logodreta

Valencia Connect: diàleg real entre empreses consolidades i joves emprenedors

Valencia-Connect-02

Un moment de l’inici de l’encontre de Valencia Connect.

 

ANNA BOLUDA. Aprendre dels que saben per a poder innovar amb garanties és la idea base de Valencia Connect, la primera trobada que s’ha realitzat entre joves emprenedors i empreses consolidades amb un format innovador que ha resultat tot un èxit. La jornada va tindre lloc aquest mes d’octubre al Centre Cultural La Nau i van assistir-hi més de cinc-centes persones.

La iniciativa va sorgir de Valencia Joven, una associació d’emprenedors –molts dels quals provinents de la Universitat de València– presidida per Samuel Lozano, qui és també investigador de l’Institut de Robòtica i Tecnologies de la Informació i Comunicació (IRTIC) de la institució: “Nosaltres venim del món de la universitat i hem vist que, quan intentes emprendre un negoci o un projecte, tendim a buscar referències amb persones de la nostra mateixa edat, entre els teus amics o els companys de la universitat, però ens falta la referència d’empresaris ja consolidats que puguen aportar-nos la seua experiència real en el mercat, saber quines portes ja han obert i com ho han fet. Sense aquesta referència clara, continuarem entropessant on ells ja van entropessar abans. Així va nàixer la idea de Valencia Connect, perquè ens explicaren de primera mà les seues experiències, els seus consells”.

La proposta ha comptat amb el suport de la Delegació d’Estudiants de la Universitat de València, el Vicerectorat d’Investigació i Política Científica i el Centre Cultural La Nau, i s’hi han sumat diverses associacions empresarials com ara AECTA i AJEV, el Club Marketing Mediterráneo o V Grupo Eventos, entre altres.

Zona-Claustro---Networking-en-Valencia-Connect-11

Networking al Claustre de la Universitat.

 

Un format innovador

“Valencia Connect ompli un buit que altres propostes no arriben a assolir. Hi ha molts actes d’empresaris i molts actes per a emprenedors, i alguns on coincideixen, però no arriben a compartir sinergies, a establir un diàleg real i fer activitats conjuntes de networking”, explica Antonio García, també investigador de l’IRTIC i coorganitzador de la jornada.

Amb això en ment es va buscar un format més dinàmic i engrescador per als participants. La jornada va incloure xarrades de motivació per part del triatleta i corredor de borsa Josef Ajram i del també esportista de fons, marketer i assessor digital Isra Garcia, que van despertar molta expectació, sessions dedicades al finançament i una master class sobre reputació de marca, que va interessar tant emprenedors com empreses consolidades.

També s’hi van plantejar d’una manera diferent els mecanismes de networking. “Volíem que no es limitaren al fet que els emprenedors expliquen les seues idees per a veure si troben inversors, per a nosaltres és fonamental que els emprenedors coneguen abans les característiques i necessitats de les empreses que assistiran i que puguen pensar idees noves per a aquelles empreses en concret. Passem de voler innovar en el mercat global a fer-ho en un aspecte determinat per a una empresa determinada”, explica García.

Ofelia Santiago en València Connect

Ofelia Santiago en Valencia Connect

Empreses de primera línia

Un dels moments més destacats de Valencia Connect va ser la taula redona sobre fracassos i experiències d’èxit que va reunir representants de diverses empreses valencianes de primera línia, com ara l’alimentària Chovi, la tecnològica MyWigo smartphones, Pinturas Isaval o Caixa Popular. “Crec que va ser l’activitat més instructiva per als joves emprenedors. Escoltar-los i poder-los preguntar durant la jornada va resultar molt enriquidor per a totes les parts”, destaca Samuel Lozano.

“Vam procurar, a més, que no es tractara només d’empreses de caire tecnològic”, aclareix Antonio García, “perquè sovint es tendeix a pensar que la innovació només va lligada a desenvolupar noves apps o tecnologies i, de fet, aquesta va ser una queixa que van exposar les empreses consolidades, perquè en realitat la innovació va molt més enllà, abasta molts àmbits. Per exemple, es va explicar el cas d’una pintura que s’està usant molt a Amèrica del Sud i que evita que entren insectes perillosos a les cases, cosa que ha suposat una gran ampliació de mercats per a una empresa de pintures que en principi estava només centrada en el mercat local”.

 

Idees noves, empreses joves

Una de les idees noves presentades és un projecte de collar musical, pensat per a escoltar música mentre es practica esport sense deixar de percebre el que passa al voltant com passa amb els auriculars convencionals. També hi van participar startups de l’àrea de salut o ESAM, una spin-off de la Universitat de València dedicada als sistemes d’informació avançats que s’encarrega de la comercialització de diversos productes tecnològics desenvolupats a l’Institut de Robòtica i Tecnologies de la Informació i Comunicació (IRTIC), i que va comptar amb un estand per a informar de les seues activitats, sobretot de les més enfocades al màrqueting.

Eva Ángel, una emprenedora que té en marxa diverses iniciatives com ara la botiga de moda vintage Santa Barbara Store, una línia de banyadors i una marca de texans, va ser una altra de les assistents a Valencia Connect. “L’objectiu era inspirar-me, tant en els ponents com en la resta de participants, perquè sempre són gent que tenen coses en comú amb tu. I la veritat és que vaig fer contactes molt interessants”, explica. “El que sí que vaig trobar a faltar va ser que participaren més dones, perquè entre les ponents sí que n’hi havia, però com a assistents jo era pràcticament l’única. A més, la majoria de propostes eren de tipus tecnològic, i el meu projecte és més prompte de disseny de moda. Però, tot i això, ha estat una experiència molt positiva, sobretot perquè era tot molt proper, podies parlar amb tothom entre les sessions, rebre els seus consells i en una sola jornada arribes a conéixer molta gent”.

 

Perspectives de futur

“Per a ser una primera edició, la valoració és molt positiva, tot ha eixit com ho havíem planificat, la jornada ha tingut molt de contingut i la resposta que ens han donat els assistents és molt bona. De fet, ja ens han proposat traslladar aquesta jornada, amb el mateix format i el mateix tipus de contingut, a altres ciutats. I el que és segur és que a València repetirem la jornada de manera anual”, explica Samuel Lozano.

A més de tindre garantida la continuïtat, Valencia Connect no es queda només en una jornada puntual una vegada a l’any. “Ja estem planificant xicotetes càpsules de contingut seguint aquest format al llarg de l’any. A més a més, actualitzarem la web per afegir informació nova de manera constant i poder oferir els continguts del que hem fet a la gent que no va poder vindre”, conclou Lozano.

 

infouniversitat © 2021 All Rights Reserved

Infouniversitat, periòdic digital de la Universitat de València. Disseny i edició digital: T. Gorria. Fotografia: Miguel Lorenzo. Correcció lingüística: Agustí Peiró. Edita: Universitat de València