logodreta

Més de tres mil preguntes MIR a l’abast d’estudiants de Medicina

Programa-medicina-1

La Universitat de València ha presentat aquesta setmana a l’alumnat de Medicina la ferramenta en línia El Saber –banc de dades de preguntes MIR– en dues sessions informatives.

REMEI CASTELLÓ. Fotos: Miguel Lorenzo.  L’alumnat de Medicina de la Universitat de València té al seu abast tres mil preguntes aparegudes en les proves del MIR dels últims catorze anys. La institució és la primera universitat pública de la Comunitat Valenciana que disposa d’aquesta ferramenta en línia. El programa permet a l’alumnat estudiar i autoavaluar-se ja des de primer curs.

Quina malaltia de les assenyalades no es caracteritza perquè puga existir una papil·la edematosa o pseudoedematosa? o Home de cinquanta anys que acudeix a urgències per quadre brusc de cefalea, nàusees i pèrdua de visió de l’ull dret… El diagnòstic més probable és… són dues de les preguntes que han aparegut en les proves MIR (Metge Intern Resident) celebrades els últims anys i a les quals han optat enguany més de dotze mil llicenciats en Medicina.

Programa-medicina-2

El programa inclou preguntes teòriques, mostra imatges i vídeos i està disponible les 24 hores del dia, de manera que l’alumne pot preparar-se una miscel·lània de preguntes o optar per una sèrie sobre una especialitat mèdica. El programa es troba en la plataforma moodle i s’hi pot accedir directament en l’adreça http://moodle.uv.es amb l’usuari i la contrasenya de l’alumne.

Aquestes preguntes i fins a tres mil estan ara a l’abast de l’alumnat de la Facultat de Medicina i Odontologia de la Universitat de València. Estudiants de tots els cursos poden realitzar des de casa i gratuïtament qüestionaris que els ajuden en el procés d’autoaprenentatge. La ferramenta en línia El Saber –banc de dades de preguntes MIR– ha sigut adquirida per la facultat gràcies a una ajuda del Vicerectorat de Polítiques de Formació i Qualitat Educativa, dirigit per Ramon Lopez. “Ha sigut un esforç econòmic important realitzat per la facultat i sobretot pel Vicerectorat, però pensem que val la pena perquè pot ajudar en la millora de la formació del nostre alumnat”, explica el professor Luis Aparicio, secretari del centre. I és que, segons afirma Aparicio, l’objectiu no és que el programa l’utilitzen només estudiants dels últims cursos, “el poden aprofitar alumnes des de primer, ja que està a l’abast de tots. A més, en el cas de fallar una pregunta, aquesta et dóna l’oportunitat de consultar la resposta correcta enllaçant-te amb la pàgina del llibre en línia de la nostra biblioteca on pots trobar la informació”. Aquesta opció demostra la complexitat i l’esforç que ha suposat l’adaptació del programa a les necessitats de la facultat i, tal com destaca el professor Aparicio, la implicació tant dels membres de l’Editorial Elsevier que ha desenvolupat el programa com de l’equip d’informàtica del centre i de la Universitat per a millorar l’aplicació.

Programa-medicina-3

La ferramenta en línia El Saber té al seu abast tres mil preguntes aparegudes en les proves del MIR dels últims catorze anys, i la institució acadèmica és la primera universitat pública de la Comunitat Valenciana que disposa d’aquesta eina.

“La nostra és la primera universitat pública de la Comunitat Valenciana que té la plataforma. És cara, però val la pena”, apunta Aparicio, qui afegeix que tant l’alumnat, els representants de l’AdR com l’equip deganal n’estan molt satisfets.

El programa és molt complet i, a més de les preguntes teòriques, mostra imatges i vídeos. A més, està disponible les 24 hores del dia i l’alumne pot preparar-se una miscel·lània de preguntes o optar per una sèrie sobre una especialitat mèdica. El professor Aparicio explica que “serveix per autoavaluar-se, són preguntes que han eixit en els exàmens. Es tracta d’un procés d’autoaprenentatge per part de l’alumne, per exemple des de sa casa, i no necessita de cap tutor. És un exemple que la docència no és només anar a classe, també cal continuar la resta de dies de la setmana i per compte propi”.

Programa-medicina-4

Estudiantat de tots els cursos pot realitzar des de casa i gratuïtament qüestionaris d’ajuda en el procés d’autoaprenentatge amb la nova ferramenta adquirida per la Facultat de Medicina i Odontologia.

El programa es troba ubicat en la plataforma moodle i s’hi pot accedir directament en l’adreça http://moodle.uv.es amb l’usuari i contrasenya de l’alumne.

La iniciativa s’emmarca en el programa d’accions complementàries promoguda pel Vicerectorat de Polítiques de Formació i Qualitat Educativa. El centre va presentar una proposta per adquirir un programa que permetera l’autoavaluació mèdica per mitjà d’un banc de preguntes d’exàmens MIR realitzats entre els anys 2000 i 2014. En total, tres mil preguntes a les quals els alumnes que estudien Medicina poden accedir lliurement només amb un ordinador personal. “Nosaltres els animem perquè, si un diumenge estan a casa avorrits, que es connecten i facen algunes sèries de preguntes”, apunta Aparicio. La ferramenta permet que els alumnes facen sèries de 150 o 250 preguntes controlades amb temps i també que se les agrupen per especialitats o opten per fer-les genèriques. També agrupacions de 30 preguntes on ells mateixos poden veure’s la nota. Un dels aspectes més importants, segons Luis Aparicio, és que les respostes remeten al llibre, inclosa la pàgina corresponent, enllaçant amb la versió electrònica de la biblioteca de la facultat.

Programa-medicina-5

Una de les presentacions de la ferramenta El Saber que ha acollit la Universitat aquesta setmana.

La facultat ha presentat aquesta setmana als seus alumnes la ferramenta en diverses sessions informatives per tal d’adaptar-se als horaris de l’estudiantat. En la primera reunió van estar presents el vicerector Ramon López; el degà de la facultat, Federico Pallardó; i el secretari del centre, el professor Luis Aparicio. En la sessió van explicar que per a fer la proposta es va constituir una comissió amb membres del centre i es va realitzar un projecte d’innovació docent. La migració que està duent la Universitat a través de l’Aula Virtual al sistema lliure moodle ha permés la incorporació del programa comprat. La ferramenta va quedar instal·lada i a punt per a ser utilitzada a finals del juliol, per això s’ha presentat ara coincidint amb el començament del curs.

 

infouniversitat © 2021 All Rights Reserved

Infouniversitat, periòdic digital de la Universitat de València. Disseny i edició digital: T. Gorria. Fotografia: Miguel Lorenzo. Correcció lingüística: Agustí Peiró. Edita: Universitat de València