logodreta

Les xiques també són fortes en ciències

Alumnes, professores i investigadores davant de la Facultat de Física.

Alumnes, professores i investigadores davant de la Facultat de Física.

 

REMEI CASTELLÓ. Fotos: Miguel Lorenzo. Astrofísica, experta en energies renovables, dedicar-se al camp de la teledetecció, investigar la química quàntica o inorgànica, o treballar en un laboratori de cosmètica d’una empresa són algunes de les vocacions de les estudiantes de la Universitat de València que han triat les titulacions de Física i Química. Entre riures i vergonyes ho han contat per a INFOUNIVERSITAT durant la celebració d’un acte de visibilitat de les dones que estudien ciència. L’acció s’ha realitzat en les sis facultats del Campus de Burjassot-Paterna durant aquests dimarts i dimecres dins de les activitats organitzades amb motiu del Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència que se celebra l’11 de febrer.

Alumnes, professores i investigadores de la Facultat de Química.

Alumnes, professores i investigadores de la Facultat de Química.

Alumnes, professores i investigadores de Matemàtiques, Farmàcia, Biologia, Enginyeria, Física i Química han eixit a les portes dels seus centres per a fotografiar-se i mostrar –sobretot a través de les xarxes socials– que elles també estudien ciències. El lema triat per la institució acadèmica és Les xiques també vivim les ciències a la universitat. Una de les impulsores de la iniciativa a la Universitat és la professora Pas García, qui va portar la idea de les accions a les comissions d’igualtat del campus i la van acollir de seguida. “Amb aquest lema volem celebrar eixe dia amb una fotografia per a mostrar que estem ací. La difusió de les fotografies per xarxes socials dels centres implicats, la Unitat d’Igualtat i les generals de la Universitat, esperem que ajude a visibilitzar i crear referents, sobretot en titulacions cientificotècniques com Física i les enginyeries, en què el percentatge d’alumnes oscil·la entre el 25% i el 5%”. García afegeix que també intentaran donar difusió a la iniciativa als centres d’educació secundària. En aquest sentit, hi ha una web que recull totes les activitats programades: https://11defebrero.org.

En les accions del campus s’ha pogut veure la degana de la Facultat de Física, Soledad Gandia, qui posa en valor propostes com aquesta: “Cal visibilitzar les dones, mostrar eixa part de participació femenina que en el cas de Física o Enginyeria suposa un 25%, però que augmenta en carreres com Biologia”. Per a la degana, “la participació de la dona en la ciència encara és amb comptagotes. L’accés és lent i amb els anys hem anat ocupant posicions dins de l’estructura universitària: investigadora, de gestió i de docència”. Per a Gandia, “la societat valora molt el paper de la dona en temes socials i de la salut. Es creu que en matèries de ciències s’exigeix un esforç superior a altres carreres, però això no és cert”, i afegeix: “Un entorn que creu que la dona no té tantes potencialitats per a les ciències bàsiques, que no pot tindre en elles un paper rellevant, ha de revisar-se”.

Les vocacions de les alumnes
Molt lluny els queda a les alumnes de ciències de la Universitat la idea de la segregació de carreres per sexes. De fet, se sorprenen de veure poques alumnes xiques en les seues classes. Saray Pradas, estudianta de quart de Física i veïna de Mislata, explica que quan va començar la carrera en el seu curs no hi havia moltes xiques però ara, en els cursos que comencen, n’hi ha més presència. La mateixa percepció té la seua companya de curs Andrea Richarte: “Quan vaig començar la carrera érem sis o set companyes, en algunes classes inclús hem coincidit només tres xiques, ara se’ns veu més en els primers cursos”. Les dues estudiantes van descobrir el seu gust per la física des de l’institut. Saray Pradas explica que “vaig decidir estudiar Física per vocació. Abans de l’institut ja m’agradava, a casa em van animar. De fet, sempre m’han deixat anar al meu aire”. Quan acabe vol fer un màster en enginyeria renovable i dedicar-se a la investigació en aquest camp.

Saray Pradas

Saray Pradas.

Andrea Richarte.

Andrea Richarte.

Per la seua banda, a l’alacantina Andrea Richarte també li agrada la física des de l’institut. Té dos oncles físics, però pensa que no li han influït a l’hora de decantar-se per aqueta carrera. “M’agradaria dedicar-me a donar classes”, apunta. El cas de Violeta Matos, estudianta de quart de Física i veïna de Furteventura, no és molt diferent. “La meua vocació em ve de la mà d’una de les meues professores de batxillerat. Es va convertir en un model i he seguit les seues passes”, explica. La jove volia cursar la carrera fora de Canàries i va triar la Universitat de València per ser una de les millors. “La física m’obri moltes possibilitats, com ara les energies renovables. El meu objectiu és tornar a Canàries i treballar en aquest camp”, apunta.

Violeta Matos.

Violeta Matos.

Juliana Cuellar.

Juliana Cuéllar.

