La Universitat, en trenta-cinc municipis valencians, amb més de cent activitats

1.Publicació_Buñol

REDACCIÓ. La Universitat de València, a través del Vicerectorat de Participació i Projecció Territorial, ha organitzat 118 activitats en 35 municipis de la província de València durant aquest curs acadèmic 2014-2015. Conferències, jornades, exposicions i programes duts a terme tenen com a denominador comú el territori i la seua anàlisi, divulgació i posada en valor. La Universitat de València manté, en l’actualitat, relacions institucionals amb 112 poblacions valencianes.

De les 118 activitats en municipis, més de cinquanta són actes i conferències que formen part del programa UniSocietat (abans Unimajors); jornades (27); exposicions (25); excursions del programa Erasmus Al Territori (4); i altres activitats, com ara trobades, presentacions de publicacions, projectes o congressos, entre altres. Actualment, la Universitat de València, a través del Vicerectorat de Participació i Projecció Territorial, compta amb 65 convenis de col·laboració amb municipis i mancomunitats a la província de València, així com amb associacions municipals, comarcals i supracomarcals.

La institució acadèmica està desenvolupant el programa UniSocietat, una acció territorial de formació per a persones de més de trenta anys. En el curs 2014-15 s’ha impartit en sis seus (Ontinyent, l’Eliana, Cullera, Massamagrell, Quart de Poblet i Gandia). En el marc d’aquest programa, al voltant de cent cinquanta docents i investigadors de la institució han impartit classes o conferències a més de huit-cents cinquanta estudiants d’UniSocietat.

Erasmus al Territori és un altre dels programes territorials de la Universitat de València, organitzat pel Vicerectorat de Participació i Projecció Territorial en col·laboració amb el Vicerectorat d’Internacionalització i Cooperació. Es tracta d’un programa de rutes municipals guiades que té com a objectiu transmetre el patrimoni cultural i paisatgístic valencià als estudiants estrangers –Erasmus i internacionals– que realitzen una estada a la Universitat de València. Durant aquest curs els estudiants han visitat Cullera, Xàtiva, Requena i Bocairent.

Burjassot_Taula

Des de l’inici del curs s’han fet i itinerat pel territori valencià nou exposicions: tres sobre comarques, espais o parcs naturals: Vall d’Albaida, Parc Natural Xera-Sot de Xera i Horta de València; tres exposicions institucionals: Les polítiques d’igualtat i els estudis de gènere a la Universitat de València. Facultat de Psicologia: Formant persones per al benestar de les persones, Esport tradicional valencià i territori i 175 Aniversari de la Cartografia Oficial. Realització del Mapa d’Espanya. I altres dues mostres artístiques relacionades amb el territori: Miscel·lània Geogràfica, de Joaquín Bérchez, i Cavanilles/Stübing. Un camí, dues mirades, de Gerardo Stübing.

La projecció territorial de la Universitat de València s’han materialitzat en trenta-cinc pobles valencians durant aquest curs 2014-15: Alaquàs, Alboraia, Alfara del Patriarca, Algemesí, Alzira, Aiora, Benigànim, Bicorp, Bocairent, Burjassot, Canals, Xelva, Xiva, Cofrents, Cortes de Pallàs, Cullera, Énguera, Gandia, Genovés, Gestalgar, l’Eliana, Llíria, la Mancomunitat de l’Horta Sud (Torrent), Massamagrell, Ontinyent, Poble Nou (pedania de València), Quart de Poblet, Requena, Sedaví, Sollana, Titagües, Turís, València, Vilamarxant, Vinalesa i Xàtiva. Pràcticament, ha estat present en totes les comarques valencianes.

Implicar el professorat amb el seu entorn

Com ha assenyalat el vicerector de Participació i Projecció Territorial, Jorge Hermosilla, els projectes duts a terme han aconseguit implicar un gran nombre de persones de la comunitat universitària al territori, la qual cosa constitueix un “èxit de participació i compromís del professorat universitari amb el seu entorn”. Ha destacat, a més, el programa editorial Universitat i Territori. Durant el present curs, en el marc d’aquest programa, s’han editat huit publicacions que tenen com a fi arreplegar estudis, recerques i comunicacions de docents i investigadors de la Universitat de València, amb una temàtica relacionada amb el territori.

La Universitat de València, estretament vinculada a la realitat històrica, social i econòmica valenciana, està al servei del desenvolupament intel·lectual dels ciutadans i ciutadanes dels municipis. Té, entre altres objectius, projectar-se activament en el territori mitjançant programes específics de formació, recerca i divulgació. L’any 2010 la institució va iniciar una estratègia de col·laboració amb els ajuntaments, mancomunitats i associacions locals valencianes amb la intenció d’establir programes formatius que permeteren transferir a la societat el coneixement produït a les aules.

Fotos d’aquest article: Vicerectorat de Participació i Projecció Territorial