Aprenents de literats

Estudiants durant una classe del taller d'escriptura creativa.

Estudiants durant una classe de l’Aula Oberta d’Escriptura Creativa, amb l’escriptora Anna Moner.

ANNA BOLUDA. Fotos: Miguel Lorenzo. “A escriure s’aprén escrivint i, sobretot, llegint molt. Per arribar a tindre una veu pròpia cal treballar, treballar i treballar”, diu Anna Moner, l’escriptora que enguany torna a dirigir el Taller de Narrativa Breu en Valencià, un dels que conformen l’Aula Oberta d’Escriptura Creativa organitzada pel Servei d’Informació i Dinamització (SeDI). Per arribar a escriure també es poden aprendre alguns recursos i, sobretot, trobar la manera d’enfrontar-se al full en blanc. I això és el que es fa en aquest taller. “La meua intenció, més que explicar coses que poden trobar en llibres per aprendre a escriure, és arribar a fer-los entendre els perquès, per què volen escriure, què és el que pretenen, i ajudar-los a eliminar pors i trencar la closca de l’escriptor embrionari. Cal eixir fora i prestar més atenció als estímuls externs, començar a mesclar el que tu tens dins amb tot allò que t’estimula des de l’exterior i que causa aquesta perplexitat que es tradueix en la necessitat de narrar”.

Aprenents de tots els nivells

Entre la vintena de participants d’aquest taller, hi ha diversitat: “El grup és molt variat, hi ha gent que ve de l’àrea d’humanitats, però també de totes les altres”, explica Anna Moner.

“Jo sempre he escrit, sobretot novel·la, i m’he presentat a concursos, però per ara no n’he guanyat cap”, diu Anna Durà, estudianta de primer d’Estudis Anglesos i una de les participants més joves. En l’altra banda de l’espectre d’edat està Vicent Calabuig: “Sóc estudiant de l’itinerari de Llengua, Literatura i Comunicació de La Nau Gran, i allà l’any passat vaig fer un taller d’escriptura, vaig començar a escriure relats, em va agradar i he volgut continuar amb aquest curs”. Per a Luis Sempere, que estudia Història, aquesta és l’ocasió per a intentar escriure per primera vegada: “Vull aprendre a escriure i no sabia per on començar, i aquest curs és l’oportunitat per a intentar-ho, tot i que encara no tinc clar què exactament”.

Anna Moner.

L’escriptora Anna Moner.

Com que a escriure s’aprén escrivint, això és que es fa en el taller: cada setmana s’elabora un text i després es posa en comú. “El que funciona molt bé és fer un exercici i treballar-lo en classe. Llegir en veu alta és molt important, perquè de sobte el text que han elaborat pren una altra corporeïtat, passa a estar en les oïdes d’altres persones, i a més ajuda a identificar quines coses han de rectificar. La conversa entre tots és sempre molt interessant”, explica la professora. Per a Jenny Elligworth, estudianta de Treball Social, això és un repte important: “He escrit tota la vida, però fins ara no ho he ensenyat massa. En algun moment he de començar, i com que és un grup reduït i tots tenim el mateix objectiu, no em resulta tan agressiu com enfrontar-me amb un altre tipus de públic”. El fet de mostrar les seues creacions a la resta del grup ha estat una de les motivacions d’Elena Ribes –que no forma part de la comunitat universitària, aquests tallers també estan oberts al públic en general: “Vinc ací per a guanyar seguretat, per a tindre algú que et recolze, que et diga si ho estàs fent bé o malament, i també per a trobar gent que tinga les mateixes inquietuds”.

Una altra manera de llegir

En el taller també s’incideix en com afrontar la lectura des d’un altre punt de vista. “El que fem ací ajuda els qui volen aprofundir a l’hora de llegir, per a no quedar-se per exemple només en la trama i els personatges, sinó aprendre a veure com s’ha armat tot això i obtindre a més una doble satisfacció en la lectura”, afegeix Anna Moner. Aquest és un dels aspectes que més ha atret Àngels Royo, estudianta del Màster en Història de la Ciència: “No he escrit mai, però em va arribar la informació sobre el curs al correu que ens envien a tot l’estudiantat i em va semblar molt interessant, una bona manera de començar a escriure. I, sobretot, espere aprendre una altra forma de veure la creació, els llibres i la lectura en general, el curs ens ajuda a entendre com funciona el procés d’escriptura”.

Amb un parell de sessions encara és prompte per a saber si d’ací podrà eixir una nova promesa de les lletres valencianes. De moment alguns provaran sort en els Premis Universitat de València d’Escriptura de Creació, oberts a tot l’estudiantat de títols oficials i que rebran originals fins el 28 d’abril.

_ML05895

Teatre, narrativa, poesia, còmic…

En aquesta onzena edició de l’Aula Oberta d’Escriptura Creativa s’han posat en marxa nou tallers, amb classes des d’ara fins el mes d’abril. Són els d’Escriptura Teatral, Narrativa i Poesia en Castellà i en Valencià, de Curtmetratge i Guió de Còmic. En total s’hi han matriculat 164 persones, amb un màxim de 22 per grup. A més d’Anna Moner, el professorat el formen Xavier Puchades, María García-Lliberós, Carlos Aimeur, Bárbara Blasco, Laura Giordani, Francesc Rodrigo, Giovanna Ribes i Sento Llobell.