Judit González: “Cal portar les campanyes contra la violència de gènere als centres educatius”

Judit González ha guanyat el Premi de la Fundació Inndea (Ajuntament de València) amb el seu treball de fi de màster, el qual tracta la situació de xiques que han sigut víctimes de violència de gènere. Foto: Miguel Lorenzo

JORGE CHENOVART. Un estudi recent del Centre de Recerques Sociològiques (CIS) ha posat de manifest la percepció de la violència de gènere en els adolescents i joves. Les xifres indiquen que un terç d’espanyols d’entre 15 i 29 anys tolera el control. Una nova manera de ciberassetjament, amb la instantaneïtat i portabilitat d’aplicacions mòbils de contacte. Aquest és, a més, un dels múltiples assumptes analitzats en el treball de final de màster de Judit González, estudianta de la Universitat de València que ha guanyat el Premi de la Fundació Inndea (de l’Ajuntament de València) amb una recerca sobre violència de gènere basada en el discurs de persones residents al Centre de Dia de Joves de la Malva-Rosa.

Així, respecte a les noves tecnologies, Judit González es mostra taxativa amb la necessitat de donar a conéixer el problema a la població i a les mateixes víctimes. “Es rebutja la violència física, però la violència psicològica és imperceptible. El perill és normalitzar aquesta percepció”, explica.

Judit González. FOTO: MIGUEL LORENZO

Judit González. Foto: Miguel Lorenzo

La recerca de Judit, titulada El discurso de los/las jóvenes del Centro de Día de Jóvenes de la Malva-Rosa, analitza la situació de xiques que han sigut víctimes de violència de gènere i que pertanyen a col·lectius en risc d’exclusió social. “La motivació principal va ser d’ordre personal per tal d’enriquir-me i enriquir la gent”, afirma Judit. D’aquesta manera, l’estudianta va decidir assentar les bases per a unes futures línies d’intervenció amb l’objectiu de conscienciar la gent jove mitjançant xarrades i tallers.

Per a conéixer les xiques del Centre, Judit necessitava entrar en el seu món. Durant setmanes va parlar amb elles i va aconseguir finalment, tot i el recel típic de les víctimes a obrir-se a noves persones i contar la seua situació, entrevistar-les entaulant amistat amb elles per tal d’ajudar-les. “En les entrevistes algunes xiques m’explicaven que tenien por. La dependència sentimental d’estar amb una altra persona és un altre aspecte en comú entre les víctimes”, explica Judit.

Els mitjans de comunicació, especialment la televisió, estan sent prou efectius. Les trucades al 016, número de telèfon d’assistència a la violència de gènere que no queda registrat en la factura de telèfon, van augmentar quasi un quaranta per cent, segons dades ministerials, després de la campanya Conta-ho. “Les campanyes són efectives i essencials, però no arriben al cent per cent de la societat. Una gran part de la població continua desinformada. Cal portar campanyes d’informació contra la violència de gènere als centres educatius”, demana Judit. L’objectiu és educar en igualtat des del punt més baix.

Por a les represàlies

El paper de la família marca també la trajectòria del maltractament a la víctima. Hi ha famílies que ho ignoren perquè temen que les represàlies siguen pitjors. En alguns casos s’ha produït un aïllament de la víctima amb la seua família perquè el maltractador li ha prohibit veure els seus pares, aïllant-la de tots. Judit afirma que “cada família és un món. El que és important és que els treballadors dels centres intenten relacionar-se i treballar el màxim amb les famílies”.