La Universitat de València inicia el segon semestre d’una manera saludable

Foto: Miguel Lorenzo

JORGE CHENOVART. La Universitat de València inicia el segon semestre acadèmic més saludable que mai. Dijous passat, 18 de febrer, va assumir la presidència de la Xarxa Valenciana d’Universitats Públiques Saludables. Es tracta d’un traspàs simbòlic i rotatori, ja que cada any té aquest càrrec una de les cinc universitats públiques valencianes en funció de qui presidisca la Conferència de Rectors de les Universitats Públiques Valencianes (CRUPV), un càrrec que ocupa actualment el rector Esteban Morcillo.

“És necessari promoure la qualitat de vida de la comunitat universitària i de la societat en general, i per a això cal motivar els estudiants”, explica la vicerectora d’Ordenació Acadèmica i Professorat, María Vicenta Mestre. Aquestes paraules coincideixen amb els objectius de la Xarxa, com ara la promoció de la salut i la defensa dels valors saludables i sostenibles. Per a Mestre, suposa un repte i una responsabilitat, i afirma que un dels aspectes més importants en favor de l’estudiantat ha sigut la introducció d’aquest tipus de qüestions en els plans d’estudi.

Mavi Mestre 2016 j

María Vicenta Mestre, vicerectora d’Ordenació Acadèmica i Professorat. Foto: Miguel Lorenzo

Algunes de les mesures preses els últims anys han sigut la realització de guies d’alimentació saludable, acudir als mercats per a parlar amb la població i oferir informació sobre la millora d’hàbits, tot plegat amb els alumnes com a principals protagonistes. No obstant, encara queda molt a fer, segons la cap del Servei de Prevenció i Medi Ambient de la Universitat, María José Vidal, qui afirma que “anem a col·laborar encara més, amb informació sobre malalties de transmissió sexual, la importància de la despesa energètica i sobre el Dia Mundial del Tabac”.

Podria dir-se que l’estudiantat encara té molt a aprendre per a gestionar el seu interior. L’alt ritme de vida i un interés menor del que s’espera pels hàbits saludables són handicaps que cal superar. “Un dels grans problemes continua sent la conscienciació dels estudiants en el consum de la dieta mediterrània, i estem lluny d’aconseguir que siga un hàbit per a ells i elles”, explica Mestre. En aquest sentit, la col·laboració entre estudiantat i professorat és vital per a ser constants en el desenvolupament de noves iniciatives, i la vicerectora fa una crida: “És un paper conjunt de tots, les idees poden eixir de qualsevol persona, estudiantat, professorat i PAS, i esperem que siga possible coordinar iniciatives que motiven i que aconseguisquen interioritzar les bones pautes a seguir”, destaca. A la dieta mediterrània se li suma la necessitat d’augmentar la pràctica esportiva en els diversos campus de la Universitat.

Les bases estan plantejades i, suposadament, voler és poder, però arriba el moment de posar-se en marxa i la pregunta de com crear noves iniciatives és necessària. “Les iniciatives que hem de plantejar entre tots han de ser còmodes i que no representen un gran esforç per a poder millorar a poc a poc, i mentalitzar-nos de les conseqüències positives que poden tindre. Com en tots els aprenentatges, els resultats s’obtenen amb constància i continuïtat”, apunta Mestre.

El reforç de les pràctiques que cada any tenen molta afluència, com ara la donació de sang, també són bases a jugar. Segons apunta Vidal, la conscienciació sobre la donació d’òrgans i de medul·la seria un bon punt de partida. Per a la qual cosa els voluntaris adquireixen un paper fonamental com a nexe d’unió, no sols entre l’estudiantat, sinó també en la mateixa ciutat. “Cal vendre pràctiques saludables amb molta il·lusió i acostar-nos al ciutadà especialment en temes com ara la dieta i el tabac”, explica la cap del Servei de Prevenció i Medi Ambient.

L’acte de traspàs de la presidència va tindre lloc a la Sala de Juntes de la Nau, on a banda de María Vicenta Mestre i María José Vidal va estar present la coordinadora d’Universitat Saludable, Dolores Corella.

La Universitat de València té un any per davant, en col·laboració amb la resta d’universitats públiques valencianes. Una de les primeres qüestions a plantejar serà el trasllat del Dia de les Universitats Saludables del 7 d’octubre al 28 d’abril, Dia de la Salut Laboral, per augmentar el seu impacte en la comunitat universitària.