Adéu currículum, benvingut posicionament

_ML05149

Una imatge dels participants en el XI Fòrum d’Ocupació.

MARIA IRANZO. Fotos: Miguel Lorenzo. Segons el portal Infoempleo, huit de cada deu empreses consulta en internet el perfil dels candidats a les vacants. I en aquesta recerca “no és el mateix que Google determine quina és la informació rellevant sobre tu, que sigues tu mateix el que et posiciones i dictes el primer que s’ha de veure sobre el teu perfil i xarxa de contactes”, alerta Amalia López, community manager del Servef, una de les empreses que ha donat suport al XI Fòrum d’Ocupació que organitza cada any l’Observatori d’Inserció Professional i Assessorament Laboral.

En els tres campus i durant tres dies de contacte entre l’alumnat i les empreses, un consell es repeteix sense interrupció: “Per a qualsevol professional és primordial tindre un blog on fer visible en què s’és bo. No pots descriure les teues vàlues en un currículum de forma estàtica, s’ha de demostrar. Això és consolidar la teua marca personal i que els altres et puguen reconéixer”, subratlla Amalia. En aquesta línia, aconsella també estar present digitalment en xarxes laborals com LinkedIn, l’espanyola beBee (amb més de deu milions de perfils), la francesa Viadeo i l’alemanya Xing. I en aquestes s’ha de fer networking, és a dir, “participar en grups de debat que tracten temes que t’interessen i on estiguen empreses del sector que puguen anar coneixent la teua vàlua professional”.

_ML05112

Aquesta configuració d’una xarxa de contactes també ha de materialitzar-se off-line, des del primer moment en què es comença a treballar. “Tot i tractar-se de pràctiques d’empresa, heu de deixar una bona empremta. Jo tinc una llista de gent que ha treballat amb mi i que recomane sempre. Potser no la contracte directament, però quan em demanen orientació sempre parle bé d’ells i elles”, explica a un grup de filòlogues Inmaculada Cerdà, cap de la Unitat de Normalització Lingüística de la Diputació de València.

Un café per al futur

Precisament per a treballar els contactes, la Universitat ha posat en marxa “un café per al futur”, un berenar a compartir entre professionals i universitaris a la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació. Els estudiants d’audiovisuals busquen el consell de Pau Martínez, president de l’Associació d’Escriptors de l’Audiovisual Valencià (EDAV). “Ateses les possibilitats d’internet, que permeten abaratir costos, és recomanable dedicar tot l’esforç a treballar el contingut i sobretot renovar-lo amb certa freqüència. En aquest sentit, el més important és testar les idees amb la teua gent de confiança i veure com funciona”, els orienta Martínez.

Més que l’olor embriagadora del café, el que atrau els estudiants a la taula del fons són les paraules de Guillermo Dorado, gestor de l’Oficina Tècnica de Joventut de l’Ajuntament de València: “En la nostra pàgina web teniu la possibilitat d’oferir-nos les vostres idees per tal que el consistori les faça realitat. Per posar-vos un exemple, l’any passat en l’última Festa per l’Educació vam subcontractar un centenar de projectes. I parle d’activitats diverses, des d’animació a la lectura fins activitats de benestar social”.

_ML05114

Professionals amb empenta

Junt amb ell, Maria Viu, d’Edicions Bromera, i Miriam Mascarós, de Turisme València, insisteixen també en la importància de la iniciativa dels futurs professionals: “A què donaré més atenció? A un currículum o a un currículum acompanyat d’un projecte per a orientar la nostra agència de turisme a les necessitats del mercat holandés?”.

“A més de ser proactius”, conclou Pepa Terrada, responsable de l’Àrea d’Orientació del Col·legi d’Economistes de València, “vos aconselle també treballar una sèrie de competències idònies per al mercat laboral i que més s’estan valorant pels ocupadors. Parle de la importància de l’anglés en qualsevol especialitat, la formació en la presentació de projectes i l’habilitat per a les relacions socials tant en l’àmbit intern de l’empresa com amb els clients”.