Estudiants de Podologia investiguen una malaltia que apareix al taló en adolescents

D’esquerra a dreta: Laura Marco, David Belloch, María Bernadic, Gabriel Ibáñez i Esther Morcillo. Foto: Miguel Lorenzo.

JORGE CHENOVART. Els treballs en grup donen per a molt. Es pot aprendre a treballar en equip, o també a cansar-se de parlar-ho tot per a extraure el millor resultat. Però el que no falla és que d’una investigació poden eixir noves conclusions perquè la gent estiga conscienciada del que s’estudia. La malaltia de Sever va ser l’elecció de Laura Marco, Esther Morcillo, Gabriel Ibáñez, María Bernadic i David Belloch, un grup d’estudiants de Podologia de la Universitat de València.

L’assignatura que els permet accedir al coneixement i estudi d’aquesta malaltia és Patologia Preventiva. “Havíem d’ensenyar i dissenyar un programa de prevenció sobre la malaltia podològica que volguérem i triàrem aquesta per a no repetir cap de les ja escollides i perquè estava encaminada als xiquets”, expliquen Gabriel Ibáñez i Esther Morcillo.

La malaltia de Sever es dóna en el moment del canvi de xiquets a adolescents i afecta directament l’os calcani, és a dir, l’os del taló, quan la seua zona posterior no ha aconseguit encara una duresa total i és un cartílag feble. El dolor és constant i el més factible és que aparega quan es fa exercici. “Un ús excessiu d’aquest cartílag pot produir dolors forts en el taló i es relaciona amb el creixement, encara que la malaltia pot ser fàcilment tractada amb suports plantars especialitzats”, afirma María Bernadic. Laura Marco afegeix que “l’objectiu és que el taló no estiga tan tens”. No obstant, com afirmen tots cinc, el fet que es relacione la malaltia simplement amb raons de creixement no és adequat, ja que el tractament es queda en això i cal actuar des del primer moment. “És cert que, quan es creix, la malaltia desapareix, però nosaltres actuem per ajudar a tractar-la”, puntualitza Esther Morcillo.

La malaltia de Sever va ser l’elecció d’estudi de Laura Marco, Esther Morcillo, Gabriel Ibáñez, María Bernadic i David Belloch, un grup d’estudiants de Podologia de la Universitat de València. Foto: Miguel Lorenzo.

Els peus sostenen el pes del cos, i per això els xiquets i xiquetes que pateixen la malaltia de Sever han de tindre molta cura i ser estrictes amb possibles patologies com ara l’obesitat. L’alimentació també té molt a dir als nostres peus. “El nostre vídeo (que també forma part del treball) està enfocat a educar i aconsellar sobre l’obesitat i estar conscienciats és molt important perquè no s’agreuge aquesta malaltia”, expliquen Laura Marco i Esther Morcillo.

Les hores emprades en la investigació de la malaltia de Sever per part d’aquest grup d’estudiants no sols han transcorregut a través de la bibliografia i les pràctiques realitzades a la Clínica Podològica de la Universitat. El tracte amb pacients potencials com ara els xiquets d’un equip de futbol ha sigut fonamental. Però no comptaven amb l’escàs interés dels pares, fruit d’un pont vacacional i del desconeixement. “Molts xiquets van alçar les mans quan preguntàrem en la xarrada que els vam donar, però els pares no estaven molt interessats, quasi ens maten per quedar-se deu minuts després de l’entrenament”, explica mig rient Gabriel Ibáñez. De fet, molts pares i mares a penes els van mirar quan feien gravacions per aportar més informació al treball final de l’assignatura. El desconeixement és greu i cal eradicar-lo. Com afirma María Bernadic: “És una malaltia que no està molt investigada i, per tant, no hi ha una epidemiologia concreta”.

Les hores emprades en la investigació de la malaltia de Sever pels cinc estudiants han transcorregut a través de la bibliografia, les pràctiques a la Clínica Podològica de la Universitat i el tracte amb pacients potencials com ara els xiquets d’un equip de futbol. Foto: Miguel Lorenzo.

Arribar per casualitat a Podologia i no voler anar-se’n

Per a les tres xiques i els dos xics que formen aquest grup de futurs podòlegs, aquesta matèria no va ser la seua primera elecció. Laura Marco va ingressar a Podologia després d’haver estudiat Infermeria. A David Belloch li passa el contrari: “Vaig entrar sense moltes expectatives i pensava canviar-me després del primer any, però ara estic molt a gust. Hi ha moltes coses a estudiar des del maluc fins el peu”. El mateix li va passar a María Bernadic, que afirma que li encanta. Gabriel Ibáñez explica que és “una carrera que enganxa”. Esther Morcillo està “molt feliç, sobretot per l’esport, que m’agrada molt i està molt relacionat amb aquest camp”.

El món del podòleg i el seu futur es troben en constant evolució. Es tracta d’una de les carreres més noves del pla acadèmic universitari en la branca de Ciències de la Salut. Els cinc estudiants ho veuen com un ampli camp a desenvolupar, encara que “el podòleg és el que ha de moure’s i donar a conéixer el seu camp d’investigació”, explica Esther Morcillo. Per a Gabriel Ibáñez, “el podòleg no pot tindre només una clínica, cal dedicar-se a la divulgació també, però està clar que compaginar-ho és molt complicat”.