La cineasta belga Chantal Akerman i la Conquesta de València el 1238, en ‘Cinema L’Atalante’ i ‘Amics de la Nau Gran’ de Ràdio Universitat

Chantal Akerman.

JORGE CHENOVART.Cinema L’Atalante i Amics de la Nau Gran, programes de Ràdio Universitat, l’emissora de la Universitat de València, tornen una setmana més per analitzar el panorama social i cultural a través de les ones.

Així, la primera entrevista de la temporada en Amics de la Nau Gran ha tingut com a protagonista Cristina Cordón Tapia, membre de l’Associació de La Nau Gran, establida dins de la Fundació General de la Universitat de València. L’objectiu d’aquest cara a cara amb una col·laboradora del col·lectiu més major de la comunitat universitària és la possibilitat de conéixer com una dona de més de seixanta anys ha pogut compaginar les labors domèstiques amb les seues grans passions: “L’escriptura, la música o la poesia”, segons apunta. “Vaig entrar en La Nau Gran a través d’una amiga i m’interessa tot, perquè vaig despertar culturalment i sempre m’ha motivat conéixer-ho tot. Com a dona necessitava expressar els meus sentiments i la meua manera de ser”, explica Cordón, en un context, segons apunta, on l’home sí que ha pogut provar tot el que a una dona no se li ha permés per convencions socials ancorades en el passat i també pel concepte de mestressa de casa dedicada exclusivament a les tasques de la llar.

Podeu escoltar el programa clicant ací.

A banda de l’entrevista, hi ha hagut temps per a repassar, com cada setmana, una part de la cultura del territori valencià. El comerç de les panses a la Comunitat Valenciana i la Conquesta de València el 1238 a càrrec de les tropes de Jaume I. En la part dedicada al col·loqui, l’eutanàsia ha sigut el tema central arran del cas d’Andrea, la xiqueta gallega els pares de la qual van defendre el dret a una mort digna.

S’acosta el dia de Tots Sants i Amics de la Nau Gran ha volgut commemorar la tradició de la visita als cementeris en aquesta data amb una anàlisi sobre els hipogeus a través de les diferents cultures que han construït aquestes galeries subterrànies. Un homenatge a la tradició funerària mil·lenària.

Actualitat cinematogràfica

Per la seua banda, l’equip de Cinema L’Atalante ha analitzat l’actualitat cinematogràfica amb les estrenes setmanals i posant un èmfasi especial en la figura de Chantal Akerman, cineasta belga morta a principis de mes. Teresa Mata, membre de l’Aula de Cinema de la Universitat de València, ha participat en l’homenatge a la directora i ha afirmat que “encara que és una dona desconeguda per al gran públic, les seues pel·lícules han sigut espills de la seua vida, una gran autoexploradora”, afirma.

Les pel·lícules The Martian, Victoria i Black Mass han estat les analitzades aquesta setmana i en la secció de notícies s’han destacat els problemes de Daniel Craig amb el personatge de James Bond i el projecte Spain in a day per a TVE, dirigit per Isabel Coixet.

El programa el podeu escoltar clicant ací.

Tots dos programes els podeu escoltar també en la web mediauni.uv.es/radio.