logodreta

Alumnes de la Universitat aprenen seguretat vial amb simuladors instal·lats al campus

El Campus dels Tarongers ha acollit una jornada per a conscienciar els més joves sobre la responsabilitat que implica la conducció de vehicles. En aquest sentit, la simulació del bolcat d’un cotxe durant un accident ha permés a centenars d’estudiants ser més conscients del risc potencial de mort o lesió.

El Campus dels Tarongers ha acollit una jornada per a conscienciar els més joves sobre la responsabilitat que implica la conducció de vehicles. En aquest sentit, la simulació del bolcat d’un cotxe durant un accident ha permés a centenars d’estudiants ser més conscients del risc potencial de mort o lesió.

JORGE CHENOVART. Fotos: Miguel Lorenzo. La seguretat viària viscuda des de la realitat. Aquest ha sigut l’objectiu de la campanya Pla Jove de Seguretat Vial iniciada aquest dimarts per la Universitat de València i Michelin al pàrquing del Campus dels Tarongers. A través de cinc tallers amb la premissa de conscienciar els més joves dels perills que comporta actuar deliberadament en la carretera, els estudiants de la Universitat han viscut l’experiència d’una bolcada amb cotxe després d’un accident, la conducció extrema a través de simuladors o els efectes del consum massiu d’alcohol abans d’agafar un cotxe amb unes ulleres especials. També hi ha hagut temps per a jocs de preguntes i respostes sobre seguretat viària. “M’estic traient el permís de conduir i hi ha vegades que se t’escapen algunes preguntes. T’adones quan estudies que molta gent condueix molt malament”, explica Arantxa Gómez, estudianta de Sociologia.

Maria Vicenta Mestra, vicerectora d’Ordenació Acadèmica i Professorat de la Universitat; Félix Sanchidrián, director de Comunicació i Responsabilitat Social de Michelin; i Luis Montoro, catedràtic de Seguretat Viària i director de l’Institut Universitari de Trànsit i Seguretat Viària (INTRAS) de la Universitat.

Maria Vicenta Mestra, vicerectora d’Ordenació Acadèmica i Professorat de la Universitat; Félix Sanchidrián, director de Comunicació i Responsabilitat Social de Michelin; i Luis Montoro, catedràtic de Seguretat Viària i director de l’Institut Universitari de Trànsit i Seguretat Viària (INTRAS) de la Universitat.

La campanya ha sigut presentada per la vicerectora d’Ordenació Acadèmica i Professorat de la Universitat, María Vicenta Mestre, i pel director de Comunicació i Responsabilitat Social de Michelin, Félix Sanchidrián. També ha comptat amb la participació de la representant de la Direcció Provincial de Trànsit de València, María Dolores Pérez; el catedràtic de Seguretat Viària i director de l’Institut Universitari de Trànsit i Seguretat Viària (INTRAS) de la institució acadèmica, Luis Montoro; i el tinent coronel de la Guàrdia Civil Cap del Sector de Trànsit de la Comunitat Valenciana, Javier Ferragut.

El públic objectiu al qual es dirigeix la campanya és el més jove, estudiants que s’estan traient el permís de conduir i els qui ja el tenen però són el sector més vulnerable per la seua inexperiència al volant. Amb tot, persones de totes les edats han pogut provar els simuladors. La vicerectora María Vicenta Mestre, després de pujar al cotxe que fingia una bolcada en ple accident, ha afirmat que “és una autèntica experiència. Per a la Universitat està molt bé perquè tenim una població jove entre díhuit i vint-i-tres anys aproximadament que utilitza molt la carretera, ja siga eixint de nit o anant amb bici, no només conduint. És molt important que tinguen la major formació possible”. Unes declaracions que accentuen encara més el perill que pot implicar estar al volant en condicions desfavorables. Per això la Direcció General de Trànsit ha posat en marxa des del passat estiu campanyes impactants sobre “objectes que poden arribar a matar”, com ara els botons de la ràdio o el mateix mòbil.

