Cristina Juan García: “Crec que es mantindran les dates de caducitat per a garantir la seguretat del consumidor”

yogur-fecha-caducidad

LORENA HERNÁNDEZ. Fins ara eren vint-i-huit els dies establits per al seu consum, un límit que marcava les dates de caducitat. Però a partir d’ara seran els fabricants els que establiran els períodes de consum d’aquest producte. Es tracta dels iogurts, un aliment que per les seues característiques i, si es conserva a la temperatura adient i en unes condicions òptimes, pot durar alguns dies més del que fins ara assenyalaven els etiquetats. El Ministeri d’Agricultura ha fet aquesta modificació normativa, tot seguint les recomanacions europees, en un intent d’evitar que es tiren al fem tants productes.

En primer lloc, cal diferenciar entre data de caducitat i consum preferent. Aquest últim marca el període de temps fins el qual l’aliment conserva les qualitats previstes inicials, mentre que la data de caducitat és el temps en el qual l’aliment es pot consumir de manera segura. Normalment aquesta s’estableix per a productes molt peribles, com ara la carn o el peix. En el cas dels iogurts es feia servir també aquest terme, tot i que es tracta d’un element molt segur, segons ha comentat l’ajudant doctora del Departament de Medicina Preventiva i Salut Pública, Ciències de l’Alimentació, Toxicologia i Medicina Legal de la Universitat de València Cristina Juan García.

“En el procés d’elaboració d’un iogurt hi ha un primer pas que és la pasteurització, que permet eliminar tots eixos microorganismes patògens que puguen créixer, al mateix temps que es produeix la fermentació amb els bacteris que són adients per a la producció del producte”. En el cas dels iogurts el que es perd és la seua acidesa, així com propietats nutricionals, que van alterant-se. Moltes vegades continuen sent segurs, però perden alguns elements que són importants. Tanmateix, Cristina Juan García adverteix de la importància de conscienciar el consumidor perquè es fixe si el producte fa mala olor o té mal aspecte, per tal d’evitar qualsevol tipus de problema.

En aquest sentit, la indústria alimentària porta el procés de producció amb unes condicions molt controlades i vigilades, segons ha comentat la docent. I sobre el futur que ens espera ho té clar: “Crec que es mantindran les dates de caducitat per a garantir la seguretat del consumidor”. Ara com ara, el canvi normatiu dóna opció a l’elecció, però no obliga. En paraules de Cristina Juan García: “La caducitat es mantindrà, una altra cosa és que canvie la terminologia”. El programa A Fons de Ràdio Universitat (http://mediauni.uv.es/AFons) ha tractat aquesta qüestió en profunditat. Es pot escoltar fent clic ací.