De l’IBM 1620 al Tirant, cinquanta anys d’informàtica a la Universitat

2

REDACCIÓ. Entre el primer ordinador que es va posar en marxa a la Universitat de València, l’IBM 1620 l’any 1965, i l’actual supercomputador Tirant hi ha quasi cinquanta anys de distància i una gran diferència tècnica i tecnològica. Per a mostrar aquest canvi i preservar la memòria d’aquelles ferramentes que van ser claus en l’evolució de la ciència i la tècnica, la Universitat treballa en la creació de la Col·lecció Museogràfica de Tecnologies de la Informació i la Comunicació.

Així, actualment, a càrrec del Centre de Càlcul (Servei d’Informàtica) de la Universitat de València, s’està duent a terme la recollida, catalogació i exposició d’aquelles primeres eines que van ser un suport fonamental per al treball i l’estudi d’investigadors, professors i alumnes durant aquell temps o inclús abans de l’adquisició de l’IBM 1620.

3

Rogelio Montañana i Jaime Simón estan realitzant la tasca de recollida i catalogació de peces per a la Col·leció Museogràfica de les TIC de la Universitat de València.

Es tracta de peces vinculades al món de la informàtica com ara targetes de xarxa, discos durs, memòries, circuits, màquines per a drapejar, processadors o ordinadors portàtils de diverses èpoques. També s’estan catalogant els materials relacionats amb el càlcul, com ara regles de càlcul, taules de logaritmes i calculadores mecàniques i electromecàniques, o diversos tipus de telèfons, entre molts altres materials.

conferencia-1

Va ser el Consell de Govern de la Universitat de València, a data de 31 de març del 2014, qui va elevar a la Generalitat la proposta de creació de la Col·lecció Museogràfica de Tecnologies de la Informació i la Comunicació de la institució acadèmica.

“Hem considerat que aquests materials, molts dels quals amb més de quaranta-cinc o cinquanta anys, els havíem de preservar i exposar. Comptant amb la col·laboració voluntariosa de moltes persones, estem arreplegant-los”, ha dit Salvador Roca, director del Servei d’Informàtica de la Universitat. L’objectiu és “fer una col·lecció museogràfica i una xicoteta exposició”, segons Roca, qui destaca que actualment s’estan catalogant els materials existents, ubicats en diverses dependències del Servei d’Informàtica i de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (ETSE).

4

Les dues persones encarregades de coordinar aquest treball de recollida, catalogació i emmagatzematge són Jaime Simón i Rogelio Montañana. Tot i que el procés està en una fase inicial, de moment ja han arreplegat unes tres-centes peces. La major part de la col·lecció, de suport informàtic, és de la Universitat de València i també hi ha donacions de diversos serveis i departaments i de col·legis.

Podeu veure algunes d’aquestes peces en la galeria d’imatges adjunta.