Aquestes alumnes es troben còmodes realitzant les titulacions que han triat i ho han fet d’una manera vocacional, el mateix passa amb les de Química. Així, Juliana Cuéllar va arribar d’Albacete fa tres anys. S’havia decantat per aquesta carrera en descobrir l’assignatura a l’institut. “M’agrada molt la química-física, sobretot la catàlisi i la química quàntica”. I apunta que preferia vindre a estudiar a València que l’opció de fer-ho a Ciudad Real. En el cas d’Amparo Monedero, veïna d’Albalat dels Sorells i alumna de tercer, també tenia clara la carrera des de l’institut. Li agradaria treballar en investigació inorgànica, en algun laboratori d’un centre d’investigació públic. Per la seua banda, Carolina Soler, tot i no haver triat Química com a primera opció, afirma trobar-se encantada amb aquesta titulació. “Volia estudiar Odontologia, em cridava l’atenció perquè jo havia dut aparell i m’agradava de sempre. Vaig entrar en Química i vaig pensar que no estava malament provar, i ara m’agrada molt. De fet, m’interessaria treballar en un laboratori d’alguna empresa de cosmètics”, explica aquesta alumna de Pinedo que estudia segon curs.

Amparo Monedero.

Amparo Monedero.

Carolina Soler

Carolina Soler.

 

Escoltant aquests testimonis es pot pensar que l’interés de les dones pels estudis de ciències ha augmentat, però segons algunes professores del Campus de Burjassot-Paterna en els anys huitanta hi va haver un repunt en la presència de xiques en estudis de ciències com ara els de Física. Ara, per contra, s’ha estabilitzat i la presència d’aquestes no supera el 20-25%. Els motius poden ser molts i molt variats. La professora de Física María Jesús Hernández apunta que “no sabem per què, si és perquè no hi ha referents femenins o perquè no es veuen les eixides laborals, o siga que no les veuen molt clares”. Hernández és una de les professores més actives en la promoció dels estudis de ciències. “Nosaltres participem en diversos programes –diu–, com ara els d’aproximació a la Universitat (Experimenta, Conéixer, les Olimpíades), però en els dos últims casos, per exemple, ja ve eixe vint per cent d’alumnes que s’han decantat per les ciències i moltes d’elles van a Biologia o la les enginyeries”. Per a la professora, “és un tema que s’ha de tractar des de molt abans, abans que les xiquetes hagen triat, quan tenen tot el ventall de possibilitats obert. Per això en el lema de l’acció està inclosa la xiqueta en la ciència”. Per a la professora de Física de la Terra, “les xiques que estan ací tenen clar què volen i a què es volen dedicar de veritat. Entren i disfruten de la carrera. Ho tenen molt clar. De fet, si els preguntes, les respostes són que volen estudiar Física per a conéixer el món, l’univers… Estan en els núvols, són gent somniadora, no pràctica”.

Maria Jesus Hernández.

Maria Jesus Hernández.

La professora apunta que la presència de les dones en les carreres de ciències no arriba al 50% que hi ha en la societat, però afegeix que en carreres com les de Matemàtiques, Química, Biologia, Salut, Òptica o Nutrició sí que n’hi ha més.
Accions com les que ha preparat la Universitat són molt recents. De fet, l’any passat –el 2016– va ser el primer en què es va celebrar el Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència. L’Assemblea de Nacions Unides així ho va anomenar. Una de les maneres de celebrar-ho va ser penjar fotos d’investigadores treballant en els seus grups i difondre-les per les xarxes socials per tal de visibilitzar que en aquests equips també hi ha dones. Va ser una iniciativa seguida per moltes persones i la xarxa es va omplir de fotografies. Amb aquest esperit, s’han convocat les concentracions al Campus de Burjassot-Paterna.

Lluny de l’estereotip de dona científica de ‘The Big Bang Theory’

Per a Pilar Utrillas, catedràtica de Física de la Terra, “les dones han d’estudiar el que vulguen, no el que la societat els marque”, i en aquest punt destaca tendències d’alumnes que volen dedicar-se a la investigació, a les energies renovables, la física de partícules o l’astrofísica. És el cas d’algunes alumnes dels primers cursos de Física. Mar Ciscar, de Moraira, estudia segon curs i tot i que no té molt clar encara el que vol fer li crida l’atenció la investigació, especialment en astrofísica. També vol dedicar-se a investigar Paula Herrero, també alumna de segon i veïna de Paterna. En el cas de Carmen Morell, de Xest i estudianta també de segon, “m’agraden les matemàtiques i la Física, i voldria dedicar-me a la teledetecció”.

Paula Herrero.

Paula Herrero.

Mar Ciscar.

Mar Ciscar.

Carmen Morell.

Carmen Morell.

La professora María Jesús Hernández destaca que per damunt de tot el tracte entre els companys i les companyes és molt respectuós. Molts comencen amb unes expectatives i van canviant-les amb el temps. “Jo volia fer astrofísica, estudiar els forats negres i, a mesura que vas avançant, veus que la física té altres camps aplicats”. Pel que fa a les preferències entre xiques i xics, “no hi ha diferències quan coneixes els motius pels quals han triat una carrera o una altra, o pel que fa a les eixides laborals”. També apunta que es trenquen els estereotips, “l’ambient al campus i en la meua facultat en especial és molt interessant. Els alumnes organitzen sopars, paelles, setmana de la ciència. És gent molt activa, lluny de la idea d’avorrits o rars, com per exemple la imatge de les xiques que ofereix la sèrie The Big Bang Theory”.

infouniversitat © 2024 All Rights Reserved

Infouniversitat, periòdic digital de la Universitat de València. Disseny i edició digital: T. Gorria. Fotografia: Miguel Lorenzo. Correcció lingüística: Agustí Peiró. Edita: Universitat de València