Experimenta 2016: la ciència i la tecnologia unides per la il·lusió d’ensenyar

Chantall Ferrer, a la dreta de la imatge.

Chantal Ferrer, a la dreta de la imatge.

JORGE CHENOVART. La ciència i la tecnologia tornen un any més a la Universitat de València, de la mà de l’estudiantat d’ensenyament mitjà, a través de l’onzena edició de la fira concurs Experimenta 2016. Com cada any, l’objectiu principal és oferir experiments on els estudiants siguen creatius i demostren els seus coneixements al públic assistent. El 24 d’abril, de 10 a 13 hores, el Museu de les Ciències Príncep Felip tornarà a ser la seu de l’esdeveniment. Quant a les novetats, Chantal Ferrer, coordinadora d’Experimenta, afirma que sempre s’intenta evolucionar i trobar nous projectes per a mostrar.

El matí s’iniciarà a les huit i mitja del matí amb la recepció dels participants i el muntatge dels seus projectes. Durant tres hores, els nervis augmentaran davant la possible obtenció d’un guardó que potser els estimularà a estudiar alguna cosa relacionada amb el que han iniciat en l’ensenyament secundari. El públic té molt a dir, perquè a banda del jurat que decideix els premiats hi ha un guardó que decideix únicament la gent que s’anima a votar al recinte. “Els estudiants estan molt il·lusionats en aquests moments, creien que la gent no estaria interessada i és tot el contrari. Han de muntar el projecte, explicar els seus fonaments, tant al jurat com a la resta de visitants. El que més els sorprén és que no s’imaginaven que la gent s’interessara tant pels seus treballs”, afirma Chantal Ferrer. Així mateix, la coordinadora ha explicat que enguany s’ha treballat més l’àmbit de la difusió per les xarxes socials i també la promoció a través del mobiliari urbà i en els mitjans de transport públics com ara autobusos.

Una imatge d'una edició anterior d'Experimenta.

Una imatge d’una edició anterior d’Experimenta.

Tot i el contingut eminentment científic i tecnològic d’Experimenta, la promoció d’aquesta fira concurs s’emmarca en un ambient festiu, on se sumen la il·lusió dels més joves que comencen a fer les seues primeres proves en el món de l’experimentació i l’interés per la ciència i la tecnologia del públic assistent. “És un dia molt festiu, però és necessari destacar el criteri de selecció. Es cuida molt el contingut”, explica Ferrer. I és que no tots els que van enviar el seu projecte van ser escollits, de les més de cent propostes en van ser triades finalment huitanta.

Quant a la sinergia entre tots dos camps d’experimentació, els premis es troben dividits en dues categories, que han de marcar clarament el camp d’acció de cada concursant. Amb tot, és necessari que els estudiants que participen en la secció dedicada a experiments i aplicacions de física tinguen coneixements de l’àrea tecnològica i viceversa.

Chantal Ferrer recorda gratament estudiants d’edicions anteriors i apunta que n’ha trobat alguns. “Fa poc van fer un reportatge sobre la fira i un dels estudiants de Comunicació Audiovisual em va dir que havia participat fa sis anys en l’Experimenta d’aquell any. És fins i tot possible que algun estudiant de les primeres edicions siga ara professor d’alguna cosa relacionada amb el que ací proposem. Els estudiants tenen un record molt bo de l’Experimenta, perquè se senten protagonistes de la fira, ja que són ells els que presenten el treball”, explica. El professorat queda en un segon pla i es limita a observar, el moment de la veritat ha arribat i toca saber explicar el projecte al públic, cosa que serà molt important per a obtindre el guardó. “Són ells els qui han d’explicar-ho i, sobretot, comprendre-ho, perquè la vistositat i l’espectacularitat sense la comprensió no serveixen de res”, conclou la coordinadora.

Simultàniament al desenvolupament del concurs, es realitzaran les demostracions de físiques més senzilles, per als més menuts. El taller Fisicalàndia serà l’espai on els xiquets que vulguen podran muntar els seus projectes imitant els més majors. El lliurament de premis començarà a partir de les 13:30 hores a l’Auditori Santiago Grisolía del Museu, en un acte amenitzat per la companyia Ciència Club Clown. Experimenta 2016 es realitza amb un projecte competitiu de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT, Ministeri d’Economia i Competitivitat) i compta amb el patrocini i la col·laboració de diverses entitats.