La Universitat de València posa en marxa un programa en línia per al tractament de la depressió lleu

Equip Labpsitec.

LORENA HERNÁNDEZ. Entre el vint i el vint-i-cinc per cent de la població pateix algun tipus de trastorn depressiu lleu, segons Rosa Baños, catedràtica del Departament de Personalitat, Avaluació i Tractaments Psicològics de la Universitat de València. Una malaltia que, si no es tracta de manera adient, pot arribar a fer-se crònica. L’Organització Mundial de la Salut assenyala que la depressió afecta més de tres-cents cinquanta milions de persones en tot el món i que és la principal causa de discapacitat. A hores d’ara hi ha tractaments eficaços per afrontar aquest trastorn els quals, però, sovint no arriben a les persones afectades.

És per això que el grup d’investigació Labpsitec de la Universitat de València i la Jaume I de Castelló, junt amb la Universitat Politècnica de València, han impulsat un projecte que consisteix a oferir als pacients assistència en línia a través d’internet. Sota el nom Activa el teu ànim, el programa proposa dos protocols d’intervenció breus: un centrat en l’activació comportamental i un altre en l’activitat física. “Es tracta de donar ferramentes a aquestes persones perquè en un futur, davant de situacions similars, puguen afrontar-les. Són tractaments eficaços que moltes vegades no arriben a l’abast de la població general”, explica Rosa Baños.

El programa funciona de la manera següent: el pacient rep un nom d’usuari per a entrar i se li assigna un dels dos protocols de manera aleatòria. Cada tractament està distribuït en mòduls, per tal que cada persona puga decidir el ritme de la teràpia. “És molt senzill i breu d’aplicar, pensat per a la seua difusió per internet, amb ferramentes que permeten accedir a l’entorn del pacient. Es fa un seguiment setmana a setmana, també amb un sistema d’alertes per al terapeuta”, comenta Guadalupe Molinari, psicòloga i investigadora d’aquest projecte.

Explicació de les eines del programa.

Els dos protocols s’han dissenyat amb una clara vocació interactiva, amb la inclusió de vídeos, imatges i exemples d’altres pacients, que permeten que cada usuari reba consells que pot posar en pràctica. A més, Activa el teu ànim està pensat per a diverses plataformes, com ara el mòbil o les tabletes, de manera que cada persona tractada puga posar en pràctica en tot moment els coneixements apresos en els mòduls.

Però la major novetat, com comenta la també investigadora del projecte Macarena Espinoza, és que el programa se centra en l’activitat física en línia, la qual cosa no s’havia fet fins ara. Els pacients que participen en aquest protocol rebran un podòmetre amb què podran comptar el seus passos per a veure la influència que té l’exercici en el seu estat d’ànim. “L’activitat física no només es refereix a fer esport, també a pujar les escales en lloc d’anar en ascensor, incorporar aquesta actitud a les tasques quotidianes”, assenyala Lola Vara, estudianta de doctorat i membre del grup d’investigació.

Labpsitec porta des de fa més de quinze anys treballant en l’àmbit de l’aplicació de les noves tecnologies en tractaments psicològics. El seu principal objectiu, que aquestes teràpies que s’han demostrat eficaces en la depressió lleu arriben al major nombre possible de persones. La catedràtica Rosa Baños assenyala que moltes vegades els professionals de la salut no disposen de les ferramentes necessàries per afrontar aquestes situacions, de la mateixa manera que molts pacients no s’atreveixen a anar al metge, ja siga per por, per les dificultats de desplaçament o per l’estigmatització, encara present en la societat pel que fa a aquests trastorns. “Hem avançat molt en altres malalties, però la salut mental ha estat la germana pobra, se li han dedicat menys esforços”.

Amb tot, sembla que a poc a poc la situació comença a canviar. Aquest projecte pretén ajudar cap a la normalització en aquest camí, com ha comentat Rosa Baños: “El meu somni és que Activa el teu ànim estiga instal·lat en totes les xarxes d’atenció primària i secundària, perquè els pacients puguen emprar aquesta ferramenta sense cap tipus de llista d’espera, que ningú que necessite ajuda es quede sense ella”. El programa s’emmarca en el projecte Prometeu, en el qual participen la Universitat de València, la Politècnica de València i la Jaume I de Castelló. Qualsevol persona interessada en participar-hi es pot posar en contacte amb l’equip escrivint a estudioprometeo2015@gmail.com o cridant al telèfon 607 11 19 17. La participació és completament gratuïta.