Samuel Ribeiro: “Estudiar i competir és complicat, però cal traure hores per a tot”

Samuel Ribeiro forma part de l’equip que ha guanyat la medalla d’or en el Campionat Nacional Universitari de Tenis disputat el cap de setmana passat a Madrid. Foto: Miguel Lorenzo.

JORGE CHENOVART. Samuel Ribeiro forma part de l’equip que ha guanyat la medalla d’or en el Campionat Nacional Universitari de tenis disputat el cap de setmana passat a Madrid. Amb dues medalles en dobles mixt i dobles masculí, afronta una etapa difícil per la combinació dels estudis a la Universitat de València amb els entrenaments, per a poder triomfar en un esport que està a l’alça a Espanya.

–Després de guanyar la medalla d’or en el dobles mixt i el masculí, com definiries el teu paper en l’equip?

–He tingut molt bones sensacions. Des del primer dia sabíem que no seria fàcil, però si féiem les coses bé podíem guanyar bastants partits. El primer de tots va ser el més complicat, però ho solucionarem, i això ens va donar molta confiança per a la resta.

–El vostre objectiu era la final?

–En primera ronda ens van tocar els rivals més durs, perquè eren contrincants que havien jugat a nivell professional. Jo vaig arribar al Campionat d’Espanya més tard del previst, i això va condicionar la preparació, però ho vam poder solucionar. Després vam veure que podíem arribar a la final.

–Quina ha sigut l’anècdota més interessant que vos ha ocorregut a Ainhoa i a tu en el campionat?

–No sé si recordes la final de Roland Garros entre Michael Chang i Ivan Lendl, en la qual l’americà va servir per baix.

Amb dues medalles en dobles mixt i dobles masculí, Samuel Ribeiro afronta una etapa complicada per la combinació dels estudis a la Universitat i els entrenaments. Foto: Miguel Lorenzo.

–La recorde…

–Doncs la meua companya Ainhoa estava fastiguejada del muscle i va haver de traure així durant quasi tota la final. El dolor en alçar el muscle podia fer que no poguera servir per dalt i així pillàrem per sorpresa els nostres adversaris.

–Aquest tipus de servei no és poc cavallerós en el món del tenis?

–La meua companya no volia fer-ho. Em va dir que era una falta de respecte i jo li vaig dir que ho sabia, però que estava en joc la seua salut física. De fet, avisàrem els rivals en els descansos.

Samuel Ribeiro i Ainhoa Zamora. La parella ha sigut medalla d'or en dobles mixte al Campionat d'Espanya Universitari de Tennis. Foto: Miguel Lorenzo.

Ainhoa Zamora i Samuel Ribeiro. La parella ha sigut medalla d’or en dobles
mixt en el Campionat d’Espanya Universitari de Tenis. Foto: Miguel Lorenzo

–Quines diferències hi ha entre jugar dobles masculí i dobles mixt?

–La veritat és que hi ha molta diferència. Diguem-ne que hi ha una diferència considerable quant a força entre l’home i la dona. El que es busca en el doble mixt és guanyar els serveis dels xics i trencar el servei de les xiques. Quan estan en la volea, si l’home pega dur i fort, la xica no està tan acostumada a aquesta velocitat i es pot fer mal per ací.

–Llevat que jugues amb Serena Williams.

–Per descomptat, hi ha algunes xiques en el circuit femení que s’ixen de la mitjana.

–Quantes hores li dediques al dia al tenis?

–Jo vull dedicar-me encara al tenis professional, i per això entrene unes quatre hores diàries. Els mesos de maig i juny, quan s’acosten els estudis, intente variar per a centrar-me en aquests. Estudiar i competir és complicat, però cal traure hores per a tot.

Samuel Ribeiro. Foto: Miguel Lorenzo.

Samuel Ribeiro. Foto: Miguel Lorenzo

–Què estudies?

–Finances i Comptabilitat.

–Una cosa diferent a carreres relacionades amb l’esport, com ara la majoria dels teus companys i companyes fan.

–En el Campionat d’Espanya Universitari, dels meus companys de la Universitat de València, la meitat són d’aquest tipus de carreres. Volia estudiar alguna cosa relacionada amb números, que sempre se m’ha donat prou bé.

–Quines característiques has de reunir per a ser tenista professional?

–El circuit ATP consisteix a jugar moltes setmanes a l’any i anar pujant. Jo ara mateix estic jugant en la tercera divisió del tenis, els anomenats ITF Futures, i ocupe el lloc 890 en l’ATP. És un esport individual i fa falta molta constància.

Et sents sol a la pista?

–Sí. Hi ha moments difícils de solitud, tant en derrotes com en victòries. Si viatge moltes setmanes a soles, puc arribar a una final, i encara que parles per Skype o per telèfon, sempre et falta la força dels teus al teu costat.

–El tenis és dels esports que més apareixen en la televisió, junt amb el bàsquet està en segona posició.

–El futbol és l’esport rei a Espanya, però és important que se li done tanta importància al tenis. A Espanya tenim Nadal i, des que es va posar en els primers llocs del rànquing, ha ajudat molt el tenis nacional. Abans teníem Ferrero o Moyá, que eren molt bons però no tenien tant de boom com Nadal.

–La vostra entrenadora és una dona i entrena tant homes com dones. Què tal amb ella?

–Amparo Llópez és excel·lent. Amb ella tot són avantatges, és molt bona seleccionadora, et dóna suport sempre. Estem molt contents.

–Va haver-hi festa després de la medalla?

–La veritat és que no. Vam haver d’agafar les coses i tornar-nos-en ràpidament a València, però espere que ho puguem celebrar en el pròxim torneig.