Objectiu: apropar el món laboral a l’estudiantat

4.--Forum-ocupació

Estudiants d’ADE i Dret de la Universitat de València en el IX Fòrum d’Ocupació. Foto: Miguel Lorenzo. Foto de portada: Martina Casamayor i Lucía Martínez, estudiantes d’ADE i Dret de la Universitat de València, en el IX Fòrum d’Ocupació. Foto: Miguel Lorenzo

LAURA JULIÁN. Apropar el món laboral a l’estudiantat, posar en contacte joves i empreses, o donar a conéixer la necessitat d’assessorament o com emprendre. Són alguns dels objectius del IX Fòrum d’Ocupació de la Universitat de València, que sota el títol La clau del teu futur se celebra entre dimarts i hui dijous en diversos centres de la institució.

El Fòrum d’Ocupació, que es va iniciar dimarts a la Facultat de Dret i continua els dies següents als campus de Blasco Ibáñez i de Burjassot-Paterna, es realitza la mateixa setmana en què el Ministeri d’Educació ha fet públic un informe on s’analitzen els últims quatre anys de vida laboral dels universitaris espanyols, el qual conclou que quasi la meitat dels titulats té un treball per davall de la seua qualificació.

Iván Català, estudiant d’últim any de Dret de la Universitat de València. Foto: Miguel Lorenzo

Però molts joves no ho veuen tan clar. “La majoria de les empreses demanen un expedient acadèmic molt bo i en unes altres, directament, no hi ha vacants”, explica un dels estudiants consultats. Martina Casamayor i Lucía Martínez, ambdues estudiantes d’ADE i Dret, sí que li veuen la utilitat pràctica a aquest tipus de fòrums. “L’any passat deixàrem el nostre currículum en un dels estands i als pocs dies ens van cridar per a fer l’entrevista”, expliquen.

Per la seua banda, Iván Català, estudiant de Dret, busca informació en els estands per a fer pràctiques a l’estranger. “Busque pràctiques que puguen obrir-me un camí en el món laboral”, apunta. Més diversitat quant a l’oferta de les empreses és el que demanava un grup d’estudiants, també del Grau de Dret, cap a la fi de la jornada. “Tots els anys són les mateixes empreses i no ens avisen de les jornades amb suficient antelació perquè vinguem amb els currículums actualitzats”, comentaven.

Més de huitanta empreses i institucions estaran durant aquests tres dies amb informació en els seus estands o donant tallers i conferències d’uns vint minuts per a parlar de les noves oportunitats professionals que ofereixen, per a donar claus sobre com accedir a un bon lloc de treball o explicar els seus processos de selecció.

Talent, assessorament, emprenedoria, formació o ocupació són algunes de les paraules que més es repetiren durant la jornada de dimarts a la Facultat de Dret, a la qual es van acostar empreses i entitats de molt diverses competències, com ara Creu Roja, el Col·legi d’Advocats de València, Leroy Merlin o Nestlé. “Aquestes jornades són una oportunitat perquè les empreses coneguen els estudiants i aquests les empreses a través de les ponències, en les quals els treballadors de l’empresa donen les seues raons per les quals triar la seua com a aposta, i si tens més interés pots acudir als estands i deixar el teu currículum”, informa una treballadora de l’Observatori d’Inserció Professional i Assessorament Laboral (OPAL), organitzador de les jornades a través de la Fundació General de la Universitat de València.

Isabel Giménez, directora general de la Fundació d’Estudis Borsaris i Financers, durant la ponència Aprén a potenciar la teua carrera professional, a la Sala Joaquín Tomás Villarroya de la Facultat de Dret. Foto: Miguel Lorenzo

Pepa Terrada, del Col·legi d’Economistes de València, durant la seua intervenció al Fòrum d’Ocupació titulada ‘Preparant professionals polivalents’. Foto: Miguel Lorenzo

Consells que no es troben en els llibres

Isabel Giménez, una de les treballadores que va formar part de les ponències del matí, és la directora general de la Fundació d’Estudis Borsaris i Financers i recomana abans de res l’estabilitat personal, posar-se metes i centrar-se en allò positiu. També va apuntar durant la seua intervenció la importància del voluntariat i d’aprendre a enfrontar-se a entorns laborals diferents, és a dir eixir de l’anomenada “zona de confort” per avançar més en cada professió. Va parlar de caps dolents, d’aprendre de cada detall, de perdre prejuís, obrir la ment i eixir fora de casa a estudiar o a fer pràctiques a l’estranger. Consells que difícilment es troben en els llibres.

L’acte d’obertura del Fòrum va estar a càrrec del rector de la Universitat, Esteban Morcillo, que va destacar la importància que hi haja una “relació entre les empreses i els futurs treballadors per a millorar la inserció professional” i va animar els estudiants a seguir la seua vocació. “Quan hi ha il·lusió i vocació estic segur que aconseguiran treball”, conclogué. Incert, tanmateix, és com descriuen el futur els qui són a punt d’eixir al temut mercat laboral o els qui ja són titulats i esperen una oportunitat digna.

Preparant professionals polivalents, Portes obertes al talent, La nostra expansió, la teua oportunitat o Uneix-te a l’equip són alguns dels títols esperançadors que llancen les empreses per animar l’estudiantat durant les seues ponències, buscant així oferir un canvi radical a la situació d’incertesa laboral a què s’enfronta la majoria dels joves titulats espanyols.