La Falla Universitat Vella-Plaça del Patriarca demana humanitat per a les persones migrants

Monument de la Falla Universitat Vella-Plaça del Patriarca, amb el lema Silenci.

REDACCIÓ. “Un vaixell, tal volta una simple pastera, és el camí que resta quan no hi ha res a perdre. Els poderosos tanquen els ulls a eixa visió que no desitgen conéixer. No volen mirar la realitat. Resulta més fàcil sentir el poder, les riqueses o la vida de plaers abans que identificar-se amb el que passa al món”. Enguany, la Falla Universitat Vella-Plaça del Patriarca, amb el lema Silenci, recorda les persones migrants, la injustícia, el patiment silent de persones d’arreu del món que busquen un futur millor, a peu, en pastera, botant un mur, i que en alguns casos es deixen la vida en el camí.

Comissió de la Falla Universitat Vella-Plaça del Patriarca, amb el monument faller.

Víctor Navarro, artista faller; i Juan Manuel de la Torre, president de la Falla Universitat Vella-Plaça del Patriarca.

El monument, elaborat per l’artista Víctor Navarro, amb l’ajuda de Miguel Ángel Camarasa i Paco Hidalgo, consta d’una figura central, vertical, que s’erigeix en centre de la composició. Es plantarà aquest diumenge dia 15 per la vesprada. “Allí creix un humà que ha perdut la identitat envoltat entre ones i superfície marina. La mar sempre ha estat espill de la bella natura. Punt d’encontre de cultures, sirena de mariners i inspiració d’escriptors. Ara per ara es transforma en el lloc on es projecta el darrer raig d’esperança, l’únic punt de salvació”, apunta Lluís Mesa, autor dels textos del llibret i faller.

Al costat d’eixa persona hi ha una escala, que és l’esperança d’un món millor, “el camí per arribar a una vida nova que pot acabar amb pluja de gran dolor”; i un núvol, el qual “espera pluja d’il·lusió d’on s’escampe aigua de felicitat”.

Falleres majors i presidents dels vint-i-cinc anys de la Falla Universitat Vella-Plaça del Patriarca, al Paranimf de la Universitat.

Acte dels vint-i-cinc anys de la Falla de la Universitat, amb les periodistes Amalia Garrigós i Clara Castelló (presentadores de l’acte) i l’expresident Lluís Mesa.

Acte dels vint-i-cinc anys de la Falla de la Universitat, amb les periodistes Amàlia Garrigós i Clara Castelló (presentadores de l’acte) i l’expresident Lluís Mesa.

Els pròxims dies, la Falla Universitat Vella-Plaça del Patriarca estarà plena d’activitats. Així, dissabte 14 els fallers es concentraran a la plaça per a la tradicional arreplegada; assistiran a la mascletà; per la vesprada aniran a l’Exposició del Ninot; i per la nit plantaran la falla infantil, cap a les 20 hores. Diumenge, a més de plantar la falla gran, arreplegaran el Ninot de l’Exposició, hi haurà un esmorzar típic valencià i un dinar faller.

La comissió –que l’any passat va celebrar el seu vint-i-cinc aniversari– està formada actualment per més d’un centenar de persones, entre xiquets i adults, que provenen majoritàriament del barri on s’assenta la comissió i que agrupa, entre els membres de la comissió adulta, antics estudiants de la Universitat de València. El president de la comissió és Juan Manuel de la Torre Ballester. La Falla Universitat Vella-Plaça del Patriarca forma part de la secció 6B.

El monument faller que es plantarà a la plaça del Patriarca, al costat del Claustre de la Nau, té sis metres i mig d’alçària i una planta de tres metres i mig per tres metres i mig, amb deu figures elaborades de fusta, cartó, polietilé expandit, cola i pintura plàstica.

Una festa que no oblida la realitat del món

“El silenci és hui un cadafal ple de significats ambivalents i reivindicatius. Un crit que demana justícia i humanitat. L’espill de desesperació que vol obrir humilment els ulls a la humanitat. Silenci que critica el que no es veu. Silenci que clama per la humanitat. Silenci d’una festa que no oblida la realitat del món”, destaca l’autor dels textos de la falla.

“Vivim en una societat plena de sorolls. Les estridències creen desavinences, discriminacions i silencis. Eixe so propi de l’egoisme fa oblidar-nos de qui tenim al costat. Aconsegueix que no mirem l’altre i marquem les diferències. Aleshores els blancs, els negres o els grocs de pell apareixen com a símbols que ens separen. La humanitat es perd i no té rumb. El soroll fa que no recordem que som iguals. En eixe context tots i totes perdem les cares i l’expressió que ens fa ser humans i sensibles”, diu la Falla Universitat Vella-Plaça del Patriarca.

Integrants de la comissió Universitat Vella-Plaça del Patriarca.

Cadafal infantil

D’altra banda, el cadafal infantil té com a lema Conta’m un conte. Els versets i textos també són de Lluís Mesa. “El nostre cadafal és un homenatge als mites, a les circumstàncies, a les anècdotes i els elements que presideixen els contes més tradicionals. Un immens castell arreplega tot el que ha passat en el temps. S’obri al públic per a mostrar el millor. Vol provocar. Suposa una incitació a la nostra infantesa i una crida a la nostra xicalla. Desitgem que no el deixen únicament enlluernats per les històries amb les quals els bombardegen els mitjans de comunicació. Una abella, unes flors o uns fantasmes recorden contes. Són imatges que poden incorporar als relats que ens deien els nostres iaios”.