Adéu a les urnes?: Les eleccions al Claustre estrenen una experiència pilot de vot electrònic

eleccions5a

Una estudianta vota en una convocatòria anterior.

REDACCIÓ. Les urnes poden tindre els dies comptats a la Universitat de València. No perquè la democràcia s’acabe, sinó per la irrupció de les noves tecnologies. Aquest mes de novembre (el dia 19) es posarà en marxa un sistema pilot per a experimentar el vot electrònic. Si la cosa funciona, el Claustre podria decidir l’adéu a les urnes tradicionals en properes convocatòries electorals.

Dijous 19 de novembre és la cita. Un total de 45.997 persones (39.800 de grau i 6.197 de postgrau) tenen dret a votar. Però no tots els electors i electores hauran de depositar una papereta dins d’una urna. L’alumnat de les titulacions de Mestre/a en Educació Secundària, titulacions impartides en l’Extensió d’Ontinyent i el Grau de Matemàtiques només hauran de clicar sobre un teclat d’ordinador. Tan senzill com això.

Foto. Miguel Lorenzo.

Foto: Miguel Lorenzo

“Si l’experiència és positiva”, afirma el president de la Junta Electoral, Carlos Alfonso, “el Claustre podria decidir que la propera convocatòria tot l’alumnat votara electrònicament”. Fins i tot es podria estudiar que també el PDI i el PAS s’incorporaren a l’experiència. Tal com recorda Carlos Alfonso, les properes eleccions seran en la tardor del 2017, ja que els estudiants renovaran els seus representants al Claustre, a partir d’ara, cada dos anys (i no anualment com fins ara). Així ha estat aprovat en el nou reglament electoral de la institució acadèmica.

Tot allò que han de saber els electors concernits pel vot electrònic està minuciosament explicat per la Junta Electoral en aquest enllaç . I tot allò relatiu a les eleccions es pot consultar en aquest enllaç.

Aquest 19 de novembre s’elegiran 75 representants de l’estudiantat al Claustre de la Universitat, integrat per un total de 300 persones. En la mateixa jornada se celebraran eleccions per a la renovació de vacants d’altres estaments i per a elegir membres de les juntes de centre. La campanya electoral comença dilluns 9 de novembre. Per segona vegada, les candidatures dels estudiants es presenten per mitjans informàtics a través del portal Entreu

Participació de les dones

D’altra banda, des de la Unitat d’Igualtat de la Universitat s’ha promogut una campanya per tal d’animar les candidatures a ser paritàries. Amparo Mañés, directora de la Unitat, afirma: “Volem aconseguir la presència equilibrada entre dones i homes en tots els òrgans de govern. Per això, hem posat en marxa la campanya institucional No deixes que decidisquen per tu, que vol animar, especialment les estudiantes, a participar activament en tots aquests processos electorals i a presentar candidatures”. En la mateixa línia, Mañés encoratja “a tots i totes” a donar suport a candidatures que respecten el principi de paritat, amb participació proporcional d’ambdós sexes.

També la Unitat d’Igualtat dóna suport a la prova pilot per a votar electrònicament en les pròximes eleccions de representants claustrals i representants de junta de centre que proposa la Junta Electoral: “Estem convençudes que aquesta interessant iniciativa, en donar més facilitats per a votar, afavorirà la participació de l’estudiantat en les eleccions. Sabem que la taxa de participació d’estudiants és, en general, molt baixa (mai no supera el vint per cent) i que entre les dones la proporció és lleugerament inferior. Per això aplaudim aquesta nova modalitat, i animem tots i totes a exercir el seu dret al vot”.

La Unitat d’Igualtat va elaborar un informe sobre la composició per estaments i grups del Claustre, després de les eleccions de l’any passat. En les conclusions es pot llegir: “L’evolució, en termes globals, de la distribució per sexe del Claustre des de 1984 a 2013 mostra que la tendència encetada cap a una situació més paritària és de naturalesa molt fràgil. En un claustre compost de 115 dones i 177 homes, la presència femenina no reflecteix el pes que té aquest col·lectiu en la institució universitària”. El document explica: “Els resultats de les eleccions al Claustre [del 2014] presenten una distribució per sexe inversament proporcional al pes que tenen els estudiants i les estudiantes respectivament en el col·lectiu universitari. El 68,10% dels representants de l’estudiantat al Claustre són homes, encara que les dones són el col·lectiu majoritari a la Universitat (58,5%). La pèrdua de pes de les dones claustrals respecte a les eleccions anteriors suposa un retrocés en els avanços aconseguits quant a la presència de dones en els llocs de presa de decisions”.

Aquest informe es pot llegir en aquest enllaç.