 

Distraccions al volant

Accions com la que s’està realitzant a la Universitat de València responen, per exemple, a noves xifres d’accidents produïts per l’ús del telèfon mòbil. Aproximadament mig milió de joves moren a l’any en accidents de trànsit i des de l’any 2000 al voltant de set mil cinc-centes persones pertanyents a aquest sector de la població han perdut la vida. Hi ha xifres que inspiren confiança que les coses s’estan fent bé en termes de prevenció, però hi ha aspectes que encara preocupen, com ara les distraccions al volant. “Ha millorat el comportament al volant, això és possible. El descens de l’ús del cotxe per la crisi també és una dada a tindre en compte, però abans els accidents per distracció eren d’un vint per cent i actualment estem en el quaranta-dos per cent, i en açò el mòbil té molt a veure”, afirma el director de l’INTRAS, Luis Montoro.

Seguretat-vial-3

Durant les jornades s’han recreat situacions com ara el consum massiu d’alcohol abans d’agafar el cotxe a través d’unes ulleres especials, i hi ha hagut jocs de preguntes i respostes.

Durant les jornades s’han recreat situacions com ara el consum massiu d’alcohol abans d’agafar el cotxe a través d’unes ulleres especials, i hi ha hagut jocs de preguntes i respostes.

Ús correcte del cinturó

L’ús correcte del cinturó de seguretat continua sent un dels punts de referència en l’ensenyament de bones pràctiques vials. La gran afluència d’estudiants, en llargues cues, per accedir al cotxe que simulava la bolcada després de l’accident ha demostrat l’interés de l’estudiantat per saber què se sent, encara que d’una manera més lenta però amb més detall. “Allò fonamental és que el botó d’enganxament del cinturó sempre estiga cap amunt i, sobretot, cal ajustar bé el cinturó al cos, per a evitar, en cas d’accident, l’impacte del cap contra el sostre”, explica Rafael Soto, tècnic de seguretat de Michelin. Una altra de les qüestions explicades està directament relacionada amb l’hivern, pujar al cotxe amb l’abric posat. El consell ha estat clar, és recomanable llevar-se l’abric, però si fa molt de fred el primer és enganxar-se el cinturó i després posar-se per damunt la jaqueta. Segons Soto, encara queda molt a fer, especialment a ciutat, perquè “encara costa posar-se el cinturó en els seients posteriors. No obstant, els més joves ja estan acostumats des de xiquets”.

 

L’ús de simuladors ha permés també recrear situacions com ara la conducció extrema.

L’ús de simuladors ha permés també recrear situacions com ara la conducció extrema.

Respecte als vianants

Els alumnes de la Universitat van ser els protagonistes del matí. Alguns d’ells apunten que l’ús del mòbil i el respecte pels vianants a la ciutat són aspectes essencials. “Ens han preguntat per qüestions relacionades amb el consum d’alcohol i hem aprés que els destil·lats són els més perillosos”, explica Josep Martorell, estudiant de Sociologia, i afegeix: “Jo, que sóc d’un poble, per ciutat pense que canvia tot i que es va molt ràpid, sense que es respecten suficientment els límits”.

Les carpes de la campanya continuaran instal·lades fins divendres 2 d’octubre al Campus dels Tarongers i s’instal·laran des del 5 fins el 7 d’octubre al Campus de Burjassot-Paterna, de 10 a 18 hores.

En aquesta galeria es poden veure diverses imatges de la campanya Pla Jove de Seguretat Vial iniciada aquest dimarts per la Universitat de València i Michelin al pàrquing del Campus dels Tarongers.

 

 

 

 

infouniversitat © 2024 All Rights Reserved

Infouniversitat, periòdic digital de la Universitat de València. Disseny i edició digital: T. Gorria. Fotografia: Miguel Lorenzo. Correcció lingüística: Agustí Peiró. Edita: Universitat de València