Ràdio Universitat celebra el Dia Mundial de la Ràdio

foto-premi-radio

REDACCIÓ. Ràdio Universitat (http://mediauni.uv.es/radio) participa aquest divendres en la celebració del Dia Mundial de la Ràdio que impulsa l’Associació de Ràdios Universitàries (ARU). La proposta, un programa especial en el qual participen altres quinze ràdios universitàries, es realitza per quart any consecutiu. A més, ARU, en la qual s’integra Ràdio Universitat, ha rebut el Premi Honorífic Mariano Cebrián a la innovació radiofònica promogut per Aragó Ràdio i el grup d’investigació Comunicació i informació digital de la Universitat de Saragossa.

Al llarg del divendres, les ràdios universitàries emetran una sèrie de peces radiofòniques de curta durada (no més de cinc minuts) en les quals col·laboradors de les diverses emissores participants respondran a la pregunta de per què s’ha de celebrar l’existència de la ràdio marcant un dia en el calendari. D’aquesta manera es recordaran moments radiofònics destacats, personatges inoblidables, així com altres aspectes com ara la tecnologia en la ràdio i el seu desenvolupament.

Amb aquesta iniciativa, ARU se suma de nou a la commemoració del Dia Mundial de la Ràdio, aprovada per la Unesco el 2011 a proposta de l’Acadèmia de les Arts i les Ciències Radiofòniques d’Espanya i coincidint el dia, 13 de febrer, amb la primera emissió de la ràdio de l’ONU. A més, el 2015 es compleixen cent vint anys des que l’italià Guillermo Marconi va construir el primer sistema de ràdio.

Pel que fa al Premi Honorífic Mariano Cebrián, es va lliurar en el transcurs del VII Seminari Ràdio i Xarxa que organitzen Aragó Ràdio i la Universitat Internacional Menéndez Pelayo (UIMP), amb la col·laboració d’ADEA Club de Màrqueting i l’Acadèmia Espanyola de la Ràdio. Aquest guardó, que també ha rebut l’Associació Espanyola de Ràdio Online (AERO), es concedeix per primera vegada per a reconéixer la tasca que les dues associacions realitzen per a promoure la investigació i el desenvolupament tecnològic de la ràdio. El guardó rep el nom de Mariano Cebrián en record d’aquest investigador i catedràtic de la Universitat Complutense de Madrid, considerat com un dels principals referents de l’adaptació de la ràdio a l’entorn digital. Després d’aquest primer lliurament honorífic, el premi es convocarà amb caràcter anual en dues categories, el millor projecte o programa de ràdio en línia i el millor treball de recerca o tesi doctoral.

Programació conjunta

Ràdio Universitat, junt amb la vintena de ràdios que formen part d’ARU, ha participat en l’elaboració conjunta del programa de divulgació científica Semillas de la ciencia, ha col·laborat en diverses propostes per a celebrar el Dia Mundial de la Ràdio que es commemora aquest 13 de febrer i ha participat en encontres i projectes organitzats per ARU o alguna de les universitats que integren l’associació.

El president d’ARU, Miguel Ángel Ortiz, ha afirmat que el premi “contribuirà a donar major visibilitat a la nostra activitat com a mitjans de divulgació científica”. A més, reconeix que “ha sigut un honor que el premi porte el nom d’un dels més prestigiosos investigadors, amb el qual molts dels qui treballen en la ràdio universitària compartiren a les aules el seu entusiasme per la ràdio”.

Primera associació de ràdios universitàries

L’Associació de Ràdios Universitàries d’Espanya és la primera associació que agrupa professionals que desenvolupen la seua activitat en vint-i-sis ràdios universitàries espanyoles, amb l’objectiu de potenciar la cooperació i la interacció entre aquestes tant en l’assessorament mutu com en el desenvolupament de la coproducció, programes educatius i formatius, així com en l’elaboració de nous formats radiofònics.