Orientació i tallers perquè l’estudiantat puga trobar el treball més adequat

Vicente González, director del OPALi  l'exalumne  Javier Abril.

Vicente González, director de l’OPAL, i l’exalumne Javier Abril.

JORGE CHENOVART. Trobar una eixida laboral que tinga relació directa amb els estudis que s’han realitzat durant quatre anys és l’objectiu de qualsevol estudiant, encara que també hi ha la possibilitat de formar-se professionalment durant la carrera. En aquest marc, l’Observatori d’Inserció Professional i Assessorament Laboral (OPAL) de la Universitat de València torna a iniciar els tallers i cursos d’orientació perquè la cerca d’ocupació siga una tasca menys complicada. El dia 3 d’octubre comença la preparació per a tot aquell que vulga inscriure’s per a saber com traure profit a una entrevista de treball, o aprendre a desenvolupar professionalment el currículum, entre altres opcions. Aquestes dues possibilitats s’uneixen a tallers sobre emprenedoria en grup, preparació i estratègies sobre plans d’empresa o competències professionals per a complir les responsabilitats en l’entorn laboral. “Oferim cursos que estan adreçats a completar les competències que s’han aprés durant la carrera. Quan s’acaba l’etapa universitària és necessari intensificar l’aprenentatge de competències dels estudiants, una cosa que no especifica cap títol”, afirma el director de l’OPAL, Vicente González.

Javier Abril.

Javier Abril va estudiar Psicologia a la Universitat de València i va decidir provar sort en l’OPAL a l’hora de triar pràctiques. No va poder acabar més content, ja que, interessat en l’àrea dels recursos humans, la seua estada allí li va permetre compaginar les dues estructures, la dels tallers i la de treballador en pràctiques del mateix observatori. “L’experiència del curs va ser molt bona, ens van ensenyar a solucionar problemes d’empresa, què podem oferir a aquesta i, el més important, com veure de primera mà estudiants que no sabien què fer i aclarir-se”, explica. La incertesa laboral continua sent el gran handicap al qual s’enfronten els estudiants quan es graduen, en alguns casos perquè les perspectives de treball en les seues localitats són reduïdes, en altres perquè no són conscients d’on els pot portar la seua formació. Segons González, habitualment es troben dos tipus d’estudiants, els que tenen la decisió molt consolidada i la vocació és per a ells un referent per a continuar endavant, i els que decideixen apostar per treballs amb una relació lleugera en relació amb els seus estudis però que els ofereixen una estabilitat. L’elecció depén de cadascú, però la tasca de l’orientador laboral és obrir portes que possiblement van quedar tancades amb la crisi econòmica. “Moltes vegades els estudiants no són conscients de les possibilitats que aporta un grau. Nosaltres oferim en el nostre portal les diverses eixides professionals, que són moltes més de les que semblen”, afirma González. Hi ha molta versatilitat en camps diversos. Per exemple, un matemàtic pot treballar avaluant riscos financers o en àrees relacionades amb el trànsit urbà. L’obertura de mires davant les possibilitats que ofereix una carrera podria reduir el nombre d’estudiants que es dirigeixen únicament a la docència, en àrees que tradicionalment i més en l’actualitat aquesta ha sigut l’única eixida.

Vicente Gonzalez , director de l'Opal.

Vicente González, director de l’OPAL.

La figura de l’orientador laboral ha canviat i cada vegada està més present en la societat universitària, una realitat que ha anat de la mà en l’àmbit de la secundària. Els instituts compten amb professionals que s’encarreguen de valorar i analitzar quina direcció és l’adequada per a cada estudiant, cosa que l’OPAL s’encarrega d’aprofundir. Javier Abril va afermar el seu interés pels recursos humans durant els seus estudis i quan va descobrir les possibilitats que oferia el servei d’ocupació de la Universitat va decidir que aconsellar sobre els bons fonaments adquirits en les seues pràctiques era el que més li interessava i, així, continua fent-ho, quan amics seus li pregunten pels dubtes que tenen. Per a ell, el més rellevant dels tallers és el servei que ofereixen per a fomentar l’interés per trobar una ocupació adequada. “A vegades havíem de simular una mena de teatre. Jo vaig haver d’entrevistar algú fent-me passar per un treballador de la branca d’ADE, de la qual no tenia ni idea. El tracte en grup i dins d’una organització estructurada em sembla apassionant”, afirma.

Alguns dels cursos es troben en la seua dihuitena edició, altres, com el de Competències Interculturals, inicien enguany la seua marxa. Des de la primera setmana d’octubre fins el 12 de desembre tindran lloc els cursos del primer semestre. El 6 de febrer es reprendran coincidint amb l’inici de les classes del segon semestre fins el 10 de juliol. Tots els cursos es poden convalidar per crèdits de lliure opció.