Gema Sánchez (premi al millor expedient acadèmic a Magisteri): “Un mestre és l’encarregat de formar la societat del demà”

Gema-Sanchez-2

Gema Sánchez ha rebut el Premi Concepción Medina García, amb motiu d’haver obtingut el millor expedient acadèmic de la Facultat de Magisteri el curs 2013-2014. Foto: Miguel Lorenzo

REDACCIÓ. Gema Sánchez, graduada en Mestre/a d’Educació Primària per la Facultat de Magisteri de la Universitat de València, ha rebut aquest divendres el Premi Concepción Medina García, pel fet d’haver obtingut el millor expedient acadèmic del centre el curs 2013-2014. El guardó, promogut per la Fundació Ana Díaz Medina i dotat amb sis mil euros, reconeix la tasca de Concepción Medina, mestra republicana que va ser inhabilitada durant el franquisme. L’acte de lliurament es va celebrar a la Facultat de Magisteri i estava presidit per la vicerectora d’Estudis i Política Lingüística, Isabel Vázquez, i el degà de la facultat, Manuel Monfort.

Gema Sánchez actualment continua la seua formació fent un màster en educació bilingüe anglés-espanyol i la capacitació en llengua estrangera, toca la flauta travessera, va acabar el Grau Mitjà del Conservatori i ja va obtindre Matrícula d’Honor a l’Institut La Foia de Bunyol. A més, està preparant oposicions per a exercir com a mestra.

Concepción Medina, qui dóna nom al premi atorgat per la facultat, no va poder dedicar la seua vida a l’ensenyament a centres públics , a pesar de comptar amb un expedient brillant. El franquisme la va inhabilitar per haver estudiat Magisteri durant els anys de la República. Nascuda a Oriola (Alacant) el 1915, es va formar a València i a Madrid, on va aprendre valors de solidaritat i llibertat gràcies al fet de ser alumna de mestres republicanes compromeses amb el canvi personal i social. Tot i no tindre l’oportunitat d’acabar els seus estudis, va continuar la seua tasca de docent de manera particular. Carmen Agulló, professora del Departament d’Història de la Facultat de Magisteri, ha investigat la figura de Concepción Medina. Entre les últimes voluntats de la professora de la Universitat de Salamanca Ana Díaz Medina va estar la formació de la fundació i la dotació d’aquest premi en honor a sa mare.

Gema Sánchez, graduada en Mestre/a d’Educació Infantil per la Facultat de Magisteri de la Universitat de València. Foto: MIguel  Lorenzo

Foto: Miguel Lorenzo

–Gema, com ha de ser un bon mestre?

–Un bon mestre ha de ser, sobretot, una persona molt activa, que es preocupe per conéixer els alumnes que té davant i per millorar el material. A l’institut vaig tindre molt bons professors, encara que també vaig aprendre com són els bons mestres gràcies als dolents. Recorde sobretot dues professores molt bones a l’institut, una d’Història i l’altra de Valencià, que eren com mares, es preocupaven fins i tot de si havíem esmorzat i dormit bé, especialment en l’època d’exàmens i durant el selectiu.

–Quina és la funció social que compleix un mestre?

–Un mestre és l’encarregat de formar les persones, que són la societat del demà. És molt important despertar el pensament crític des que som xicotets. Els mestres han de preocupar-se per complir eixa funció i fer-los pensar, no només repetir i memoritzar. Per això el mestre no pot ser una persona passiva, perquè ha d’ajudar per tal que els alumnes opinen i motivar-los perquè desenvolupen diferents actituds. Vaig tindre l’oportunitat de veure el model didàctic a Dinamarca i a Noruega. Em van agradar molt els seus sistemes. Allí no escriuen tant, hi ha més tertúlies i s’enriqueixen molt els uns als altres. El professor llança preguntes i és com un guia, mentre els alumnes debaten i aporten solucions, aconseguint que la classe es construïsca entre tots.

Gema Sánchez. Foto: Miguel Lorenzo

–T’agrada estudiar?

–Estudiar no li agrada a ningú. Preferisc tindre més oci, ho tinc clar. Però sóc molt maniàtica, em faig moltes llistes, horaris, sóc d’estudiar amb colors, escrivint les idees principals, subratllant molt i marcant-me les pàgines. Des que anava a l’institut que tenia moltes coses a fer i vaig aprendre a planificar-me bé perquè anava al Conservatori i havia de trobar temps per a tot. Sens dubte, com més coses has de fer més t’organitzes.

–Com d’important és dedicar-li temps a l’entreteniment?

–És molt important saber administrar-se i saber tindre temps d’oci. No sóc de les qui es peguen la pallissa el dia d’abans. Sóc incapaç de no dormir per anar a un examen, quan estic cansada deixe d’estudiar.

–Saps qui va ser Concepción Medina?

–No la coneixia, però quan em van donar el premi em vaig informar. Ella es va formar en l’època d’or de l’educació a Espanya, que va ser durant la Segona República, però quan va arribar la dictadura no li van permetre exercir. Va ser una lluitadora perquè, tot i això, va continuar fent el que li agradava i formava la gent en les seues cases. Ella va continuar i de fet la seua filla es va dedicar a la docència.

–Què opines del futur laboral dels joves?

–En el cas dels mestres a les oposicions, enguany es presenta moltíssima gent i les acadèmies que et preparen estan saturades. No tinc ni idea del que faré, no descarte estudiar un altre màster o anar-me’n a l’estranger. El futur està malament, però cal continuar formant-se i confie que alguna cosa eixirà.