La Universitat premia La Cívica per la seua incombustible defensa del valencià

DSC00026

PREMIVICENTVENTURABERTA RODRIGO MATEU. L’Associació Cívica per a la Normalització del Valencià de l’Alacantí, nascuda el 1988, ha estat una de les guardonades amb el XVII Premi Vicent Ventura de la Universitat de València. El proper 27 d’abril Abraham Esteve –el seu president des de fa quatre mesos– serà l’encarregat de rebre l’escultura de Sebastià Miralles que li atorgarà la institució acadèmica com a reconeixement al seu compromís amb la cultura i la llengua valencianes. INFOUNIVERSITAT ha volgut conéixer de primera mà què significa per al seu col·lectiu aquest guardó en la trajectòria d’una lluita incombustible per la cultura valenciana.

–Quina ha estat la trajectòria de l’Associació Cívica per a la Normalització del Valencià de l’Alacantí des del seu naixement?

–La Cívica es crea fa vint-i-huit anys amb la intenció inicial de fomentar l’oferta d’ensenyament en la nostra llengua a la ciutat d’Alacant, tot i que més tard vam ampliar l’àmbit d’actuació a tota la nostra comarca. S’ha avançat molt en la normalització en tots aquests anys, però no tot el que ens agradaria. Encara queda molt a fer, i no sols en l’àmbit educatiu.

–A pesar de tindre una dilatada experiència de lluita en defensa de la llengua sempre queden objectius per aconseguir.

–Si bé és cert que hem tingut avanços, l’objectiu pendent, i és el que ens mou, és la normalització plena de la nostra llengua a la comarca en particular, i al País Valencià en general.

–Prop de trenta anys d’història avalen el vostre compromís amb la llengua i la cultura valencianes, però quins reptes queden encara per assolir una normalització lingüística satisfactòria?

–Ells darrers trenta anys s’ha avançat molt en la normalització als centres educatius, però per aconseguir una normalització adequada queda encara per assolir el requisit lingüístic en tota la funció pública. També hem d’avançar en el sector de la comunicació (ràdio, televisió…), hauríem de tindre uns mitjans de comunicació públics com a Catalunya i les Illes, hem de guanyar la batalla social en l’àmbit privat, normalitzar l’ús de la llengua al carrer, als comerços, entre les persones…

Abraham Esteve.

–És la primera vegada que la Universitat de València reconeix la vostra tasca?

–Sí, i hem de dir que estem especialment orgullosos.

–Què significa aquest premi per a l’associació?

–La nostra comarca és complicada en el tema de la normalització, hem de treballar molt perquè es puga reconéixer el nostre treball, i no sols estem orgullosos com a membres actius de La Cívica, també hem de reconéixer el treball desenvolupat per les persones que col·laboren amb nosaltres i totes les persones que treballen en el seu àmbit per la normalització.

–Creus que el canvi polític en les darreres eleccions autonòmiques de maig del 2015 al País Valencià comportarà també un canvi pel que fa a les polítiques lingüístiques?

–Tenim l’esperança perquè en el nostre país les dues llengües cooficials tinguen el mateix reconeixement. Sí que notem que hi ha una voluntat i un compromís per la normalització lingüística per part dels nostres representants, i tenim la seguretat que amb aquesta voluntat podrem avançar més encara.

–Els mitjans de comunicació es fan ressò els darrers dies d’una possible reobertura de RTVV. Algunes entitats com la seua han de participar per a garantir la implantació del valencià com a mitjà de suport i comunicació?

–No tenim molt clar el grau de participació que podríem tindre entitats com la nostra, però està clar que no sols nosaltres, sinó també Escola Valenciana, estarem a la disposició dels responsables per ajudar-los. Volem mitjans de comunicació en la nostra llengua, que siguen participatius, amb persones professionals i que hi haja una participació de les persones i els col·lectius, i pensem que els mitjans de comunicació han de ser un punt de trobada i confluència de totes aquestes veus.

–Estem a les portes de la celebració de les Trobades d’Escoles en Valencià, alguna novetat respecte a edicions anteriors? Com es materialitza la vostra participació en aquestes?

–La novetat més important per a la nostra comarca és que és la vint-i-huit trobada, i això és una gran notícia, és un èxit el fet d’haver fet tantes trobades amb tant d’èxit en la nostra comarca i tan obertes a les persones. També hem de destacar que tenim una relació més fluida amb els ajuntaments de la nostra comarca, com ara l’Ajuntament d’Alacant i el de Sant Vicent del Raspeig. Així mateix, que a La Cívica fem de coordinadors de voluntats, però qui fa realment possible la realització de la Trobada són les milers de persones que hi participen, el professorat, les famílies i molts col·lectius i persones que treballen per la nostra llengua en la nostra comarca.