La bicicleta creix com a forma d’accedir al campus

La bicicleta, un mitjà de transport cada vegada més utilitzat per accedir a la Universitat.Foto: Miguel Lorenzo.

La bicicleta, un mitjà de transport cada vegada més utilitzat per accedir a la Universitat. Foto: Miguel Lorenzo

REDACCIÓ. Quatre de cada cinc estudiants mai no utilitzen la motocicleta i el cotxe. El Campus de Blasco Ibáñez és el més sostenible i el de Tarongers el menys, i l’estudiantat prefereix anar a peu, o utilitzar majoritàriament el transport públic (tren, tramvia, metro, bus) i la bicicleta com a mitjà de desplaçament a la Universitat de València. Són les dades més significatives de l’última enquesta de mobilitat de la institució, elaborada pel Servei de Prevenció i Medi Ambient.

De fet, quasi la meitat dels desplaçaments als tres campus es realitzen utilitzant el transport públic, mentre que a peu o en bicicleta arriba al 30%. El metro i el tramvia quasi ocupen un 30% dels accessos a la Universitat i si a això se suma el tren de la Renfe per a arribar a València s’arriba a més d’una tercera part dels desplaçaments. L’alumnat que acudeix a peu tot el recorregut és un 23% del total matriculat, mentre que en autobús o metrobús és d’un 15%.

Una gran quantitat d’estudiants de la Universitat acudeix a peu a les aules. Foto: Miguel Lorenzo.

La bicicleta, amb un 6,1% dels accessos, té al Campus de Blasco Ibáñez el seu fort, amb 1.400 alumnes de prop de 17.000 dels qui acudeixen a les classes. Per contra, a Tarongers, amb un major volum d’estudiantat, són 1.070 de 19.200 els alumnes que van en bicicleta, mentre que el nombre d’estudiants que condueixen vehicle és el triple en el Campus dels Tarongers respecte a Burjassot-Paterna, atés també el major nombre de places d’aparcament.

En l’enquesta realitzada pel Servei de Prevenció i Medi Ambient amb les dades d’automatrícula del curs 2014-2015 també es detecta que la gran majoria d’estudiants de la Universitat combina diverses formes d’accés als campus, però normalment utilitza el mateix, especialment els que van a peu i són conductors.

Pel que fa al transport motoritzat, el 69% de l’estudiantat de la Universitat mai no utilitza el vehicle privat (cotxe o motocicleta, com a conductor o acompanyant). L’estudiantat que l’utilitza, aproximadament el 15%, representa la mobilització d’uns 8.000 vehicles.

El Campus dels Tarongers és on major nombre d’estudiants acudeixen en cotxe dels tres de la Universitat. Foto: Miguel Lorenzo

En bici a la Universitat, una pràctica que s’incrementa

Aquest estiu la revista Health Promotion Internacional ha publicat un estudi dels investigadors de la Universitat de València Javier Molina-García, Isabel Castillo i Ana Queralt, i de James F. Sallis, de la Universitat de Califòrnia San Diego, que destaca l’increment del nombre d’estudiants de la Universitat que accedeixen al campus en bicicleta.

“Els resultats de l’estudi de seguiment realitzat durant huit mesos demostren un augment significatiu en l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport principal per a traslladar-se a la Universitat, així com del potencial d’aquest sistema en la promoció d’un pes saludable i, en conseqüència, en la disminució de la incidència d’obesitat i sobrepés entre la ciutadania”, assenyala el professor Javier Molina. L’article que inclou l’estudi es titula Bicycling to university: evaluation of a bicycle-sharing program in Spain (A la universitat en bicicleta: avaluació d’un programa d’intercanvi de bicicletes a Espanya).

Així, s’ha pogut constatar que, huit mesos després de la seua implantació, el 19% dels participants eren usuaris habituals del sistema de bicicletes públiques, augmentaren de manera significativa la seua despesa energètica setmanal i reduïren el seu índex de massa corporal (IMC). En finalitzar l’estudi, els desplaçaments en bicicleta proporcionaven als usuaris aproximadament la meitat de l’activitat física setmanal que recomanen els organismes internacionals de salut com ara l’OMS, que indiquen la necessitat de realitzar com a mínim 150 minuts setmanals d’activitat física.

Els factors que més afavoriren l’ús del nou sistema van ser l’existència d’almenys una estació de Valenbisi en un radi de dos-cents cinquanta metres de l’habitatge dels participants, així com de recórrer una distància inferior a cinc quilòmetres fins la Universitat. Un altre factor que en fomentà l’ús fou tindre la percepció d’un entorn urbà segur respecte al trànsit i l’existència de carrils bici separats de la resta de vies per a altres vehicles.

Podeu consultar els resultats de l’enquesta de mobilitat de la Universitat fent clic ací.