa.

Totes han pogut conciliar la seua vida familiar i laboral amb aquesta implicació en un grup de teatre gràcies a formar part d’una escola oberta a les famílies, que és sens dubte un model a seguir, com a comunitat d’aprenentatge, que implica les famílies, així com a organismes, institucions, entitats i particulars en el disseny de l’escola que volen construir.

La Unitat d’Igualtat va recolzar aquest projecte que ha suposat una oportunitat d’aprenentatge per a l’estudiantat de Magisteri que va assistir a la representació i que va expressar el seu reconeixement en la tertúlia posterior.