logodreta

L’esport com a ferramenta d’integració en menors tutelats, a la Universitat

 Disputa de la final de la Lliga Màster a les instal·lacions esportives del Campus dels Tarongers de la Universitat de València. Foto: Miguel Lorenzo.

Disputa de la final de la Lliga Màster a les instal·lacions esportives del Campus dels Tarongers de la Universitat de València. Foto: Miguel Lorenzo

REDACCIÓ. “M’agrada, coneixes gent que està en la teua situació, i et relaciones amb persones que estan passant el mateix que tu”, o “vindre ací a jugar a futbol m’aporta relacionar-me amb bones persones, conéixer gent, eixir de la meua rutina”. És el testimoni de Maria i d’Antonio (noms ficticis), de quinze i de dèsset anys, usuaris de sengles centres de menors de València que han participat, amb noranta menors més, en la Lliga Màster de València a les instal·lacions esportives de la Universitat. El projecte, una competició de futbol sala en la qual participen nou centres de dia, d’acollida i de reforma de València i la seua àrea pròxima, és un espai d’aprenentatge educatiu mitjançant una activitat esportiva.

El camp de futbol del Campus dels Tarongers ha acollit, aquest dimarts 26 de maig, el partit final de la lliga. Francesc Gandia, professor associat del Departament de Didàctica i Organització Escolar de la Universitat, i educador del Centre de Dia de Menors Taleia de la Fundació Adsis, és qui ha fet possible que l’activitat arribara a la Universitat. “La Lliga Màster, com a espai de trobada, suposa eixir dels llocs on els menors estan habitualment fins a un espai normalitzat, on es troben amb altres joves de la seua edat. Amb el projecte treballem l’esport com a ferramenta educativa, i a través d’ell hàbits de vida saludable. També valors com ara el respecte, l’autocontrol o el treball en equip”.

Francesc Gandia (a l’esquerra de la imatge), professor associat del Departament de Didàctica i Organització Escolar de la Universitat de València i educador al Centre de Dia Taleia, amb un altre educador. Foto: Miguel Lorenzo.

Francesc Gandia (a l’esquerra de la imatge), professor associat del Departament de Didàctica i Organització Escolar de la Universitat de València i educador al Centre de Dia Taleia, amb un altre educador. Foto: Miguel Lorenzo

Les entitats representades en la Lliga Màster són els centres de menors Colònia Sant Vicent Ferrer (Fundació Amigó) i Cabanyal; el Centre d’Acollida de Menors La Foia (Bunyol); i els centres de dia Taleia, Periferia, Entreamics, Laura Vicuña, Don Bosco i Alborgí. En total, més de cent persones, entre usuaris de les entitats, educadores i educadors i alumnes de la Universitat en pràctiques, com ara Alberto Bejarano, de Criminologia, qui treballa amb joves de la Colònia Sant Vicent Ferrer dins del seu equip educatiu. “L’activitat física per a ells és una unió entre diverses persones, no com una competició, ni una forma d’agressivitat, sinó tot el contrari. L’esport fomenta valors com ara el companyerisme, la solidaritat o l’esforç”, ha destacat aquest estudiant, que participa en el projecte com a educador sota la supervisió d’una treballadora social.

Alberto Bejarano, estudiant de Criminologia, qui treballa en l’equip educatiu de la Colònia Sant Vicent Ferrer. Foto: Miguel Lorenzo.

Alberto Bejarano, estudiant de Criminologia, qui treballa en l’equip educatiu de la Colònia Sant Vicent Ferrer. Foto: Miguel Lorenzo

En total, cada any, dues o tres persones de pràctiques, siga d’Educació Social, de Treball Social, fins i tot d’algun màster, participen directament en la Lliga Màster, i unes vint persones de la Universitat fan pràctiques en algun d’aquests nou centres de dia, d’acollida o de reforma.

Sergi (nom fictici), un usuari de dèsset anys prop de complir-ne els díhuit, explica les seues sensacions: “Em divertisc molt, conec gent nova i, cada vegada que véns, aprens una cosa més, és molt entretingut”. Veí de València, porta quatre anys participant en aquest projecte i reconeix que l’ha ajudat a superar la timidesa.

