Un lustre de comerç just a la Universitat

Participants en una jornada sobre comerç just a la Universitat de València.

BERTA RODRIGO MATEU. Fotos: Miguel Lorenzo. La V Setmana Universitària pel Comerç Just ha arrancat ja a la Universitat de València, i ho ha fet celebrant que ja són cinc els anys de compromís amb una pràctica que fomenta el respecte amb els drets humans i el medi ambient. En aquesta cinquena edició, sota el lema Som comerç just, i tu?, s’han programat una sèrie d’activitats en els tres campus universitaris amb l’objectiu de donar a conéixer a la comunitat universitària com es pot fomentar el desenvolupament sostenible i solidari d’aquelles societats que menys tenen.

L’objectiu d’aquestes jornades és difondre el comerç just i el consum responsable i ètic entre la comunitat universitària. Per aquest motiu, s’han programat activitats en els tres campus que informaran sobre els productes d’aquest tipus de comerç; xarrades informatives, degustacions; exposicions i activitats de voluntariat ambiental.

Una de les primeres exposicions inaugurades ha estat Cacau per un món més just, que s’ha pogut visitar al llarg de tota la setmana a la cafeteria de la Facultat de Ciències Socials. La mostra ha estat organitzada per l’ONGD Ecosol-Petjades. Cristina Ramón, la tècnica de projectes de l’ONGD, explica que l’objectiu d’aquesta exposició és “transmetre a la ciutadania, amb un llenguatge senzill i proper, el valor afegit del comerç just davant del comerç tradicional a través del cacau”. La mostra, que consta de cinc panells, és fruit del treball d’investigació d’un grup d’estudiants de quart d’ESO del col·legi La Puríssima de València i, en paraules de Ramón, “contribueix a desmuntar un dels grans mites del comerç just, i és que no és més car que el tradicional”. De fet, segons l’estudi d’aquest grup de joves, comprar una pastilla de xocolate en un comerç just és entre un i cinc cèntims més econòmic que comprar-ne una de les mateixes característiques en un comerç tradicional. En el pla més solidari, però, la tècnica subratlla que és important destacar que “en el comerç tradicional els beneficis van a parar a les empreses, mentre que en el comerç just són per a les persones productores”. Un motiu suficient per a desequilibrar definitivament la balança.

comerc02

Dilluns 16 s’inauguraran, a més, altres dues exposicions. Per una banda, l’organitzada per l’ONGD La Tenda de Tot el Món a la Facultat de Psicologia, sota el títol Millor si és just. I per una altra, 10 raons per a consumir comerç just, produïda per la Coordinadora Estatal de Comerç Just, que es podrà visitar al vestíbul interfacultatiu del Campus de Burjassot-Paterna.

La setmana del comerç just se celebra a la Universitat de València des de l’any 2011. Carles Xavier López, tècnic cultural del Servei d’Informació i Dinamització (SeDI), n’ha estat un dels impulsors. López explica com, a poc a poc, al llarg d’aquests anys la comunitat universitària ha anat prenent consciència de la necessitat d’introduir compres ètiques. “Des que l’any 2013 la Fundació Ideas acreditara la Universitat de València com a universitat pel comerç just, s’ha treballat de valent en aquesta línia i la institució aplica el comerç just, per exemple, en la compra de les samarretes per a l’escola d’estiu La Nau dels Xiquets i les Xiquetes o en els càterings que s’organitzen des d’alguns vicerectorats”, conta el tècnic.

Encara queda un camí llarg per tal de conscienciar la societat sobre la importància de la compra justa, dels beneficis que un comerç just i solidari té per al medi ambient i per a la defensa dels drets humans. És per això que la Universitat de València, un any més, ha volgut contribuir amb xarrades, col·loquis, presentacions de publicacions, sortejos, exposicions i degustacions a aquesta tasca, en definitiva, amb tot un ventall d’activitats diverses per a posar el seu gra d’arena per un món més just.

La V Setmana Universitària pel Comerç Just de la Universitat de València està organitzada pel SeDI, el Servei de Prevenció i Medi Ambient, la Fundació General de la Universitat, la Delegació del Rector per a la Cooperació i les facultats participants. A més, hi col·laboren Ecosol, Intermón-Oxfam, Fundació Vicente Ferrer, Solidaritat Internacional, La Tenda de Tot el Món, La Troballa d’Algemesí i La Tenda de la Universitat.