La criminologia com a alternativa per a previndre el delicte mitjançant l’educació

En la trobada han participat dues-centes persones, entre ponents i alumnes. Foto portada:  Taula inaugural del I Congrés de Criminologia de la Comunitat Valenciana, amb la presència de Javier Guardiola, professor de Dret Penal de la Universitat de València, i Maria Elena Olmos, degana de la Facultat de Dret.

En la trobada han participat dues-centes persones, entre ponents i alumnes. Foto de portada: Taula inaugural del I Congrés de Criminologia de la Comunitat Valenciana, amb la presència de Javier Guardiola, professor de Dret Penal de la Universitat de València, i Maria Elena Olmos, degana de la Facultat de Dret.

LAURA JULIÁN. L’aplicació pràctica de la criminologia i la seua eixida laboral, projectes com ara informes criminològics per a l’acusació o la defensa en juís privats, dissenys de prevenció a urbanitzacions o barris amb risc de criminalitat, l’ús de la força en intervencions policials, o la criminologia com a alternativa per a previndre el delicte mitjançant l’educació. Són alguns dels temes tractats en el I Congrés de Criminologia de la Comunitat Valenciana, organitzat pel Col·legi Oficial de Criminòlegs, l’Institut de Criminologia de la Universitat de València i les quatre universitats públiques valencianes que imparteixen estudis de Criminologia (Universitat d’Alacant, Universitat Jaume I, Universitat Miguel Hernández i Universitat de València).

La trobada professional es va realitzar a la Facultat de Dret els dies 23 i 24 d’octubre sota el títol La Criminologia en un sistema penal en transformació. L’objectiu de les sessions, segons Javier Guardiola, professor de Dret Penal i membre del comité organitzador, era “posar de manifest els avanços del coneixement criminològic, vinculant investigació i aplicació professional”. Al congrés van acudir dos centenars de ponents que durant els dos dies de conferències van compartir un fòrum de trobada amb públic i estudiants.

La criminologia és la ciència que s’encarrega dels aspectes socials, jurídics i policials de qualsevol acte delictiu. Estudia les seues causes i circumstàncies, així com la personalitat dels delinqüents, i tracta la prevenció dels delictes. “La criminologia té molt a fer. La prevenció i el tractament de la delinqüència es poden fer millor amb els coneixements d’un criminòleg”, assegura Javier Guardiola, que té clar que el problema està en la inserció professional d’aquests. “Un criminòleg té un perfil que tradicionalment a Espanya no ha existit. Això suposa un problema greu en un moment en què no s’inverteixen diners públics per a traure places d’un perfil necessari però que encara no té el lloc que li correspon”, apunta.

Luciano Varela, magistrat del Tribunal Suprem, va impartir la conferència inaugural i la de clausura del congrés.

La criminologia com a professió troba eixides en l’àmbit educatiu públic, però més en el sector privat. “Amb imaginació i ganes s’estan obrint camins nous com ara informes criminològics per a l’acusació o la defensa en juís privats, dissenys de prevenció a urbanitzacions o barris amb riscos de criminalitat. Encara que hauria de ser el sector públic el que absorbira la titularitat d’aquesta professió”, va apuntar el professor Guardiola.

Públic assistent al Congrés de Criminologia, realitzat a la Facultat de Dret.

Els alumnes de Criminologia pensen que la professió està desprestigiada i a més constaten les dificultats d’eixida al món laboral. Amb la intenció d’animar els futurs criminòlegs, el congrés va posar l’accent en la responsabilitat social d’aquesta ciència. “Els nostres alumnes estan molt preparats, han d’atrevir-se i obrir-se un espai laboral que serà difícil, però que està ací”, prosseguia el professor.

La criminologia s’ha associat tradicionalment a l’àmbit de l’opinable, quan en realitat es tracta d’una ciència que també és teòrica, que maneja dades i que en les dades hi ha imparcialitat. Precisament sobre la imparcialitat, Luciano Varela, magistrat del Tribunal Suprem i encarregat de les conferències inaugural i de clausura del congrés, deia: “Sense la imparcialitat res, però amb ella tot”. Durant la seua ponència també va recordar que no és la justícia la que ha d’investigar, sinó que “ha de ser tota l’administració pública en el seu conjunt la que descobrisca el roín”.

Més val previndre que curar

Durant el congrés van ser moltes les propostes, conclusions i projectes que es van plantejar. Una de les iniciatives com a alternativa a la tradicional posada en pràctica de la criminologia és utilitzar els coneixements del criminòleg per a previndre mitjançant l’educació. “Aquest projecte pretén directament previndre i reduir el nombre de persones que acaben a les presons”, presentava Mari Carmen González, una de les ponents de la vesprada, professora d’instituts públics i criminòloga. La seua proposta consisteix a desenvolupar programes de prevenció a les escoles i instituts que intervinguen en la conducta de l’alumnat.

Per a això proposa potenciar la personalitat, l’autoestima, ensenyar a expressar emocions, fomentar actituds saludables, generar habilitats de comunicació i valorar el treball diari, que també és competència del criminòleg. Més enllà de les assignatures tradicionals, prestar atenció a un altre tipus d’aprenentatge més emocional ajudaria a reduir la delinqüència i a crear una societat més igualitària. “Tenim prevenció o càstig? Vivim pendents del càstig perquè volem els resultats en el moment, quan la prevenció és més efectiva a llarg termini. El problema és el curtterminisme de la política”, va plantejar la professora.