La Universitat de València busca joves en la Primavera Educativa

Primavera-Educativa-2016-e

BERTA RODRIGO MATEU.  Fotos: Miguel Lorenzo. La Universitat de València no ha volgut deixar passar l’oportunitat de captar futurs estudiants, i és per això que el passat cap de setmana desplegà tots els seus mitjans per a participar en la primera edició de la Primavera Educativa, un esdeveniment organitzat per la Conselleria d’Educació en el vell llit del Túria. Va ser una festa de l’educació on, com no podia ser d’una altra manera, la institució va estar ben representada.

L’objectiu de la institució acadèmica era seduir el públic amb les propostes educatives que ofereix d’una manera divertida per a despertar l’interés dels més menuts, mostrant i apropant el coneixement en clau infantil per aconseguir que l’espai de la Universitat fóra un reclam per a tots. En definitiva, prop de quatre-cents metres quadrats plens d’imaginació i diversió, alhora que d’aprenentatge, que no deixaren indiferents els visitants.

Entre les activitats que es desenvoluparen n’hi hagué dues que estigueren, literalment, saturades de públic. Per una banda, el taller Química o màgia? de l’Institut Universitari de Ciència Molecular, dirigit pel professor de Química Orgànica Carlos Gómez, qui a través d’enginyoses i divertides demostracions i experiments químics va captar l’atenció dels nens, però també d’adults. “Es tracta de llevar la llegenda negra que té la química i mostrar als xiquets que pot ser divertida i fàcil”. I raó en tenia, quan algunes mares de manera reiterada li preguntaven per què els seus fills ho aprovaven tot i suspenien química. “És que no l’ensenyen com jo”, responia ell amb ironia. Experiments amb colors vistosos i una especial manera de comunicar-se amb els més menuts foren la clau perquè aquest professor connectara tan bé amb el públic i aquella llegenda negra de la química desapareguera de les seues ments, tot i que només fóra per uns instants.

Primavera-Educativa-2016-d

També l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria va tindre el seu públic amb el taller Robots futbolistes, i és que en una època eminentment tecnològica els més menuts no escapen a aquestes atraccions. Adrián Bustos, un jove estudiant d’Enginyeria Multimèdia, fou un dels voluntaris que ajudava els xiquets a iniciar-se en el món de la robòtica per mitjà del futbol. Quatre mòbils que es connecten a quatre robots, i a través de quatre comandaments remots els més menuts gaudiren així de la robòtica.

A més, també es realitzaren tallers de plantes, de llengua de signes, per aprendre a menjar sa, sobre plantes aromàtiques, de construcció de jocs per a xiquets, d’experiments d’aire i aigua (amb La Maleta de la Ciència), d’il·lusions òptiques o de pintar molècules, manualitats de fenòmens físics (dins del Taller de Fisicalàndia)… Una infinitat d’activitats pensades perquè els més menuts s’apropen a la Universitat per a gaudir-ne i divertir-se. I és per això també que es va habilitar una divertida mena de photocall amb vestimenta acadèmica per on desfilaren desenes de persones, grans i menuts, que no volgueren deixar passar l’oportunitat de fer-se una foto amb la indumentària pròpia d’un doctor/a universitari.

Més de cent seixanta membres de la comunitat universitària –entre PDI, PAS, voluntaris i alumnes– han participat en l’organització de les activitats. L’encarregat de coordinar els vint-i-quatre tallers programats per la Universitat ha estat el Servei d’Informació i Dinamització (SeDI), al capdavant del qual es trobava la seua directora, Charo Álvarez, qui va mostrar la seua satisfacció per “l’harmonia, la col·laboració i la cooperació amb què hem treballat tots els membres de la comunitat universitària en aquest esdeveniment”. Álvarez, que va considerar que encara era prompte per a fer valoracions sobre el resultat de les jornades, va insistir en aquesta idea del bon funcionament intern de la Universitat de València a l’hora de treballar el equip. En aquest sentit, va assenyalar que “som una comunitat universitària molt millor del que de vegades pensem, tenim més coses positives que negatives”.

A més dels centenars de persones que es deixaren caure per l’espai de la Universitat, dissabte al migdia el recinte acadèmic comptà amb la visita conjunta del president de la Generalitat, Ximo Puig, la vicepresidenta, Mónica Oltra, el conseller d’Educació, Investigació, Cultura i Esports, Vicent Marzà, i l’alcalde de València, Joan Ribó. Tots quatre participaren en alguna de les activitats que ens eixos moments es desenvolupaven a l’espai i felicitaren la institució acadèmica per l’èxit de participació en aquesta primera edició de la Primavera Educativa.

Galeria d’imatges