Experiència Erasmus: casella d’inici

LORENA HERNÁNDEZ. Són nouvinguts en un lloc desconegut que busquen aprendre un idioma, conéixer una cultura diferent i endinsar-se de ple en una experiència que de segur que marcarà les seues vides per a sempre. Tanmateix, de vegades els començaments poden ser incerts. És per això que la Universitat de València cada any organitza les anomenades sessions de benvinguda per a estudiantat Erasmus. Unes jornades que pretenen precisament orientar l’alumnat estranger i donar-li unes pautes bàsiques sobre el que és la institució acadèmica.

Morgan Chax a l’esquerra i Camille Vandogme a la dreta.

Morgan Chax, a l’esquerra, i Camille Vandogme, a la dreta.

“És el primer contacte directe amb aquesta realitat, i per tant sempre és important donar la benvinguda, explicar un poc què és la institució, com funciona, i els passos que cal seguir”. Són paraules de Joan Sanchis, del Servei de Política Lingüística. Com és costum, aquest departament de la institució aprofita l’arribada dels Erasmus per a donar a conéixer el que ofereix, tant pel que fa als cursos de català com les activitats dels centres d’autoaprenentatge de llengües, una eina a l’abast de tot l’estudiantat.

2

Vista general de l’acte de les jornades de benvinguda als estudiants Erasmus de la Universitat de València.

Al seu costat, Adéla Kot’átková. Ella és de la República Txeca. Ens explica amb un perfecte valencià que va estar aquest passat curs d’Erasmus a la Universitat de València i que va ser precisament en una sessió informativa com les d’enguany on va conéixer el Servei de Política Lingüística de la institució acadèmica. A hores d’ara és voluntària d’aquest departament i, encara que deixa València cap a finals d’any, li ha agradat tant l’experiència que pensa que tal vegada tornarà per a fer un màster.

Joan Sanchis i Adéla Kot’átková.

“Estava una mica desorientada, perquè era una ciutat nova, no sabia on estaven les coses. Tampoc com serien els professors de les assignatures, però per a això estan aquestes sessions, perquè els representants de molts departaments expliquen coses bàsiques per a l’estudiantat”, ha comentat.

Connor Owens.

Itàlia, Bèlgica, Alemanya, França… Són alguns dels països d’origen més habituals dels estudiants i estudiantes Erasmus. Entre els principals objectius dels nouvinguts, aprendre i millorar el castellà, com ha assenyalat l’estudianta francesa de Dret Morgan Chax. En altres casos, han vingut recomanats per amics, com ara un altre francés, Connor Owens. També conéixer una altra cultura és un punt que es té en compte, com ha destacat la belga Camille Vandogme.

Enguany, al voltant de mil cinc-cents alumnes estrangers estudiaran a la Universitat de València. Una xifra que col·loca la institució en segon lloc a Europa pel que fa a la recepció d’estudiantat Erasmus. El programa A Fons de Ràdio Universitat (http://mediauni.uv.es/AFons) ha tractat aquesta qüestió en profunditat. Es pot escoltar en el web http://mediauni.uv.es/4192.

Galeria: En les fotos 1, 2 i 3, respectivament: Jan Pevecka; Marta Tiloca i Sara Bagedda; Vincenzo Sagardo, Michelle Chiarezzi i Giovanni Craco.