Les fronteres d’Europa, vistes des de l’art, el cinema i el debat

abovethetree_02

Imatge d’una de les iniciatives artístiques del Desembre Europeu, les fronteres d’Europa.

LORENA HERNÁNDEZ. Un antic pas fronterer, abandonat i fora de servei. En el seu moment va servir per a separar països, pobles, cultures. Només és una línia imaginària, fruit de la història, de les decisions humanes preses al llarg dels segles, després de lluites, guerres, acords. Imatges com aquesta formen part de l’exposició After Schengen, setze fotografies d’Ignacio Evangelista, que reflexionen sobre el passat recent d’Europa, abans de l’existència de l’espai Schengen, que permet la lliure circulació dels ciutadans dels països que en formen part. “Em semblen símbols molt potents i volia cridar l’atenció sobre el fet que fa no molt de temps hi havia aquestes fronteres, així com sobre l’absurd i allò artificial que tenen”, comenta Evangelista.

La mostra forma part de Desembre Europeu, les fronteres d’Europa, una iniciativa que acull el Col·legi Major Rector Peset que enguany celebra la seua primera edició, però la intenció és que tinga continuïtat, com ha comentat la directora del centre, Ana Bonmatí. La proposta parteix d’una idea fonamental, la d’acostar Europa, propiciar una major proximitat amb les diferents cultures del continent, amb els seus principals temes polítics i socials; estar més oberts i més propers al mateix temps: “Hi havia una inquietud per obrir-nos a Europa, una necessitat d’establir contacte i eixir d’allò local per arribar a una programació internacional”, assenyala Ana Bonmatí.

Fins el pròxim 18 de desembre s’han organitzat diverses activitats culturals que reflexionaran sobre l’eix fonamental d’aquesta primera edició del Desembre Europeu: les fronteres. Així, es projectaran dues pel·lícules, Toni i Código desconocido; hi haurà actuacions musicals de grups com ara Mist i Above the tree; una taula redona sobre cinema documental; i dos debats que reflexionaran sobre la crisi dels refugiats i el dret a l’asil per motius d’orientació sexual i/o identitat de gènere. Precisament, sobre la temàtica d’aquest Desembre Europeu, Ana Bonmatí assenyala que ha estat una coincidència, tanmateix oportuna segons les seues paraules, amb la situació dels refugiats.

En aquesta qüestió se centrarà un dels debats, en el qual participaran representants d’ONGs i entitats de la societat civil vinculades a la defensa dels drets de les persones refugiades. “L’objectiu és analitzar la resposta que s’està donant a aquest problema, però eixint de l’entorn més acadèmic, acostar els temes europeus a la ciutadania”, comenta Alfonso Moreira, responsable del Centre de Documentació Europea de la Universitat de València. “No ens ha donat temps a pensar Europa. Estem convivint en ella, però amb molt de desconeixement”. “Però la reflexió sempre és bona i des de la Universitat és important considerar el tema dels refugiats”, afegeix la directora del Col·legi Major Rector Peset.

abovethetree_01

Un altre dels debats que es realitzaran aquests dies tractarà el dret d’asil per motius d’orientació sexual i/o identitat de gènere. Segons Alfonso Moreira, moltes de les peticions d’asil que es produeixen a hores d’ara estan relacionades amb aquesta temàtica: “Es tracta de persones reals amb noms i cognoms, que han hagut d’eixir del seu país perquè la seua vida estava en perill”. I esmenta països on aquests col·lectius són perseguits, com ara Rússia, on hi ha una legislació hostil a l’homosexualitat. “Europa ha d’estar a l’altura de la realitat. Les institucions comunitàries es mouen a colp de crisi. Falten els mecanismes per a posar en pràctica les polítiques”, comenta el responsable del Centre de Documentació Europea de la Universitat de València. “Necessitem obrir-nos a altres països i cultures; això sempre enriqueix i dóna perspectiva a l’hora d’afrontar els problemes interns”, assenyala per la seua banda Ignacio Evangelista, autor de l’exposició After Schengen.

En aquest sentit, la proposta de Desembre Europeu pretén acostar Europa des del seu vessant més cultural, conéixer diverses manifestacions artístiques dels nostres veïns europeus amb la intenció de consolidar ponts i establir lligams més estrets. Un pas més en aquest camí és convocar una residència d’artistes. La idea és que dos creadors europeus facen una estada de tres mesos al Col·legi Major Rector Peset, a la fi de la qual presentaran els seus treballs. Com a primícia, Ana Bonmatí ha avançat que la primera edició d’aquesta iniciativa serà l’any que ve i que d’aquesta manera es vol implicar València en el circuit de residències d’artistes que ja funciona en bona part d’Europa.

A més de totes aquestes activitats, Desembre Europeu ha organitzat un café amb projectes, una reunió amb responsables de projectes europeus en l’àmbit cultural, tota una oportunitat per a conéixer de prop les possibilitats de finançament que ofereix el continent, així com per a fer networking. Tot per acostar-nos a una Europa de vegades llunyana, que cal acostar d’alguna manera, com afirma l’artista Ignacio Evangelista: “Em fa gràcia que a Espanya encara hi haja gent que per a referir-se a l’estranger assenyale Europa, com si el continent començara més enllà dels Pirineus”. Tota la informació sobre la programació i activitats es pot consultar en el web del Col·legi Major Rector Peset.