Susan George: “El TTIP és un assalt a la democràcia. No pot continuar avant perquè una vegada aplicat serà irreversible”

L’activista i presidenta d’honor de l’Associació per a la Taxació de les Transaccions Financeres i l’Ajuda a la Ciutadania, Susan George.

JORGE CHENOVART. Fotos: Miguel Lorenzo. El Centre Cultural La Nau ha acollit aquest dimarts la conferència de l’activista i presidenta d’honor de l’Associació per a la Taxació de les Transaccions Financeres i l’Ajuda a la Ciutadania Susan George. En una Aula Magna abarrotada, la filòsofa i investigadora del Transnational Institute, organització que s’encarrega de defendre un món democràtic i sostenible, ha oferit una conferència que portava com a títol Sobre usurpadors i empreses transnacionals: el procés de la negociació del TTIP, arran del tractat entre Estats Units i la Unió Europea de rellançament d’intercanvi de béns, serveis i inversions entre tots dos gegants geopolítics, en un clima de recessió i atur mundials. “Aquest tractat no pot continuar avant a Europa, és realment fàcil convéncer la gent d’estar en contra del TTIP”, explica George en la seua primera intervenció. A partir d’aquest moment es disposa a fer cronologia dels fets.

Antonio Ariño, vicerector de Cultura i Igualtat; Patricia Olascoaga, presidenta d’Attac-PV; Joan Romero, catedràtic de Geografia Humana de la Universitat; i Susan George.

“La guerra del Vietnam va trencar el meu cor americà”, apunta l’activista i filòsofa. Amb aquesta declaració equipara el poder nord-americà encapçalat pel benefici que reben les multinacionals amb l’inici del TTIP, que va ser el 1995 a càrrec de multinacionals. Amb tot, falten detalls sobre el tractat a causa de la seua opacitat, considerat per l’expresident de la Comissió Europea, José Manuel Durao Barroso, com l’opció d’aconseguir la major zona de lliure comerç del món.

L’activista es mostra cauta a l’hora d’oferir conclusions, ja que “es va començar a negociar el 2013, es va dir que les negociacions acabarien el 2014, i ara afirmen que conclouran el 2015, abans que Obama deixe la presidència dels Estats Units”, explica, i afegeix: “Una de les qüestions que hem pogut saber, sense confirmació total, és l’oferta d’agricultura per part d’Europa als Estats Units a canvi de despesa en edificis públics per part d’Estats Units al continent europeu”.

Susan-George-3

La filòsofa i investigadora del Transnational Institute, organització que s’encarrega de defendre un món democràtic i sostenible, ha oferit una conferència a la Nau. El títol era Sobre usurpadors i empreses transnacionals: el procés de la negociació del TTIP.

La protecció de drets de la ciutadania a través de canvis en les exigències administratives i l’homologació de normes, atés que la Unió Europea és més restrictiva en àrees com ara l’alimentació, genera dubtes en Susan George, qui afirma que “amb l’arribada del TTIP ens trobem davant la possibilitat de l’augment en la producció de transgènics a Europa i de canvis en les estructures administratives”. Però la citada opacitat del tractat es veu reforçada amb la suposada línia roja que la Comissió Europea no vol traspassar.

La conferència comptava amb la presència de la presidenta d’Attac-PV, Patricia Olascoaga, i del catedràtic de Geografia Humana de la Universitat de València, Joan Romero. La protecció de drets és la clau per a Olascoaga, ja que, segons ha afirmat, el TTIP portarà al tancament de moltes xicotetes empreses del sector de l’alimentació, també als desastres mediambientals i, sobretot, al fet que els estats legislen a favor de les grans corporacions i no de les persones. Attac naix com un moviment per a promoure el control democràtic dels mercats financers i les seues institucions.

Susan George, durant un moment de l’entrevista amb INFOUNIVERSITAT.

Perspectiva universitària

Des de la perspectiva universitària i en declaracions exclusives a INFOUNIVERSITAT, Susan George ha afirmat que el context universitari també canviarà amb l’aplicació del TTIP, ja que “augmentarà la competència entre universitats públiques i privades, pel poder que tindran les multinacionals i els lobbies”.

El punt pel qual l’activista confirma les seues teories són els poders que ja tenen algunes empreses multinacionals a l’hora de denunciar governs, és a dir, si les empreses no estan satisfetes podran demandar el govern de torn i demanar compensacions econòmiques.

L’activista esmenta la signatura en el tractat d’aspectes fàcils de comprendre i dels quals qualsevol persona estaria d’acord, però que deixen caps per lligar perquè puguen ser modificats en funció de les empreses multinacionals i els lobbies. “Espere que no siga ferm, però si es fa, ens posaran tot el que voldran sense saber-ho i una vegada aplicat la situació serà irreversible”, explica George, qui acaba la seua exposició amb una rotunda declaració en contra del concepte d’imperatiu legal: “Açò és un assalt a la democràcia en totes les seues branques”.