Les tipologies dels i les joves d’aquests espais són molt diferents. Des de persones que estan en un centre de dia perquè les seues famílies tenen pocs recursos o situacions laborals molt precàries, fins a situacions socioculturals que els han limitat l’accés als estudis, o situacions personals que els han impedit accedir als estudis o no haver-hi tingut èxit, com també maltractaments, entre moltes altres situacions.

Educadors i educadores de les entitats representades en la Lliga Màster: els centres de menors Colònia Sant Vicent Ferrer (Fundació Amigó) i Cabanyal; el Centre d’Acollida de Menors La Foia (Bunyol); i els centres de dia Taleia, Periferia, Entreamics, Laura Vicuña, Don Bosco i Alborgí. Foto: Miguel Lorenzo.

Educadors i educadores de les entitats representades en la Lliga Màster: els centres de menors Colònia Sant Vicent Ferrer (Fundació Amigó) i Cabanyal; el Centre d’Acollida de Menors La Foia (Bunyol); i els centres de dia Taleia, Periferia, Entreamics, Laura Vicuña, Don Bosco i Alborgí. Foto: Miguel Lorenzo

Alejandro Ramajo, estudiant de la Universitat de quart curs d’Educació Social, ha fet pràctiques aquest curs i ara està treballant al Centre de Menors del Cabanyal, que depén de la Fundació Amigó. Per a ell, que actua en un centre de mesures judicials, normalment vinculades a maltractament familiar i on hi ha vint-i-quatre persones d’entre catorze i díhuit anys, “vindre ací, a aquest activitat, és un fet molt valorat pels xavals. No poden vindre tots, i és una oportunitat de guanyar-s’ho i de dur un bon procés durant tot el curs, i si és així, participen”.

Els objectius generals d’aquest projecte socioeducatiu nascut l’any 2002, la Lliga Màster, són dur a terme una intervenció de caràcter preventiu i en processos de reeducació, promoure en els menors un oci sa i saludable, generar capacitats i hàbits adients i gratificants, i afavorir l’ús dels recursos comunitaris.

 

Preparant un dels partits de la Lliga Màster. Foto: Miguel Lorenzo.

Preparant un dels partits de la Lliga Màster. Foto: Miguel Lorenzo

Recursos públics

Precisament, per a dur el projecte a terme, els educadors acudeixen a instal·lacions preferentment públiques. Segons Francesc Gandia, és la creença en el fet que les institucions públiques han d’estar al servei de les persones el que fa que, tenint en compte la població amb la qual es treballa, s’incidisca molt en aquest aspecte. “Són persones que no tenen recursos per a pagar-se clubs privats o entitats esportives o instal·lacions privades, i que en molts casos l’únic que tenen són les instal·lacions dels seus barris”. Com és el cas de Taleia, el centre on treballa Francesc Gandia, al barri de Rovella, a l’avinguda de la Plata, que per mitjà d’un conveni amb l’Ajuntament de València empra les instal·lacions esportives municipals unes hores per a aquestes activitats. Rafa Palmero, d’aquest centre, completa: “Als barris on treballem l’experiència és que els menors no ixen molt del barri, i per això aquesta activitat és important, ja que comporta canviar i conéixer un altre entorn”.

La possibilitat que la Universitat de València acollira la final de la Lliga Màster es va generar a través del Vicerectorat de Cultura i la Delegació del Rector per a l’Estudiantat.

L’activitat que ha acollit la Universitat a les instal·lacions esportives de Tarongers ha inclòs un berenar i el lliurament de trofeus. Marian Margarit, educadora que porta representant l’equip de la Colònia Sant Vicent Ferrer deu anys, destaca que el projecte ha evolucionat molt positivament. “Es va crear un projecte inicial, i cada vegada ha anat adquirint objectius més educatius i està consolidat per a xavals en situació de risc amb la finalitat que tinguen una integració plena a través de l’esport”.

Juan Mas, educador del Centre Don Bosco, valora també, en aquest sentit, l’evolució que experimenten els joves: “Nosaltres hem començat enguany. Els nostres xics ara ja saben fer passes, plantegen partits seriosos, s’ajuden. També hem aconseguit que persones que estaven desconnectats de l’esport el senten com un reforç positiu, i això creiem que ha sigut una gran evolució”.

 

 

 

infouniversitat © 2021 All Rights Reserved

Infouniversitat, periòdic digital de la Universitat de València. Disseny i edició digital: T. Gorria. Fotografia: Miguel Lorenzo. Correcció lingüística: Agustí Peiró. Edita: Universitat de València