La Cabina aposta per la comèdia per a reobrir la seua programació

INÉS CALERO. La Cabina, Festival Internacional de Migmetratges que té lloc a València del 6 al 16 de novembre, torna a cridar el seu públic després d’un exitós cap de setmana. Ho ha fet amb l’estrena de tres interessants comèdies, dues poloneses i una francesa.

La majoria de les cintes que competeixen en la Secció Oficial ja han sigut exhibides a la Sala Luis García Berlanga de la Filmoteca. Aquest dimarts s’estrenaren tres migmetratges nous: Hastío (França, 2013), Matar a la tía (Polònia, 2013) i El ratón 128 (Polònia, 2013). A més, tornen a programar-se migmetratges ja projectats per tal que aquells que no hi van poder assistir estiguen a temps de fer-ho.

Juventud pervertida + Sunny

Torna el drama. Per a aquells que van tindre una agenda de cap de setmana molt plena i no van poder assistir dissabte passat a la projecció d’aquests dos migmetratges, aquest dimarts la Filmoteca els oferia una segona i última oportunitat per a veure aquests dos drames, el primer noruec i el segon alemany.

Juventud pervertida (2013) és un migmetratge en el qual trenta-dos minuts basten per a explicar la inquietant història de tres ocupants d’una habitació d’hotel –dos homes i una dona que passen la nit junts. Durant la vetlada, el més jove d’ells queda inconscient i és traslladat en llitera a l’hospital. Poc després, els dos que romanen a l’habitació descobriran que hi ha una càmera oculta que pot haver registrat tot el que hi va succeir. És l’argument de l’interessant i atrevit migmetratge noruec dirigit per Lene Berg, en el qual pot ser que res no siga el que pareix ser.

El drama continua, aquesta vegada amb un caràcter més social. La directora Barbara Ott ens presenta en Sunny (2013) el dia a dia de Hajo, el retrat d’un jove de dènou anys aturat i sense estudis que prefereix eixir i gaudir amb els seus amics a canviar els bolquers de la seua filla de sis mesos que té amb la seua nòvia. A més, no suporta ser mantingut econòmicament per la família de la seua parenta. La pressió de les circumstàncies, junt amb el seu caràcter agressiu, faran que Hajo vulga treballar i guanyar diners per a reafirmar-se com a cap de família i traure endavant Sunny, el seu bebé. I és tal el seu afany que no li importarà traçar un pla que podria posar en perill la filla. Un retrat social tan commovedor com dramàtic que, sens dubte, no deixarà indiferent els assistents.

MATAR-A-LA-TIA

Secuència del film Matar a la tía.

Hastío + Matar a la tía

La Cabina va passar aquest dimarts del drama a la comèdia en qüestió d’hora i mitja. L’estrena d’Hastío (2013) es presentava com l’alternativa francesa als drames de la sessió anterior. De la mà de Gabriel Abrantes, aquest migmetratge és tot comicitat i crítica. La sàtira política està present en una història en la qual l’ambaixadora de França viatja a Afganistan per a negociar el desarmament amb un nòmada de la regió de Kuchi, al mateix temps que la seua filla Cléo és segrestada per un senyor de la guerra.

Una altra estrena i una altra comèdia, Matar a la tía (2013) era l’encarregada de tancar la segona sessió de la jornada. El director, el polonés Mateusz Glowacki, retrata l’angoixa existencial, la monotonia i la infelicitat de la tia de Jurek, una jove estudianta d’Història. Jurek, avorrida i infeliç, culpa la seua tia de ser la causa de tots els mals de la seua existència, per la qual cosa decideix acabar amb la vida d’aquella només amb un colp de martell. Serà aquest el clar exemple que “mort el gos es va acabar la ràbia”?

Secuència del film El hastío.

La nueva vida de Lobo + El ratón 128

L’última sessió de dimarts s’obria amb la projecció de La nueva vida de Lobo (2011), que va inaugurar l’edició del festival dijous passat. La Sala Luis García Berlanga tornava a donar-li veu a aquesta curiosa comèdia amb un fantàstic guió i la direcció del cineasta israelià Menachem Edelman-Landoi. La història de Ze’ev (‘llop’, en hebreu) és la història de la deriva a la qual és llançat un senyor de seixanta anys quan la seua esposa l’abandona per un altre home. Ze’ev, amb els seus pensaments, els seus errors, els seus desitjos i la seua peculiar forma de veure les coses, s’abandona davant la solitud. Encara que la seua inquietud el portarà a intentar començar vagament una nova vida. Pot ser que ho aconseguisca, o pot ser que no.

EL-RATON-128

Secuència del film El Ratón.

L’estrena d’El ratón 128 (2013), una comèdia negra polonesa encara no projectada en el festival, era el migmetratge que penjaria el telèfon de La Cabina en la jornada d’aquest dimarts. Pawel Burak (Bartlomiej Firlejt) és un estudiant de teologia l’existència del qual està marcada per la frustració davant l’opressiva realitat en què viu. A través d’aquest estudiant universitari amb cognom de rosegador (Burak significa ‘ratolí’, en polonés), Jakub Paczek, director del film, mostra com només els bojos són capaços d’aconseguir la vertadera felicitat.

Aquesta Cabina de Migmetratges estarà oberta fins el 16 de novembre, dia en què el festival tanca i on tant el jurat com el públic guardonaran dues de les cintes.