logodreta

A la biblioteca i de dia, claus de l’èxit per a estudiar

Juanjo Perales, Valentín Alcañiz, Lluís de la Cuesta, Juanjo Musoles.

Juanjo Perales, Valentín Alcañiz, Lluís de la Cuesta, Juanjo Musoles. En la imatge de la portada: Raquel López, Ana Ferrer, María Lázaro, Paz Boix.

REDACCIÓ. Què fer per a buscar la màxima concentració en època d’exàmens? Intentar evadir-se com un ermità? Buscar la companyia d’altres estudiants i estudiantes? Prendre algun estimulant natural? I què és millor, estudiar a casa o fer-ho a la biblioteca? Després d’un curs, aquesta setmana ha començat la primera convocatòria d’exàmens i tothom busca el màxim rendiment possible. Hem preguntat a la porta de la Biblioteca de Ciències Eduard Boscà, al Campus de Burjassot-Paterna, i la clau és unànime, com manifesta Raquel López, de Dret: “Estudie a la biblioteca quasi sempre, a casa no em puc concentrar, i entre el dia i la nit ho tinc molt clar, de dia”.

És prou unànime el fet de triar, entre el dia o la nit, la primera de les opcions, com manifesta també Paz Boix, estudiant de Biotecnologia: “Sempre vinc ací, i de dia, perquè estic més concentrada. Això de vindre a les dotze de la nit, mai”, o el testimoni de Juanjo Musoles, estudiant de Bioquímica: “Al pis no puc concentrar-me, és impossible, i en canvi ací és molt fàcil. Respecte del servei de 24 hores, s’agraeix que acabe un poc més tard l’horari de les biblioteques, però jo preferisc deixar la nit per a descansar. Si no, no descanses, no pots estudiar de dia”.

Estudiants-3-a

Alba Montaner, Andreu Masó, Ana Peñuelas, Paco Estellés.

Alba Montaner, Andreu Masó, Ana Peñuelas, Paco Estellés.

Nuria Navarro, per la seua banda, té clar que les distraccions es poden pagar cares: “A casa tinc molta més distracció i ací fas les hores que calga”. Inclús Maria Lázaro, de Biotecnologia, va més enllà: “Estudie a la biblioteca, perquè hi ha més gent, es crea un ambient d’estudi, i a casa no puc. Però el principal avantatge és que estan els despatxos dels professors, i això ajuda”. Maria posa nom a les distraccions: nevera, televisió, internet. Juanjo Perales, tercer de Bioquímica, ho té clar, com pareix que la majoria: “No m’agrada estudiar per la nit”.

En l’extrem oposat estan les persones que funcionen millor per la nit, com ara Germán, de Ciències Ambientals, que reconeix que “normalment ens pilla el bou, i en les dues últimes setmanes és quan et poses de veres i et pots organitzar bé el temps. Jo per la nit personalment estudie molt millor”, apunta.

Sara Mataix, de Química, afirma: “A casa et desconcentres moltíssim més”. I Aitor, de Ciències Ambientals: “A casa hi ha molt de sarau, visc en un pis d’estudiants i no em deixen estudiar”, són un resum de la realitat a què s’enfronten molts estudiants pel que fa a triar entre estudiar a casa o fer-ho en una biblioteca universitària.

Estudiants-4

Sara Mataix, Nuria Navarro, Raquel Atienza, Alba Candel.

 

Sistema d’estudiar i café

Un altre aspecte important és el sistema d’estudiar. Apunts propis, del professorat o d’altres companys i companyes? N’hi ha de tot. Igual com en el sistema per a estar despert i concentrat. El grup que formen Juanjo Perales, Valentín Alcañiz, Lluís de la Cuesta i Juanjo Musoles ho tenen clar: “El café és important, sobretot un després de dinar, i d’ací en amunt”. Raquel Atienza, de tecer de Química, per la seua banda, es concentra més gràcies no només al café, sinó també al te verd, especialment després de dinar.

Paz Boix és sistemàtica i pren apunts durant les classes, els quals després intercanvia amb més gent, de manera que així es reuneix la visió de diverses persones i es pot seleccionar. Alba Montaner, de Física, estudia amb els apunts que agafa en classe, igual que Valentín Alcañiz, de Bioquímica, que treballa les diapositives i després fa i llig els seus propis esquemes. Maria Lázaro assenyala: “Anar al dia és molt important, sobretot en les assignatures pràctiques, encara que en les teòriques no té massa sentit, perquè a mi normalment se m’oblida si estudies amb molt de temps”.

 

Compartir el temps amb els companys

Lluís de la Cuesta, de Bioquímica, és conscient de la importància del descans, i de la companyia. “Venim junts a la biblioteca, estàs acompanyat i s’aprofiten també les estones de descans, es fan més amenes”.

Compartir el temps amb els companys fa més amé l’estudi, però és més profitós? Andreu Masó, de Física, creu que sí: “Vinc per l’ambient. I perquè, com que estudiem, en haver-hi gent de classe sempre pots preguntar als companys. Quantes hores estudiem? Més o menys un nombre diferent cada dia, però tots els dies”. Aña Peñuelas, també estudianta de Física, prefereix la solitud. Els seus companys es queden fora a estudiar junts i ella sol entrar a la biblioteca.

“Nosaltres –destaquen els del grup de Juanjo Perales, Valentín Alcañiz, Lluís de la Cuesta i Juanjo Musoles– des de primer sempre hem estudiat així. Tots els anys fem la prova d’estudiar a casa i acabem venint a estudiar en grup”.

Dues convocatòries seguides

El canvi del sistema d’estudi ha afectat d’una manera diferent uns estudiants i altres. Maria Lázaro té clar que el nou sistema d’exàmens, amb dues convocatòries abans de l’estiu, té aspectes positius i negatius. “És millor perquè almenys tens estiu, però és pitjor perquè si no ho has aprovat en una setmana és difícil aprovar el mateix al cap de dues”.

Aitor, Sara, Germán.

Aitor, Sara, Germán.

A última hora?

Tot i les recomanacions, és prou habitual en l’estudiantat deixar les coses perquè siga la imminència dels exàmens el fet que faça prémer l’accelerador. Paco Estellés, de tercer de Física, manté un ritme regular durant el curs, però “en època d’exàmens hem de xafar. Tampoc no ho deixem per a última hora”.

Quina és la solució? Potser Alba Candel, d’Història de l’Art, l’haja trobada: “A casa hi ha massa distraccions, t’alces a menjar, et gites en el llit… Ací a la biblioteca o estudies o t’avorreixes, i com a mínim, si estàs asseguda, lliges”. Però no tot l’estudi s’ha de fer asseguts o callats. Sara, de Mediambientals, amb el seu grup destaca que el seu mètode d’estudi consisteix a parlar. Sí, així de fàcil. “Escoltes la gent i això t’ajuda a entendre-ho millor”.

 

 

 

 

 

infouniversitat © 2021 All Rights Reserved

Infouniversitat, periòdic digital de la Universitat de València. Disseny i edició digital: T. Gorria. Fotografia: Miguel Lorenzo. Correcció lingüística: Agustí Peiró. Edita: Universitat de València