Talent valencià a París, becat per Orange

Marcos Jódar, el segón per l'esquerra. a l'acte celebrat a l'Ambaixada de França.

Marcos Jódar, el segon per l’esquerra, en l’acte celebrat a l’Ambaixada de França.

REMEI CASTELLÓ. Marcos Jódar és un jove valencià de vint-i-dos anys recentment graduat en International Business que veu com el futur laboral s’obri davant dels seus ulls. I no el veu malament, ja que acaba d’aconseguir una beca a França per a estudiar un Màster en Finances a la Universitat París Dauphine. Jódar és un dels dèsset alumnes espanyols que han aconseguit una beca d’excel·lència Avenir, un programa de beques llançat a Espanya per iniciativa francesa que és fruit de la col·laboració amb empreses privades.

En concret, Jódar ha rebut de l’empresa Orange una ajuda de cinc mil euros que li permetrà ampliar estudis. “Vaig sol·licitar la beca tenint clar el que volia estudiar i, a més, havia de ser acceptat per la universitat en què estava interessat per a continuar el procediment d’adjudicació de l’ajuda. Si no t’acceptaven a la universitat on havies demanat cursar el màster no continuaves en el procés”, explica el titulat per la Universitat de València. Després de diverses fases, entrevistes incloses, l’esforç ha donat els seus fruits i a més de la borsa econòmica també tindrà la matrícula gratuïta.

La casualitat va fer que Marcos Jódar estiguera en un grup de facebook on algú va posar el nom de la beca. “A mi em sonava perquè quan estava estudiant em va arribar un correu de la Universitat amb la informació, però com que era per a fer un màster i jo encara estava amb la titulació, ho vaig deixar passar. Quan ho vaig veure en el facebook aquesta vegada em vaig animar perquè ja podia cursar el màster”, afirma.

Marcos Jódar, a la dreta, duran l'acte celebrat a l'Ambaixada de França.

Marcos Jódar, a la dreta, duran l’acte celebrat a l’Ambaixada de França.

Jódar és doblement titulat en International Business, d’una banda per la Universitat de València i d’una altra per la Kedge Business School de Marsella. “Vaig triar aquesta titulació d’Economia perquè em donava l’oportunitat de la doble titulació”, apunta. A més, Marcos, amb un expedient de 8, ha realitzat el curs en el grup d’alt rendiment que s’imparteix majoritàriament en anglés, encara que reben dues assignatures en francés. Així, parla perfectament francés i anglés, la qual cosa, junt amb la seua formació, li brinda una projecció internacional de cara al seu futur laboral. “M’agradaria treballar en banca d’inversió, per això he començat a cursar el Màster de Finances a la Universitat de París Dauphine, un centre que té prestigi”, afirma. La mirada la té posada en la banca d’inversió nord-americana, “és la millor i té seu a Londres, encara que amb el Brexit no sé què passarà”. Si haguera de tornar a Espanya, té clar que li costaria establir-se a València: “Supose que m’establiria a Madrid”, on veu més oportunitats en aquest sector.

Ara li queda un curs per davant a París, una ciutat que no li és desconeguda. De fet, a França ha realitzat pràctiques empresarials durant dos anys, tant a Marsella com a París. En aquest últim cas fent funcions, durant sis mesos, d’assistent de director financer en una empresa privada. Aquest estiu, a més, ha estat treballant a la capital francesa per a fer uns estalvis que, junt amb la beca i l’ajuda familiar, li permeten viure durant un any en una ciutat amb un alt nivell de vida.

Tota aquesta experiència, a més de la titulació i les entrevistes personals, han sigut clau en el procés selectiu de les beques Avenir, que han aconseguit també alumnes d’altres universitats espanyoles titulats en Enginyeria o Belles Arts. Els dèsset seleccionats van assistir a una recepció a l’Ambaixada de França la setmana passada. El vicerector d’Internacionalització i Cooperació de la Universitat, Guillermo Palao, també hi va assistir. Marcos Jódar destaca de l’acte el bon ambient entre els becats, i de fet afirma que ja tenen un grup de whatsapp entre els qui estaran a París –que són la majoria– per a quedar alguna vegada.

Aquesta és la segona edició de les beques que permetran a alumnes d’universitats espanyoles ampliar estudis a França. Per a Jódar aquestes iniciatives són fonamentals. “Un dels problemes a Espanya és que el sistema universitari i l’empresarial mantenen una gran distància, iniciatives com aquesta ens enriqueixen i ens ajuden a mantindre el contacte, millorar la formació i ens donen una oportunitat en el món laboral. De fet, la meua beca, que és per a formació, em dóna l’opció, si vull, de fer un any de pràctiques a Orange”, explica.

A més de les dèsset beques concedides per a formació, en les pròximes setmanes se seleccionaran deu alumnes més per a realitzar pràctiques en dues empreses franceses, Dassault Systèmes i Sopra Steria, cadascuna de les quals acollirà cinc persones.