Prevenció del VIH, consum saludable i esport, protagonistes de la II Setmana Saludable

La II Setmana Saludable, organitzada pel Vicerectorat de Sostenibilitat i Planificació els dies 5, 6 i 7 d’octubre en els tres campus de la Universitat.

JORGE CHENOVART. Fotos: Miguel Lorenzo. Durant tres dies l’estudiantat de la Universitat de València s’ha posat les sabatilles esportives, ha pogut conscienciar-se sobre l’empremta ecològica i ha millorat en hàbits nutricionals. Aquestes són algunes de les qüestions que s’han tractat en la II Setmana Saludable, organitzada pel Vicerectorat de Sostenibilitat i Planificació els dies 5, 6 i 7 d’octubre en els tres campus de la institució acadèmica.

La Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació va ser testimoni de la sensibilització i l’aprofundiment en el compromís amb el planeta en termes de consum d’aliments. Activistes de l’associació valenciana Actio van informar la comunitat universitària sobre les conseqüències que comporta el consum d’aliments que viatgen milers de quilòmetres fins les nostres cases. “Estem generant una empremta ecològica més gran de la que ens tocaria viure i tot a costa dels països del sud”, explica Josevi Casañs, tècnic d’Actio.

Les xifres del 2014 van aclarir que el 19 d’agost del passat any es va acabar el deute ecològic, això és, el consum dels recursos que toca als països desenvolupats. Mitjançant el concepte de carro sostenible, s’ha inculcat la compra de productes propers que siguen de temporada i la reducció de les emissions de diòxid de carboni en consumir productes procedents de llocs que estan a seixanta quilòmetres com a màxim. “A través d’una cinta quilomètrica en el terra hem pogut saber que les taronges que comprem als supermercats no són valencianes, sinó sud-africanes, ens sembla increïble”, explica Alba Aznar, estudianta de Traducció i Interpretació.

2

La Setmana Saludable ha apostat per millorar la qualitat de vida dels universitaris i de la societat en general, segons ha afirmat la vicerectora de Sostenibilitat i Planificació, Clara Martínez.

La conscienciació continua sent la meta pendent en el marc del consum sostenible. “Cal donar a conéixer a la gent el que costa el procés de trasllat de productes. La falta de conscienciació és deguda a la falta d’informació i el desinterés, perquè vas als grans centres comercials i te n’oblides”, conta David Huerta, estudiant en pràctiques en Actio. Tot i això, en altres branques saludables com ara les pràctiques esportives també queda molt a fer. Així ho afirma Alejandro Martínez, professor de la Facultat de Ciències de l’Activitat Física i l’Esport i organitzador del taller Activa la teua vida per a sentir-te bé realitzat a l’esplanada del Campus dels Tarongers. A través de proves físiques dirigides per estudiants d’aquesta carrera “hem volgut llançar el missatge que actualment la pràctica esportiva continua sent més baixa del que volem, cosa que genera malalties a curt i a llarg termini”, explica el professor, i afegeix: “Els metges estan deixant de prescriure medicaments i ens deleguen molts pacients que necessiten fer exercici”. Mentre unes estudiantes de Dret es proven uns pulsímetres, l’estudiant de FCAFE Sergio Muñoz explica que la motivació depén del nombre de components que tinga cada grup, “al principi els ha costat, però alguns xics s’han picat i han competit”, apunta satisfet.

Nutrició

A part dels llicenciats de Ciències de l’Activitat Física i l’Esport, estudiants d’Infermeria, Fisioteràpia, Medicina i Nutrició Humana i Dietètica han comprovat que cal tindre resistència perquè els estudiants participen en aquest tipus de tallers. “Estar prop de la gent és l’objectiu”, explica Claudia Moll, estudianta d’Infermeria. La seua companya Carmen Cortés afirma que al principi costa comprendre que l’objectiu és beneficiar la gent: “Moltes persones no participen en els tests d’adherència a la nutrició perquè semblen complicats, després entenen que la dieta mediterrània és la més beneficiosa”, explica.

Proves del VIH

Just al costat del mostrador d’hàbits de dieta saludable, a l’entrada de la Facultat de Geografia i Història, hi ha dos estudiants en pràctiques que no paren de portar gent a l’interior del recinte. En el primer pis hi ha una cua de més de quinze persones que han decidit fer-se les proves del VIH, un altre dels tallers que inciten a la cura per la salut. “Hi ha un terç de la població amb VIH que no està diagnosticada i hem de conscienciar els estudiants, el públic més feble, sobre l’ús del preservatiu”, explica Amparo Juan, tècnica del Centre d’Informació i Prevenció de la Sida (CIPS).

Tot aquell que es faça les proves rebrà d’ací a uns dies els resultats, amb privadesa de nom. Dos estudiants de la Universitat, un xic i una xica, han quedat encantats amb la informació rebuda. “M’he passat per curiositat, sóc dona i pacient de baix risc per tindre relacions heterosexuals, però mai no està de més obtindre informació i explicar-la als companys”, assenyala. Amparo Juan comentava a tots els estudiants que decidien passar-se per les proves que l’augment del nombre de parelles en un mateix any i l’efecte de tranquil·litat que genera la consistència d’una relació no és excusa per a tindre una vida sexual sana.

Tres dies que acaben amb la tercera edició preparada per al pròxim any que apostarà per millorar la qualitat de vida dels universitaris i de la societat en general, com ha afirmat la vicerectora de Sostenibilitat i Planificació, Clara Martínez.

Galeria de fotos: En la galeria es poden veure diverses imatges de les activitats que entre el 5 i el 7 d’octubre han tingut lloc a la Universitat amb motiu de la II Setmana Saludable.