L’Albufera tanca la temporada d’Erasmus al Territori

Alfufera-erasmus-2016-c

En les imatges, els estudiants Erasmus a València durant una visita a l’Albufera.

JORGE CHENOVART. És dissabte i a les nou del matí la porta de l’edifici del Rectorat es converteix en un punt de reunió d’estudiants d’intercanvi Erasmus, Sicue i Programa Internacional. Comença l’última excursió d’Erasmus al Territori, la iniciativa promoguda pels vicerectorats de Participació i Projecció Territorial i d’Internacionalització, Cooperació i Multilingüisme, que ensenya als estudiants estrangers rutes turisticoculturals per la província de València. L’Albufera és la destinació principal, però això serà després de menjar una paella valenciana al Palmar, observar les aus del paratge al Centre d’Interpretació Racó de l’Olla i gaudir de la Muntanyeta dels Sants amb una vista panoràmica dels arrossars. Encara que en aquesta excursió són majoritaris els estudiants llatinoamericans, també n’hi ha procedents d’Itàlia, Anglaterra, França o Àustria. Cap d’ells no ha pogut viure experiències semblants en els seus llocs d’origen. “L’excursió va estar molt bé, em van comentar que la paella va ser espectacular, així com el passeig en barca. Una de les coses que més els va sorprendre van ser les barraques típiques, una cosa que mai no havien vist”, explica Toni Briz, geògraf i tècnic de Recerca al Vicerectorat. Tant ell com la resta de guies gaudeixen molt amb els estudiants estrangers: “A mi m’encanten aquestes visites, poder explicar-los coses noves, no m’importa alçar-me un dissabte a primera hora per a fer aquestes excursions”.

Alfufera-erasmus-2016-d

Les experiències serveixen per a trencar l’estereotip estés que la festa és l’únic objectiu d’un estudiant d’intercanvi. Les anècdotes entre els visitants apareixen des del primer moment com quan un parell de xiques franceses expliquen a la resta que van tindre uns guies nefastos durant una visita i no van dubtar a imitar-los. La visita a l’Albufera sol ser una de les més concorregudes i en ocasions els estudiants segueixen el seu instint i es perden gaudint de l’aire lliure. “Em comenten moltes vegades que els agrada perdre’s per ací. En aquest sentit, anar pel seu compte els interessa molt més que les excursions marcades i Erasmus al Territori és diferent i per això els enganxa”, explica Briz. Alguns exemples de preferències diferents a les prèviament cimentades sobre el que és la vida Erasmus s’obtenen de les paraules de Valentina, estudianta italiana de Química i Farmàcia: “M’agrada molt més fer senderisme que estar sempre de festa. He anat a altres excursions com les de Moixent i Xelva, i sempre aprens alguna cosa nova a tindre en compte”, explica. Ho comenta durant la visita al Centre d’Observació d’Aus, quan en preguntar el temps de durada de la visita l’encarregada li respon: “Poden estar el temps que vulguen, gaudir és el més important”.

Durant el segon quadrimestre els estudiants d’intercanvi han visitat, a més de l’Albufera, les localitats de Sagunt, Bocairent, Moixent-els Alforins, Cortes de Pallars, Alpont i Xelva. En cada lloc han pogut gaudir de la gastronomia de comarques ben diferents. “A mi em va agradar molt la de Requena, ja que sóc d’un poble proper i allí ens ho vam passar molt bé. Visitàrem les coves on antigament es produïa el vi i acabàrem als cellers. En definitiva, la diversió és el que vénen buscant”, explica Briz. Durant aquesta visita, a més, també va haver-hi sorpreses com ara la degustació d’embotits i un cert recel en conéixer que les botifarres estaven fetes amb sang. En assabentar-se’n, alguns les van deixar de banda, però altres van continuar menjant realment sorpresos.

Alfufera-erasmus-2016-a

L’augment d’estudiants de Llatinoamèrica ha crescut els últims anys, però les reaccions i actituds respecte a noves experiències no varien si es comparen amb els estudiants europeus. “No hi ha molta diferència, es tracta en definitiva d’excursions, que si no és d’aquesta manera és difícil que facen. Podrien visitar Madrid o Barcelona, però no pobles que per a ells són desconeguts i que tenen una cultura molt bonica”, explica Briz.

Estudiar a València significa conéixer la ciutat i endinsar-se en la seua cultura. Diversos estudiants llatinoamericans van coincidir en la seguretat dels carrers i en la bona comunicació a través del transport públic. “És una ciutat molt tranquil·la per a viure, en qualsevol hora et sents segur i això és molt important”, afirma Jorge, estudiant de doctorat en Informàtica i procedent d’Equador. Les seues paraules són reafirmades per Katy, austríaca i estudianta de Comunicació Audiovisual, qui afirma que les experiències vitals que s’aprenen durant l’estada Erasmus són per a recordar tota la vida, sobretot en el pla social.

Aquesta ha sigut la tercera edició d’Erasmus al Territori, en la qual els estudiants més participatius han sigut els alemanys i els italians, i on el huitanta per cent dels inscrits que havien provat l’experiència l’han repetida en alguna ocasió. A més dels vicerectorats de la Universitat organitzadors de les excursions, s’ha comptat amb la col·laboració dels ajuntaments de Xàtiva, Requena, Aiora, Cofrents, Gandia, Llíria, Sagunt, Bocairent, Xelva, Alpont, Moixent i Cortes de Pallars, com també l’Associació Terres dels Alforins, el Centre d’Idiomes de la Universitat i Relacions Internacionals. En paraules del responsable de la Unitat de Suport del Vicerectorat de Participació i Projecció Territorial, Martín Peña, ha sigut el programa més ambiciós des que es va crear i això augmenta les possibilitats de promoure més activitats la propera temporada. “L’any que ve volem complir els objectius d’enguany i realitzar més eixides. Es tracta que els estudiants que vénen ens coneguen, però al mateix temps que els valencians també ho facen, creant sinergies entre territoris”, afirma.